גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 022-2019

דגשים ותובנות לטיפול במיסוי שיוך דירות בקיבוץ

משרדנו מטפל מעל עשרים שנה בהסדרת מיסוי שיוך הדירות לחברים בקיבוצים ובמושבים השיתופיים לפי כל החלטות מועצת מקרקעי ישראל.

להלן מספר דגשים ותובנות:

תכנון מקדים ונכון

הליך שיוך דירות הינו הליך חברתי וכלכלי משמעותי ביותר ובעל השלכות מרחיקות לכת הן לקיבוץ והן לחבריו. לרוב, בשיוך הדירות נכללים בנוסף לחברי הקיבוץ גם יורשי חברים שהיו זכאים לשיוך ואשר לא זכו להגיע לרגע הזה. כמו כן, לרוב, במקביל לעיתוי שיוך הדירות מתבצע גם הליך של קליטת חברים חדשים, בין אם לדירות קיימות ופנויות בקיבוץ ובין אם למגרשים לבנייה. לכל אלה, חשיבות מכרעת על תוצאות המיסוי בהליך שיוך הדירות בו נוטלים חלק הקיבוץ והחברים.
במסגרת ליווי ההליך משרדנו שם דגש על חשיבות התכנון מראש של סדר הפעולות, החל משלב קבלת ההחלטות וכלה בחתימת החוזים, כמו גם ניסוח והכנת החוזים והכל על מנת לשמור על הליך הוגן כלפי כלל החברים וכן למזער את תוצאות המס. לא אחת אנו נתקלים בטעויות בלתי הפיכות הגורמות לקיבוצים ולחבריהם הוצאות מיותרות.

 

אספות הסברה לחברי הקיבוץ

הליך שיוך הדירות מהווה שינוי בתפיסת הקיבוץ המסורתי ומעורר לא מעט שאלות אודות השלכותיו בקרב החברים, על אחת כמה וכמה בשל היותו של ההליך כרוך בהוצאות כלכליות ושאלות מיסוי.
במסגרת ליווי ההליך משרדנו דואג לערוך אספות הסברה לחברים בהן ניתן הסבר מקיף אודות השיוך והשלכותיו בכלל ובמישור המס בפרט, לרבות ההבחנות הנדרשות בין חברים ותיקים, יורשים וכיוצ"ב.

 

הסכם שומות מיטבי עם רשות מיסוי מקרקעין

בהליך שיוך הדירות משתתפים כלל חברי הקיבוץ (למעט מקרים יוצאי דופן), כך שהלכה למעשה מדובר בשומות מס רבות.
הסכם שומות מיטבי עם רשות מיסוי מקרקעין צריך להתבצע הן במישור המקצועי תיאורטי (שומה המשקפת נכונה את העובדות) והן במישור המעשי כך שהשומות יוצאות כולן במקביל ובפרק זמן קצר ביותר, תוך מעקב אחר הוצאת השומות בהתאם להסכם, סיום הטיפול והוצאת אישורי מיסים בהקדם.

 

החתמה אישית ודיווח מקוון למחשב מיסוי מקרקעין על כל העסקאות

במסגרת שיוך דירות על החברים, כמו גם על הקיבוץ, לחתום על טופסי הצהרה ודיווח לרשויות המס. החל מ 1.12.2017 יש לבצע דיווח מקוון למחשב מיסוי מקרקעין על שיוך הדירות.
ההגשה המקוונת מתבצעת אך ורק ע"י עורך דין מייצג.

ראו חוזרנו 25/2018 "דיווח מקוון לרשות המיסים ע"י רשות מקרקעי ישראל".

 

במסגרת ההליך כל חבר וחבר צריך להיות מיוצג באופן אישי ע"י עורך דין מול רשות מיסוי מקרקעין, החל מהחתימה על טופס ההצהרה והדיווח לרשויות המס, המתבצעת במועד החתימה על הסכמי השיוך (כאשר ההחתמה מתבצעת באופן אישי תוך מתן הסבר מקיף וממצה על משמעויות הדיווח וכן ייעוץ על פי הצורך) וכלה בייצוג בהמשך בכל הקשור לשומה, השגה, דיון ברשויות המס – עד לקבלת אישורי המיסים.