גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 099-2006

השלמת פיצויי קיצוץ מים 2001

ב- 16.11.2006 נחתם "הסכם עקרונות לסיוע למשקים חקלאיים לייעול השימוש במים עקב העלאת תעריפי המים ומתווה לעניין אופן העלאתם של תעריפי המים ל"מחירי יעד".

  1. ב- 16.11.2006 נחתם "הסכם עקרונות לסיוע למשקים חקלאיים לייעול השימוש במים עקב העלאת תעריפי המים ומתווה לעניין אופן העלאתם של תעריפי המים ל"מחירי יעד".

  2. הסכם העקרונות מתייחס לאופן חישוב התמיכה בגין השקעות בייעול מים, סיוע נוסף בשל העלאת תעריפי המים וקביעת מסלול התייקרות עתידית של המים.

    פרטים נוספים בדבר יישומו של ההסכם יופיעו בחוזרנו אשר יצא בקרוב

  3. סעיף 35 להסכם מתייחס לתוספת תשלום של 31 מיליון ₪ לחקלאים הזכאים לפיצויים בגין קיצוץ מכסת המים בשנת 2001.

    לפי חישובנו תועבר השלמה בשעור של כ- 22% מסכומי הפיצויים ששולמו עד כה לחקלאים בגין קיצוץ מכסת המים בשנת 2001. ע"פ ההסכם 50% מהסכום יועבר מיידית והיתרה לאחר שנה.

    להלן נוסח סעיף 35:

    "35. משרד האוצר יעמיד סכום נוסף של 31 מיליון ₪ לתמיכה בשל קיצוץ במכסות המים בשנת 2001 (בסעיף זה – סכום התמיכה הכולל). סכום התמיכה הכולל יחולק בין החקלאים הזכאים לתמיכה, באופן המפורט להלן:

    1. סכום של 21 מיליון ₪, מתוך סכום התמיכה הכולל, יחולק באמצעות רשות המסים לחקלאי שנמצא זכאי לקבלת תמיכה בהתאם למבחני התמיכה לענין קיצוץ מכסות המים בשנת 2001, ובלבד שאותו חקלאי לא קיבל את מלוא התמיכה שלה היה זכאי עקב אי החזרתן של המקדמות ששולמו ביתר לחקלאים אחרים עבור אותה שנה.

    2. סכום של 10 מיליון ₪, מתוך סכום התמיכה הכולל, יחולק באמצעות רשות המסים בין החקלאים לפי מבחני התמיכה לעניין קיצוץ מכסות המים בשנת 2001, בהתאם לחלקו היחסי של כל חקלאי כפי שנקבע במבחני התמיכה עבור אותה שנה. רשות המסים תפחית מסכומי התמיכה שיועברו לחקלאי, אשר שולמו לו מקדמות ביתר במסגרת חלוקת סכומי התמיכה שבוצעה בעבר עבור אותה שנה והוא לא החזירן למדינה, את סכומי המקדמות כאמור.

  4. בסיפא לסעיף 35 נקבע סייג לפיו " הסיוע האמור מהווה הסדר סופי ומוחלט עם המגזר החקלאי לעניין קיצוץ מכסות המים בשנים 1999 עד 2004, לרבות עניין מתן התמיכה בשל קיצוץ האמור ולעניין דחייתן של תביעות תלויות ועומדות כנגד המדינה בעניינים הנוגעים לקיצוץ מכסות המים ולתמיכה כאמור, ולא תהיה כל טענה או תביעה כנגד הממשלה בקשר לכך חקלאי שנמנע מלדחות את התביעה שהגיש כנגד המדינה בכל עניין הנוגע לקיצוץ מכסות המים משנים 1999 עד 2004 או לתמיכה בשל הקיצוץ האמור, לא יהיה זכאי לקבלת התמיכה האמורה בסעיף זה"

  5. הסייג לתשלום התמיכה, לדעת יועצנו המשפטיים, משולל כל יסוד ונוגד זכות יסודית של כל אזרח בכלל וחקלאים הזכאים לפיצוי בגין קצוץ מכסות מים בפרט, להביא את טענותיהם להכרעה בערכאות משפטיות.

    חלק מטענות התובעים בדבר חיוב המדינה לשלם סכומים נוספים מבוססת על כך שהתשלום הפיצוי בגין קיצוץ מכסות המים הינו הבטחה מינהלית ולא תשלום לפנים משורת הדין.

    התחיבות האוצר להשלמת פיצויי המים בגין שנת 2001 מבוססת, בין השאר על מכתבו של שר האוצר מר בנימין נתניהו משנת 2004, להשלמת הזכאות לזכאים בשנת 2001.

  6. קשה לראות שהתנאי של המדינה המגביל את תשלום התוספת למענקים בדחיית תביעות תלויות ועומדות נגד חישוב הזכאויות בנושאים אחרים הקשורים לפיצויי מים יעמוד במבחן משפטי.

בדבר פרטים נוספים ניתן לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדנו בתל-אביב או לשמעון גדיש ואריאל וייל במשרדנו בעפולה.