גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 120-2008

פגמים בשינויים במעמד עובדי חוץ משנת 2009

בעקבות תביעה המשפטית כנגד המוסד לביטוח לאומי שהגישו קיבוצים באמצעות עו"ד רון רוגין ובסיוע מקצועי של משרדנו, גיבש המוסד לביטוח לאומי הסדר לביטול "סוג 05" וקביעת סוגי דיווח ותשלום לעובדי חוץ במשרה חלקית. הסדר זה לוקה בחסר ואינו נותן פתרונות לסוגיות שונות וחשובות כגון; חוסר התייחסותו לחבר עובד חוץ במשרה חלקית אשר אינו נכלל בסידור העבודה של הקיבוץ. כמו כן יש בהסדר מעין התחכמות כלפי בית הדין לעבודה בכך שלכאורה מבטלים את "סוג 05" אך יוצרים "סוג 10", שהוא למעשה "אותה הגברת בשינוי אדרת". להלן התייחסותנו:

בעקבות תביעה המשפטית כנגד המוסד לביטוח לאומי שהגישו קיבוצים באמצעות עו"ד רון רוגין ובסיוע מקצועי של משרדנו, גיבש המוסד לביטוח לאומי הסדר לביטול "סוג 05" וקביעת סוגי דיווח ותשלום לעובדי חוץ במשרה חלקית.

הסדר זה לוקה בחסר ואינו נותן פתרונות לסוגיות שונות וחשובות כגון; חוסר התייחסותו לחבר עובד חוץ במשרה חלקית אשר אינו נכלל בסידור העבודה של הקיבוץ.

כמו כן יש בהסדר מעין התחכמות כלפי בית הדין לעבודה בכך שלכאורה מבטלים את "סוג 05" אך יוצרים "סוג 10", שהוא למעשה "אותה הגברת בשינוי אדרת".

להלן התייחסותנו:

הדרישה לביטול סידור העבודה לעובדי חוץ במשרה מלאה

בהתאם לעמדתנו אין כל צורך בתנאי של ביטול סידור העבודה לעובדי חוץ במשרה מלאה מהנימוקים הבאים:

1. סעיף 3 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי חבר אגודה שיתופית שהיא קיבוץ או מושב שיתופי מוגדר כעובד, של הקיבוץ או המושב השיתופי המוגדר כמעבידו, אם החבר עוסק בתפקידו במסגרת סידור העבודה ולא על פי התקשרות בינו לבין מעביד אחר, אף אם אין התפקיד מבוצע במפעל האגודה או מטעמה.

2. בהתאם לסעיף חבר העובד כעובד חוץ ע"פ התקשרות אישית בינו לבין מעביד אחר אינו עובד של הקיבוץ ולכן הקיבוץ אינו חייב לבטח אותו.

3. יתכן מצב בו עובד חוץ במשרה מלאה יהיה מעוניין לעבוד בקיבוץ. במידה ויבוטל סידור העבודה לא ניתן יהיה לבטח אותו.

4. "סוג 05" נוצר על מנת לתת מענה ביטוחי לעובדי חוץ שהשתתפו במערך התורנויות והגיוסים בקיבוץ. ההכנסה לפיה חושבו דמי הביטוח מקורה בהנחה כי עובדי חוץ עובדים 2.5 ימים בחודש בקיבוץ. כיום, שברוב הקיבוצים אין תורנויות וגיוסים הפעולה המתבקשת היא הפסקת החיוב ב"סוג 05" ולא ביטול סידור העבודה.

עובד חוץ במשרה חלקית – פישוט הדיווח והתשלום

1. אנו מציעים כי חבר עובד חוץ במשרה חלקית שאינו עובד בקיבוץ והכנסתו גבוהה מבסיס הקיבוץ ידווח "בסוג 05" לפי שעור של 0% מבסיס הקיבוץ. 2. אנו מציעים כי חבר, עובד חוץ במשרה חלקית, שאינו עובד בקיבוץ והכנסתו כשכיר נמוכה מבסיס הקיבוץ או עובד חוץ במשרה חלקית העובד בקיבוץ ידווח "בסוג 05" באופן הבא:

א. שכיר עובד חוץ במשרה חלקית, היקף משרה 51% עד 99% (ממוצע 75%) ידווח על בסיס 10% מהבסיס שנקבע לקיבוץ (במקום 30% כיום).

ב. שכיר עובד חוץ במשרה חלקית, היקף משרה מ – 1% עד 50% (ממוצע 25% משרה) ידווח על בסיס 50% מהבסיס שנקבע לקיבוץ (במקום 30% כיום).

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.