גרסת הדפסה
מושבים מספר: 105-2014

הארכת מועד זכאותם של עובדים זרים לקבלת נקודות זיכוי ממס

עם קבלת החוק לפיזור הכנסת הוארך, לדעתנו, תוקף תקנות המס הנוכחיות המעניקות נקודות זיכוי ממס לעובדים זרים. ביום 7.10.2014 פרסם שר האוצר תקנות חדשות השוללות את זכאותם של עובדים זרים (שאינם בתחום הסיעוד), לקבלת נקודות זיכוי ממס, החל משנת 2015. להלן כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ זכאי) (ביטול), התשע"ה – 2014:

עם קבלת החוק לפיזור הכנסת הוארך, לדעתנו, תוקף תקנות המס הנוכחיות המעניקות נקודות זיכוי ממס לעובדים זרים.

ביום 7.10.2014 פרסם שר האוצר תקנות חדשות השוללות את זכאותם של עובדים זרים (שאינם בתחום הסיעוד), לקבלת נקודות זיכוי ממס, החל משנת 2015.

להלן כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ  זכאי) (ביטול), התשע"ה – 2014:

 

"1. כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ זכאי), התשס"ז – 2007 – בטלים.

 

  2. תחילתם של כללים אלה ביום י' בטבת התשע"ה (1 בינואר 2015) והם יחולו על הכנסה  שהופקה או נצמחה ביום זה או לאחריו."

תקנות אלו יוצרות הרעה משמעותית בתנאי העסקת העובדים הזרים, והכבדה על מעסיקיהם  בנוסף להכבדה של "חוק ההיטל" החל על מעסיקי עובדים זרים.

להרחבה בעניין זה ראו חוזרנו מס' 91/2014 "הכבדה במיסוי עובדים זרים משנת 2015"

 

כידוע, ביום 8.12.2014 התקבל החוק לפיזור הכנסת ה-19. לדעתנו, לאור פיזור הכנסת יחולו הוראות סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, הקובע:

"כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת — יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים". (הדגשה שלי-ב.מ).

כלומר, צפוי כי ביטול נקודות הזיכוי לתושבי חוץ מכוח התקנות החדשות יידחה, בהתאם להוראות הסעיף לעיל, עד לתום שלושת החודשים הראשונים לכהונת הכנסת ה-20.

נציין כי, משרדנו פנה לקבלת אישור לעמדתנו דלעיל מרשות המסים, ואנו מצפים לקבל אישור רשמי בזמן הקרוב.

 

איסור אפליית עובדים זרים מכח אמנת כפל מס

בנוסף לאמור, נזכיר כי כלל יסוד לפי אמנות כפל מס עם מדינות זרות הוא, שאזרחיה של מדינה מתקשרת לא יהיו כפופים במדינה המתקשרת האחרת למסים או לכל דרישה הקשורה במסים, השונים או מכבידים יותר מהמסים ומהדרישות הקשורות בהם, שאזרחי אותה מדינה אחרת כפופים להם, או עלולים להיות כפופים להם באותן נסיבות.

על פי סעיף 25 – "אי הפליה" לאמנות המס הבינ"ל עליהן חתומה מדינת ישראל לרבות עם תאילנד, אין להכביד על עובדי אותן מדינות מעצם תושבותם הזרה לפיכך יש משפטנים הסוברים כי התקנה החדשה דלעיל לא תחול על פי הוראות סעיף 196 לפקודת מס הכנסה הנותנות תוקף

 

לאמנות המס "על אף האמור בכל חיקוק", ביחס לשלילת נקודות זיכוי ממס לעובדים זרים תושבי מדינות להן יש הסכמי אמנת כפל מס עם מדינת ישראל.

אנו נמשיך לעדכן אתכם בכל התפתחות בנושא העלאת נטל עלות העבודה למעסיקי עובדים זרים ובדרכים המעשיות להפחתת הנטל.

 

 לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.