גרסת הדפסה
מושבים מספר: 097-2015

תיקון החלטה 1317 איוש ו/או המרת נחלות במגרשי מגורים

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שתתכנס ביום 27.10.2015 תעלה בין השאר הצעה לתיקון החלטה 1317 "איוש נחלות פנויות במושבי עובדים ובכפרים שיתופים".


להלן דברי ההסבר להצעת ההחלטה:
החלטת מועצה 1317 עניינה ביטול איוש הנחלות במרכז הארץ ומתן אפשרת לאגודות להמירן במגרשי מגורים. בנוסף, ההחלטה קובעת כללים לשיווק נחלות פנויות, באזורי נגב וגליל, בפטור ממכרז או המרתן למגרשי מגורים.
בהמשך להכנת נהלי הביצוע, ולאור קשיים שעלו במימוש ההחלטה האגף החקלאי מציע שורה של תיקונים ודיוקים שיאפשרו מימוש ברור ויעיל של ההחלטה.

שיווק נחלה בפטור ממכרז - הזכויות הנרכשות
לעניין היקף הזכויות:
מוצע כי סך הזכויות שירכוש המתיישב יהיו 375 מ"ר וביטול הרצף הבן-דורי. התיקון מוצע על מנת לאפשר רכישת נחלה עם חלקת מגורים פחות מוגבלת ויצירת בהירות אשר תייתר התמודדות מורכבת הן בשלב ההקצאה (לדוג': הצורך בשומה אשר מביאה בחשבון מימוש 55 מ"ר רק ע"י דור שלישי בנחלה) והן בשלב ההצטרפות ל -1399 (חיוב בתשלום הפער שבין הזכויות המוקנות לפי החלטה 1399 לזכויות המוקנות לפי החלטה 1317 ).

עדכון שטח המשבצת
השטחים האמורים להגרע משטח המשבצת נמצאים והמועבדים כדין במשך עשרות בשנים על ידי האגודות וחבריהן.
בחלק נכבד מהאגודות, השטחים החקלאיים חולקו "בעין" בין בעלי הנחלות אשר ביצעו השקעות שונות (טיוב רישות נטיעות וכו' ), הדרישה להשבת שטחים אלה עלולה לצמצם את היכולת לממש את ההחלטה אשר בין היתר מבקשת להוסיף יח"ד במרכז הארץ.
עוד נציין את הקושי הקיים בהתנהלות עם האגודות עת הן נדרשות לבצע הפרדה בין שטחי הקבע לשטחים הזמניים.
מוצע כי שטח המשבצת המעודכן יהיה מכפלת מספר הנחלות המעודכן בתקן הנחלה שאושר בעבר ובתוספת של עד 25% מכלל השטח שיגרע כתוצאה מביטול הנחלות הפנויות.
יתרת השטח תגרע ממשבצת הישוב, תעבור למעמד זמני ותעובד על ידי האגודה, ככל שישמר ייעודה החקלאי.
מוצע כי תיעשה פניה לשר החקלאות לתקן את גודל המשבצת בעקבות ביטול הנחלות הפנויות. כאשר עד 25% מהשטח יכנס לשטח המשבצת. יתרת השטח תגרע מהמשבצת ותעבור למעמד זמני. עם זאת יובהר כי ככל וייעוד השטח הוא חקלאי, האגודה היא שתמשיך לעבדו.

תוקף ההחלטה:
מאחר ותהליך התקנת נוהל הביצוע התארך בצורה משמעותית, חייב הבהרות מגורמי פנים (הנהלה) וחוץ (היועץ המשפטי לממשלה) מוצע כי סעיפים אלה יתוקנו כך שהמועד הקובע למניין תחילת ה - 5 השנים יהיה יום אישור נוהל ביצוע להחלטה.

תכנון מגרשי הרחבה:
מוצע לבטל את ההוראות העוסקות בנושאים תכנונים (גודל המגרש, מס' יח"ד במגרש, מיקום המגרשים התכנונים וכד') ולהותירו בידי ועדות התכנון. עם זאת יודגש כי הפטור ממכרז למומלצי האגודה במרכז הארץ יוגבל לשלוש יח"ד חלף כל נחלה שתבוטל.
בנוסף יובהר כי המרת הנחלות למגרשי מגורים מחייבת תכנון ואינה אפשרית על חשבון מגרשי הרחבה מתוכננים.

גבית כספים על ידי האגודה:
מוצע להבהיר כי לאגודה הזכות לגבות הוצאות פיתוח (המאושרות על ידי רמ"י) ובנוסף, באגודות המאיישות נחלות, לאמץ את הנוסח הקיים בהוראת אגף 31 (בשינויים המתחייבים), ולהבהיר כי זכותה של האגודה לגבות תשלום יחסי בעד השקעותיה בפועל ברכוש האגודה, באישור רו"ח ובתצהיר.

מע"מ:
מוצע להבהיר מפורשות כי סכומי התמריץ אינם כוללים מע"מ.

איוש נחלות בנגב, בגליל ובקו העימות
מוצע לקבוע פרק זמן של חמש שנים לאיוש הנחלות על ידי האגודות, בסיומו תבחן המועצה אפשרות לשיווק הנחלות, שלא יאוישו, במכרז פומבי, על ידי הרשות.

הוראת מעבר
רשות מקרקעי ישראל החריגה בזמנו את הקפאת איוש הנחלות באזורי קו עימות ובמקרים בהם שווי הנחלה באזור עדיפות לאומית א' עמד על סכום הקטן מ 420,000 ₪ (לא כולל פיתוח ולא כולל מע"מ).
נוצר מצב בו מתיישבים העתיקו את מגוריהם, השקיעו כספים והחלו בתהליכים להקצאת נחלה.
מוצע להסמיך את הנהלת הרשות לקבוע תבחינים שיאפשרו הקצאת נחלות לאותם מתיישבים בהתאם להוראת אגף 31 שהיתה בתוקף ערב החלטת המועצה

להלן נוסח ההצעה במלואה:
בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך – 1960, החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה מיום כלהלן:
א. לאפשר איוש נחלות פנויות בנגב ובגליל.
ב. לבטל איוש נחלות פנויות במרכז הארץ.
ג. לאפשר המרת נחלות פנויות למגרשי מגורים
הגדרות
הגליל - כמשמעותו בחוק הרשות לפיתוח הגליל, תשנ"ג – 1993
הנגב - כמשמעותו בחוק הרשות לפיתוח הנגב, תשנ"ב – 1991
חלקה א' - חלק מנחלה שהינו שטח רצוף של קרקע, המיועד בתכנית תקפה למגורים, למבני משק של החוכר ולעיבוד חקלאי.
חלקה ב' - חלק מתוך השטח המושכר/המוחכר לאגודה כמשבצת היישוב, נוסף לחלקה א' ומהווה את יתרת שטח הנחלה או חלק ממנה.
חלקה ג' - חלק מתוך השטח המושכר/המוחכר לאגודה כמשבצת היישוב בנוסף לחלקות א' ו- ב' ומעובד במשותף על ידי האגודה.
חלקת המגורים - כהגדרתה בהחלטת מועצה 1399 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.
ישובי נגב גליל - ישובים הנמצאים בתחום הגליל או הנגב.
ישובי מרכז הארץ - ישובים אשר אינם נמצאים בתחום הגליל או הנגב.
נחלה - מקרקעי ישראל שהינם קרקע חקלאית, בגודל שנקבע על ידי שר החקלאות בהתייעצות עם הרשות לתכנון במשרד החקלאות, המיועדת למתיישב לצורך מגוריו ופרנסתו המשק החקלאי שפותח או יפותח בה.
תקן נחלות - מספר הנחלות המתוכננות אשר אישר שר החקלאות לישוב חקלאי.
תקן נחלות חדש - מספר וגודל נחלות מתוכננות אשר יומלצו על יד שר החקלאות לישוב חקלאי, אשר בוטלו בו נחלות בהתאם להחלטה זו.

1. איוש נחלות פנויות בישובי נגב גליל:
1.1. נחלות פנויות באזורי נגב וגליל ישווקו למומלצי אגודה, אשר אושרו על ידי האסיפה הכללית לקבל נחלה, במהלך תקופה של חמש שנים מיום 1.1.2016.
האגודה לא תגבה כל תשלום כתנאי להמלצתה למעט הוצאות פיתוח שיאושרו ע"י הרשות ולמעט תשלום בשיעור יחסי בעד השקעותיה בפועל ברכוש האגודה וכן כהשתתפות בהון האגודה, עד לגובה הסכומים הנ"ל על פי אשור בכתב של רו"ח של האגודה, כשהסכומים משוערכים.
השיעור היחסי בהשקעות בפועל ברכוש האגודה החל על הנחלה הפנויה, יהיה לפי הסכום (המשוערך) המצוין באישור, כשהוא מחולק למספר הנחלות שבתקן הישוב, וכן הסכום (המשוערך) המצוין באישור המהווה השתתפות של כל חבר אגודה בהון האגודה.
1.2. הנחלות ישווקו תמורת תשלום דמי חכירה מהוונים עבור היקף זכויות של 375 מ"ר בחלקת המגורים, אשר ישולמו בנוסף לדמי החכירה השנתיים לנחלה. על שיעור התשלום יחולו הנחות אזור בהתאם להחלטת מועצה 1274 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה. ההנחה תחול על שתי יחידות דיור לנחלה בלבד.
באזור קו עימות לא יגבה תשלום בגין איוש הנחלות.
1.3. עם מומלצי האגודה ייחתם חוזה חכירה לחלקה א' של הנחלה, עם זכויות בנייה מהוונות להיקף זכויות בניה של 375 מ"ר, אשר יוגבלו לחלקת המגורים בלבד וללא מגבלת רצף בין דורי.
תנאי מוקדם לחתימת חוזי חכירה לדורות יהיה רישום חלקה א' בספרי מרשם המקרקעין כיחידת רישום נפרדות בשלמות.
ככל שלא קיימת פרצלציה, חתימת חוזה החכירה תידחה עד לאישורה.
1.4. רכישת זכויות בניה נוספות מעבר לאמור בסעיף 1.3 לעיל תהיה על פי הכללים הקבועים בהחלטת המועצה 1399 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.
העברת זכויות בנחלה תהיה על פי הכללים הקבועים בהחלטת מועצה 1399 או כל החלטת מועצה אחרת אשר תבוא במקומה.
יובהר, כי מי שאייש נחלה מכוח החלטה זו יחשב כמי שהצטרף להסדר הקבוע בהחלטת מועצה 1399 או כל החלטה שתבוא במקומה, לרבות לעניין המשך הבניה, העברת הזכויות או פיצול מגרש מנחלה.
1.5. חלופה זו תיבחן על ידי מועצת מקרקעי ישראל לאחר חמש שנים מיום 1.1.2016, לרבות האפשרות לשיווק הנחלות שלא יאוישו, במכרז פומבי באמצעות הרשות.

2. המרת נחלות פנויות למגרשי מגורים – בישובי נגב גליל
2.1. רשות מקרקעי ישראל (להלן: "הרשות") תאפשר המרת נחלות פנויות במושבי עובדים ובכפרים שיתופיים למגרשי מגורים בהתאם לתנאים שלהלן:
2.1.1. האגודה רשאית להמיר את הזכות לשווק נחלות פנויות בזכות לשווק מגרשי מגורים בפטור ממכרז, אשר יתוכננו חלף הנחלות המבוטלות. התכנון יהיה באחריות האגודה ובכפוף למגבלות התכנון. יובהר כי לא תתאפשר המרת נחלות למגרשים מתוך תכנית הרחבה מתוכננת.
2.1.2. המלצת שר החקלאות ופיתוח הכפר לביטול הנחלות הפנויות, קביעת תקן מספר נחלות חדש, וקביעת תקן גודל נחלה חדש.
2.1.3. מגרשי המגורים ישווקו למומלצים אשר הומלצו על ידי האסיפה הכללית של האגודה תמורת תשלום דמי חכירה מהוונים מלאים. על שיעור התשלום יחולו הנחות אזור בהתאם להחלטת מועצה 1274 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה. האגודה לא תגבה כל תשלום כתנאי להמלצתה למעט הוצאות פיתוח שיאושרו בהתאם לכללי החלטת מועצה 1315 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.
2.1.4. האגודה תקבל תמריץ מתקבולי הרשות בגין שיווק המגרשים כמפורט להלן:
ככל שיתוכננו עד שתי יחידות דיור חלף הנחלות המבוטלות, התמריץ יהיה 25% מתקבולי הרשות בגין שיווק מגרשי המגורים ולא יותר מ- 150,000ש"ח (ללא מע"מ), לכל אחת מיחידות הדיור.
ככל שיתוכננו שלוש יחידות דיור חלף הנחלות המבוטלות, התמריץ יהיה 25% מתקבולי הרשות בגין שיווק מגרשי המגורים ולא יותר מ- 150,000ש"ח לכל אחת משתי היחידות הראשונות חלף כל נחלה מבוטלת, ו- 200,000 ש"ח (ללא מע"מ), ליחידה השלישית.
2.2. כספי התמורה, בהתאם לאמור בסעיף 2.1.4 לעיל, יועברו לאגודה לטובת השקעות של פיתוח ותשתיות בישוב בהתאם לתוכנית שתאושר ע"י הרשות.
2.3. עם מתן תוקף לתכנית למגרשי מגורים חלף הנחלות הלא מאויישות, או בתום חמש שנים מיום 1.1.2016, המוקדם מביניהם, תפעל הרשות מול משרד החקלאות לביטול תקן הנחלות הפנויות וקבלת ההמלצה לקביעת תקן מספר וגודל נחלות חדש. שטח המשבצת המעודכן יהיה מכפלת מספר הנחלות המעודכן בתקן הנחלה שאושר בעבר ובתוספת של עד 25% מכלל שטח הנחלות המבוטלות.

3. המרת נחלות פנויות למגרשי מגורים בישובי מרכז הארץ:
3.1. לא ישווקו נחלות במרכז הארץ אשר אינן מאוישות.
3.2. הרשות תאפשר המרת נחלות פנויות במושבי עובדים ובכפרים שיתופיים למגרשי מגורים בהתאם לתנאים שלהלן:
3.2.1. האגודה תהיה רשאית להמיר את הנחלות הפנויות או חלקן, בזכות להמליץ על מומלצים מטעמה לרכישת המגרשים בפטור ממכרז. תכנון מגרשי המגורים יהיה באחריות האגודה ובכפוף למגבלות התכנון.
3.2.2. יובהר כי המרת הנחלות למגרשי מגורים אינה אפשרית על חשבון מגרשי הרחבה מתוכננים.
3.2.3. המלצת שר החקלאות ופיתוח הכפר לביטול הנחלות הפנויות, קביעת תקן מספר נחלות חדש, וקביעת תקן גודל נחלה חדש.
3.2.4. שיווק המגרשים על ידי האגודה יוגבל לתקופה של חמש שנים מיום 1.1.2016.
3.2.5. המגרשים ישווקו בפטור ממכרז למומלצי האגודה בהיקף שלא יעלה על 3 יח"ד כפול מספר הנחלות המבוטלות.
3.2.6. התשלום בגין מגרשים אלה יהיה דמי חכירה מהוונים בשיעור 91%. האגודה לא תגבה כל תשלום כתנאי להמלצתה למעט הוצאות פיתוח שיאושרו בהתאם להחלטת מועצה 1315 או כל החלטה אחרת אשר תבוא במקומה.
3.2.7. מגרשים מתוכננים מעבר להיקף של 3 יחידות דיור כפול מספר הנחלות המבוטלות או מגרשים שטרם שווקו בתקופה של חמש שנים מיום פרסום נוהל ביצוע להחלטה זו, ישווקו על ידי הרשות במכרז פומבי.
3.2.8. האגודה תקבל תמריץ מתקבולי הרשות בגין שיווק המגרשים כמפורט להלן:
ככל שיתוכננו עד שתי יחידות דיור חלף הנחלות המבוטלות, התמריץ יהיה 25% מתקבולי הרשות בגין שיווק מגרשי המגורים ולא יותר מ- 150,000 ש"ח (ללא מע"מ), לכל אחת מיחידות הדיור.
ככל שיתוכננו שלוש יחידות דיור חלף הנחלות המבוטלות, התמריץ יהיה 25% מתקבולי הרשות בגין שיווק מגרשי המגורים ולא יותר מ- 150,000 ש"ח לכל אחת משתי היחידות הראשונות חלף כל נחלה מבוטלת, ו- 200,000 ש"ח (ללא מע"מ), ליחידה השלישית.
3.3. כספי התמורה, בהתאם לאמור בסעיף 3.2.7 לעיל, יועברו לאגודה לטובת השקעות של פיתוח ותשתיות הישוב בהתאם לתוכנית שתאושר ע"י הרשות.
3.4. עם מתן תוקף לתכנית למגרשי מגורים חלף הנחלות הלא מאויישות, או בתום חמש שנים מיום 1.1.2016, המוקדם מביניהם, תפעל הרשות מול משרד החקלאות לביטול תקן הנחלות הפנויות וקבלת ההמלצה לקביעת תקן מספר וגודל נחלות חדש. שטח המשבצת המעודכן יהיה מכפלת מספר הנחלות המעודכן בתקן הנחלה שאושר בעבר ובתוספת של עד 25% מכלל שטח הנחלות המבוטלות.
יתרת השטח תגרע ממשבצת הישוב, ותושכר לאגודה בתנאים הנהוגים ברשות להשכרת קרקע זמנית, ככל שתעובד על ידי האגודה וכל עוד ישמר ייעודה החקלאי.
4. הרשות תקבע תבחינים להוראת מעבר עבור מתיישבים באזור עדיפות לאומית א', אשר התקבלו כחברים באגודה והעתיקו את מקום מגוריהם לישובים בהם שווי הנחלה ביום 31.12.2013 היה פחות מ- 420,000 ש"ח (ללא מע"מ וללא פיתוח).
5. הרשות תמנה ועדת ערר שתכריע בהשגות מועמדים שלא קיבלו את המלצת האגודה.
6. עם כניסתה לתוקף של החלטה זו תבוטל החלטת מועצה מספר 1317.