גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 094-2015

הערכות להורדת שיעור מע"מ ל- 17% החל ב 1.10.2015

ביום 10 בספטמבר 2015 פורסם ברשומות צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין)(תיקון), התשע"ה-2015. בצו נקבע כי החל מ-1 באוקטובר 2015 (להלן: "מועד השינוי"), שיעור המס על עסקה בישראל ועל יבוא טובין יהיה 17% ממחיר העסקה או הטובין.


לאור האמור, חיוב במע"מ בשיעור 17% יחול על כל עסקה שמועד החיוב במס בגינה יחול החל מ-1 באוקטובר 2015.

מועדי החיוב הרלוונטיים לעסקאות של מכירת טובין, מכירת מקרקעין, מתן שירותים, וכו', קבועים בפרק ו, סעיפים 22-29 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 (להלן: "החוק") ותקנות 6ו ו-7 לתקנות מס ערך מוסף, תשל"ו-1976 (להלן: "התקנות").

להלן הנחיות כלליות לחיוב במע"מ בהתייחס לסוגים שונים של עסקאות:

 

החיוב במס ושיעור המס במכר טובין

סעיף 22 לחוק - במכר טובין חל החיוב במס עם מסירתם לקונה; נמסרו הטובין חלקים חלקים - חל החיוב על כל חלק שנמסר. לפיכך:

1. לגבי טובין שנמסרו לקונה לפני מועד השינוי תחויב העסקה במע"מ בשיעור של 18%, גם אם התמורה לעסקה שולמה במלואה או בחלקה אחרי מועד השינוי.

2. לגבי טובין שנמסרו במועד השינוי ואילך, תחויב העסקה במע"מ בשיעור של 17%, גם אם התמורה לעסקה שולמה במלואה או בחלקה טרם מועד השינוי.

כאשר לקוח הזמין מוצר ושילם את מלוא התמורה או את חלקה, לפני שהמוצר נמסר לו, ואותו המוצר יסופק לאחר מועד השינוי, יחול על מלוא מחיר העסקה מע"מ בשיעור של 17%, זאת גם אם הוצאה חשבונית ע"י העוסק ושולם המע"מ לפני המועד הקבוע בחוק. במקרה כזה, על העוסק לתקן את החשבונית ו/או להוציא הודעת זיכוי על פי הוראות סעיף 23א להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) התשל"ג-1973.

 

החיוב במס ושיעור המס בעסקאות מקרקעין ובעבודות בניה

סעיף 28(א) לחוק - בעסקת מקרקעין חל החיוב במס עם העמדת המקרקעין לרשות הקונה או לשימושו, או עם רישום המקרקעין על שמו של הקונה בפנקס המתנהל על פי דין, לפי המוקדם.

סעיף 28(ב) לחוק - בעבודות בניה חל החיוב במס עם השלמת העבודה או העמדת המקרקעין שבהם נעשתה העבודה לרשות הקונה או לשימושו, לפי המוקדם; הועמד חלק מהמקרקעין לרשות הקונה, חל החיוב לגבי אותו חלק מאותה שעה.

סעיף 29(1) לחוק - בסעיף 29(1) לחוק נקבע כי על אף האמור בסעיף 28, אם שולמו סכומים כלשהם על חשבון התמורה לפני מועד החיוב האמור לעיל, המועד הקובע לעניין שיעור המס הוא מועד התשלום.
לגבי מקרקעין שנמכרו וטרם הועברו לרשות הקונה עד למועד השינוי, יחויב כל תשלום שיבוצע עד מועד השינוי במס בשיעור 18% וכל תשלום שיבוצע החל ממועד השינוי ואילך יחויב במס בשיעור 17%.

מקרקעין שנמכרו והועברו לרשות הקונה לפני מועד השינוי, כל תשלום יחויב במס בשיעור 18%, בין אם שולם לפני מועד השינוי ובין אם אחריו.

 

החיוב במס ושיעור המס בהשכרת נכסים

סעיף 29(2) לחוק ותקנה 7(א)(2) לתקנות - בהשכרת נכסים מועד החיוב במס הוא על בסיס מזומן, כלומר, מועד החיוב במס יחול עם קבלת התשלום ועל הסכום שהתקבל.
כלומר, תשלום שיתקבל לאחר מועד השינוי יחויב במס בשיעור של 17%.

 

החיוב במס ושיעור המס במתן שירות

סעיף 24 לחוק - בשירות חל החיוב במס עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל (בסיס מזומן).

סעיף 29(1א) לחוק - על אף האמור בסעיף 24 נקבע בסעיף 29(1א) לחוק, כי במקרים הבאים יחול החיוב במס עם נתינת השירות ולא במועד קבלת התמורה:

1. בשירות שניתן בעסקה שמחירה מושפע מיחסים מיוחדים בין הצדדים, או שלא נקבע לה מחיר או שתמורתה כולה או מקצתה איננה בכסף.

2. בשירות שניתן על ידי עוסק שמחזור העסקאות שלו עולה על 15 מיליון שקלים חדשים בשנה וחלה עליו החובה לנהל פנקסי חשבונות לפי תוספת י"א להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), התשל"ג-1973.

ניתן השירות כאמור חלקים חלקים, יחול החיוב על כל חלק שניתן, ובשירות שנתינתו מתמשכת ושלא ניתן להפריד בין חלקיו – יחול החיוב לגבי כל סכום ששולם על חשבון התמורה, בעת תשלומו או עם גמר מתן השירות, לפי המוקדם.

 

עסקאות שהחיוב במס לגביהן יחול עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל

תקנה 7 לתקנות – בתקנה 7 נקבעו סוגי עסקאות שהחיוב לגביהן יחול עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל. בין העסקאות הקבועות בתקנה קיימות עסקאות של השכרת נכסים, מתן אשראי ומכירת מנויים (לעיתון, כתב עת, ספרים הצגות וכו').
לדוגמה, כאשר דמי המנוי לעיתון, לתיאטרון וכו', שולמו מראש- למשל דמי המנוי השנתי לעיתון שולמו לפני 01.10.2015, הוא מועד השינוי, יחול על העסקה מס בשיעור 18%, גם אם העיתון יתקבל לאחר הורדת שיעור המס.
במידה ודמי המנוי משולמים בתשלומים לאורך תקופת המנוי, עבור כל סכום שישולם לאחר מועד השינוי יחול מס בשיעור 17%.

 

יבוא טובין

סעיף 26 (א) לחוק - ביבוא טובין מועד החיוב במס יחול עם פדייתם מפיקוח רשות המכס. טובין אשר ישוחררו מפיקוח רשות המכס החל ממועד השינוי יחול בגינם מס בשיעור של 17%.

 

הוצאת חשבונית

סעיפים 45 ו-47 לחוק - העוסק חייב להוציא חשבונית עסקה על כל עסקה, ועוסק מורשה רשאי להוציא, לגבי עסקה חייבת במס, חשבונית מס במקום חשבונית עסקה, וחייב הוא לעשות כן לפי דרישת הקונה.

סעיף 46 לחוק - עפ"י ס' 46 לחוק, על העוסק להוציא את החשבונית תוך 14 יום ממועד החיוב במס.

ככלל, ניתן להוציא חשבונית מס לפני המועד הקבוע עפ"י החוק, יחד עם זאת, אין בכך כדי לשנות את שיעור המס אשר יחול על העסקה במועד הקבוע עפ"י החוק.
לפיכך, במקרים בהם הוציא המוכר חשבונית לפני המועד הקבוע בחוק, ושילם את סכום המע"מ בשיעור של 18%, בעוד שמועד מסירת הטובין מתן השירות ו/או קבלת התמורה (לפי העניין) יחול לאחר ה- 01.10.2015, על המוכר להוציא חשבונית זיכוי בהתאם.

למען הסר ספק יובהר כי המועד הרלוונטי לעניין שיעור המס הינו מועד החיוב במס כפי שנקבע בחוק, ולא המועד להוצאת החשבונית.

 

הודעת זיכוי

הודעת זיכוי מטרתה לתקן ו/או לבטל חשבונית שהוצאה קודם לכן. לפיכך, הודעת זיכוי הבאה לתקן, לשנות או לבטל חיוב במע"מ שהוטל בעבר בשיעור של 18%, תוצא אף היא בשיעור של 18%, גם אם הודעת הזיכוי תוצא לאחר מועד השינוי, 01.10.2015.

 

מס שכר על מלכ"ר

על פעילות בישראל של מוסד ללא כוונת רווח יוטל מס שכר בשיעור 7.5% (ללא שינוי - סעיף 4(א) לחוק).

שיעורי המס נקבעו בצו מס ערך מוסף (שיעור המס על מלכ"רים ומוסדות כספיים), תשנ"ג-1992.

 

לפרטים ולהסברים נוספים ניתן לפנות לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.