גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 078-2017

העברת בעלות במקרקעי ישראל- עדכון

ביום 11.9.2017 פורסמה באתר רשות מקרקעי ישראל (להלן: "רמ"י") הצעה מספר 702 לתיקון החלטה מועצת מקרקעי ישראל 1478 "העברת בעלות במקרקעי ישראל".

מועד הישיבה לאישור ההחלטה נקבע ליום 18.9.2017.

ההצעה כמו קודמיה ממשיכה להפלות לרעה באופן קיצוני את בעלי הזכויות במגזר החקלאי, התנועות ההתיישבותיות דורשות להשוות את זכויות המגזר החקלאי למגזר העירוני.

 

להלן הודעת דוברות רמ"י בעניין תיקון החלטה 1478 שפורסמה ביום 20.9.2017:

"מועצת מקרקעי ישראל אישררה החלטה שהתקבלה לפני כשנה- 1478 - אשר ביטלה החלטה קודמת - 1370- ביחס לשיעורי התשלום בגין העברת בעלות , עד לקיום דיון בהצעה לתיקון החלטה זו. עוד קבעה ההחלטה 1478 כי רשות מקרקעי ישראל תפעל לפי שיעורי התשלום שנקבעו בהחלטה הקודמת שעסקה ברפורמה בניהול מקרקעי ישראל, היא החלטת מועצה מספר 1185.

בישיבתה הנוכחית אישררה המועצה את ההחלטה שהתקבלה לפני כשנה והכניסה תיקונים בהחלטה הנוגעת לבעלות ברוח ההחלטה 1478.

יחד עם זאת החליטה המועצה להקים צוות בן שלושה חברים לבחון את סוגיית מדרוג התשלומים בכל שנה שחולפת מקבלת ההצעה להקניית הבעלות. הצוות יעבור המלצותיו למועצה."

 

להלן דברי ההסבר שצורפו להצעה

" 1. ביום 28.9.2016 נכנסה לתוקף החלטת מועצה מספר 1478 אשר ביטלה את החלטת מועצה מספר 1370 ביחס לשיעורי התשלום בגין העברת בעלות עד לקיום דיון בהצעה לתיקון החלטת מועצה מספר 1370. עוד קבעה ההחלטה כי רשות מקרקעי ישראל תפעל לפי שיעורי התשלום שנקבעו בהחלטה הקודמת שעסקה ברפורמה בניהול מקרקעי ישראל, היא החלטת מועצה מספר 1185.

2. לאור האמור מובאת בזאת ההצעה לתיקון החלטת מועצה מספר 1370 כמפורט להלן:

2.1 תיקון ההגדרה לישובים הנכללים באזורי עדיפות לאומית כך שתעלה בקנה אחד עם כלל החלטות המועצה.

2.2 הוחזרו שיעורי התשלום והמנגנונים שנקבעו בהחלטה 1185 לעניין עסקאות בפועל, יישובי עולים, וחוכרים המבקשים להוון את דמי החכירה השנתיים לתקופה פחותה משבע שנים. כמו כן הוספה הבהרה ביחס לעסקאות שבוצעו לפי בניה בפועל בחוזים שנערכו למטרות תעסוקה.

2.3 הובהר כי לא תוקנה הבעלות במקרים בהם לא הושלמה הבניה ולכן בוטל סעיף 4 בהחלטת מועצה מספר 1370 הקובע כי יוענק הסכם מכר בעת הקצאת קרקע אשר שווקה במכרז עם זכויות עתידיות והניתנת לרישום בלשכת רישום המקרקעין. הדבר עולה בקנה אחד עם הרצון לתמרץ בניה על הקרקע ולמנוע אגירת קרקעות, וכן עם הערת בית המשפט העליון בעניין זה (כבוד השופט מלצר).

2.4 הובהר כי בהקצאות שבוצעו בפטור ממכרז תוקנה הבעלות רק לאחר שחלפו 7 שנים ממועד החתימה על חוזה החכירה, ולאחר קבלת המלצת המשרד הרלוונטי במקרים בהם הקרקע הוקצתה בפטור ממכרז על פי המלצה של משרד ממשלתי. הרשות פרשה את ההחלטות הקודמות באופן האמור לעיל מאז ומעולם וההבהרה נדרשת רק לשם הסר ספק.

2.5 בנכס מקרקעין, הנמצא באזור עדיפות לאומית א' ו/או קו עימות בטווח 1 ק"מ מהחוף, שהוחכר למטרת מסחר ו/או תיירות ושגודלו עד 10,000 מ"ר : הבעלות תועבר בתמורה כמפורט בסעיפים 3.6.2.1, 3.6.2.2, 3.6.2.3, 3.6.2.4 להחלטה.

2.6 הרשות תאפשר הקניית בעלות למוסד ציבורי אשר אינו מהווה גוף ציבורי כמשמעותו בהחלטה זו, או על נכסים שהוקצו ללא מכרז, למטרות ציבוריות או שאחת ממטרות חוזה החכירה היא ו/או היתה ציבורית, רק אם ביצע עסקת שינוי יעוד ושולמו דמי היתר מהוונים על בסיס מטרה שאיננה ציבורית (מגורים או תעסוקה).

2.7 נקבעו הוראות מעבר.

2.8 סעיף 3.6.2 נמחק היות והוראות לעניין תוקף ועדכון טבלאות ערכים מפורטות בהחלטת מועצה לעניין תוקף שומות.

2.9 על מנת לאחד הגדרות בהחלטות המועצה השונות במקום ההגדרה "שומה פרטנית" נרשם "שומה" וההגדרה הותאמה."

 

התייחסות התנועות ההתיישבויות

להלן התייחסות התנועות ההתיישבויות לתיקון החלטה 1478 כפי שהובאו לחברי מועצת מקרקעי ישראל ע"י עו"ד דוד קוכמן מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי.

"ההצעה באה להעניק הטבות בעשרות מיליארדי ש"ח לבעלי זכויות בקרקעות ומפלה לרעה באופן קיצוני את בעלי הזכויות במגזר החקלאי (מושבים קיבוצים וחבריהם).

בשל השלכותיה הדרמטיות נבקש להעביר ההצעה לועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל לדיון יסודי וממצה בטענות החוכרים במגזר החקלאי ולבצע את השוואת הזכויות הנדרשת.

נבקש להופיע לפני חברי מועצת מקרקעי ישראל ולהבהיר טענותינו לאפליה קיצונית וחמורה זו בפני ועדת המשנה או בפני המועצה במידה והנושא לא יועבר לועדת המשנה.

 

העברת בעלות ללא תמורה עד 3 דונם למגורים באזורי עדיפות

סעיף 3.5.3 להצעה פוטר מכל תשלום העברת בעלות על שטח מגורים ששטחו אינו עולה על 3 דונם באזורי עדיפות לאומית בתנאי ששולמו דמי החכירה המהוונים על פי זכויות הבניה בעת ההקצאה.

אנו דורשים להחיל הוראה זו על חלקות המגורים של כל בעלי הזכויות במושבים ובקיבוצים.

 

העברת בעלות ללא תמורה באזור עדיפות א' על נכסי תעסוקה שאינם עולים על 10 דונם

סעיף 3.5.4 פוטר מכל תשלום העברת בעלות על נכס תעסוקה שאינו עולה על 10 דונם באזורי עדיפות לאומית א' בתנאי שחלפו 7 שנים מיום החתימה על חוזה החכירה ושולמו דמי חכירה מהוונים על מלא הזכויות התכנוניות בעת ההקצאה.

אנו דורשים להחיל הוראה זו על נכסי התעסוקה שמקורם בשטחי משבצת של נחלות חקלאיות ובמקביל לבטל את הוראות סעיף 3.7.5 אשר אבד עליה הכלח ממועד ההחלטה הראשוני של החלטה 1185 מיום 8.2.2010 לפני יותר משבע שנים.

 

העברת בעלות על השטח המיועד למגרשים בנחלה במושב

למרות שהחלטה 1185 אושרה לפני למעלה משבע שנים ולמרות הוראות סעיף 3.7.3 לפיו "במידה ותתאשר החלטת מועצה המאפשרת היוון של חלקת המגורים בנחלה, תדון המועצה בתנאים להעברת בעלות של חלקת המגורים" טרם נקבעו הוראות בנדון.

אנו דורשים לקבוע הוראות אלו לאלתר במסגרת הדיון בועדת המשנה.

 

העברת בעלות על קרקע שהוחכרה למטרת תעסוקה לתאגידי ישוב חקלאי

בסעיף 3.7.5 נקבע שלא ניתן להעביר בעלות ל"נכס מקרקעין שהינו מפעל שהוקם על פי החלטה של המועצה בדבר החכרת קרקע למטרת תעסוקה לישובים חקלאיים אף אם נחתם חוזה חכירה נפרד בין הרשות לבין תאגיד משותף לישוב החקלאי ולאחרים."

אנו דורשים לבטל לאלתר אפליה זו ולאפשר העברת בעלות גם לנכסי תעסוקה אלו."

 

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.