גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 070-2014

היוון זכויות המגורים באגודת הקיבוץ - עדכון

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה (9.7.2014) תעלה לאישור המועצה, בין השאר, הצעת החלטה שעניינה היוון זכויות המגורים בקיבוץ וכותרתה "הקניית זכויות למגורים לאגודת הקיבוץ". ההצעה מעדכנת את נוסח ההצעה שהועלתה לישיבה ב- 22.6.2014 שהדיון בה נדחה.

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה (9.7.2014) תעלה לאישור המועצה, בין השאר, הצעת החלטה שעניינה היוון זכויות המגורים בקיבוץ וכותרתה "הקניית זכויות למגורים לאגודת הקיבוץ". ההצעה מעדכנת את נוסח ההצעה שהועלתה לישיבה ב- 22.6.2014 שהדיון בה נדחה.

הצעה זו קובעת קווים כלליים למסלול חלופי למסלולי השיוך בהתאם להחלטות המועצה 751 ו- 1155, לפיו, יוכל הקיבוץ להוון במרוכז את זכויות המגורים בקיבוץ מבלי לבצע שיוך פרטני לחבריו.

להלן ההצעה כלשונה (עיקר השינויים לעומת נוסח ההצעה הקודמת מודגשים/מחוקים בהתאמה):

" כללי:

החלטה זו מאפשרת רכישת זכויות מגורים בקיבוץ על ידי האגודה, בנוסף למסלולי השיוך כפי שנקבעו בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל מספר 751 ו- 1155.

הגדרות:

"האגודה" – אגודה חקלאית שיתופית שהיא הקיבוץ.

"זכויות המגורים"כלל זכויות המגורים בהתאם לתכניות בתוקף במועד ביצוע ההסדר.

לעניין זה יוכרו רק תוכניות שאושרו במסגרת הוראות תמ"א 35 החלות במועד אישור החלטת מועצה זו.

"הסדרת שימושים" – חתימה על חוזה הסדרה הכולל מפה של השימושים החורגים, מועדי פינויים/הסדרתם, תשלום דמי שימוש, ומתן ערבות בהתאם לדרישת הרשות לביצוע ההסכם. הסדרה ותשלום בגין כל השימושים החא מוסדרים בשטח המשבצת של הקיבוץ בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל התקפות במועד ההצטרפות להסדר, לרבות תשלו בגין תקופת עבר.

"אזורי עדיפות לאומית"אזורי עדיפות לאומית כהגדרתם בהחלטות המועצה שתהיינה בתוקף במועד ההצטרפות להסדר.

"תוכנית"כהגדרתה בפרק ג' לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965.

"חבר ותיק" – חבר אגודה שהתקבל לחברות לפני יום ה – 27/03/2007.

"חבר חדש" – חבר אגודה שהתקבל לחברות לאחר יום ה – 27/03/2007.

1. אגודה רשאית לרכוש את זכויות הזכות המגורים במשבצת לצורך מגורי חבריה.

2. רכישת הזכויות כאמור, תתבצע בשלב אחד או בשני שלבים ובלבד שהיקף הזכויות שירכשו בשלב הראשון לא יפחת מהשטח הבנוי בפועל ו- 50% מסל זכויות המגורים מיתרת הזכויות למגורים.

החלטת האגודה לרכישת זכויות המגורים תתקבל ברוב שלא יפחת מ – 66% מחברי האגודה.

3. רכישת זכויות המגורים על ידי האגודה תותנה בהסדרת השימושים.

4. אגודה אשר תרכוש את זכויות המגורים בהתאם להחלטה זו, לא תידרש לשלם לרשות מקרקעי ישראל תשלום נוסף עבור הקמת יחידות דיור שנרכשו זו ו/או בגין כל הסכם שייחתם בין האגודה לבין חבריה ביחס לזכויות אלו.

5. לא תידרש הסכמת הרשות ו/או כל התקשרות נוספת בין הרשות לבין חברי האגודה, בכל הקשור למימושן של הזכויות שנרכשו להקמת יחידות דיור.

6. הרשות תמסור לאגודה הודעה על אי התנגדות למתן היתר לעניין תקנה 2ג1 לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר תנאיו ואגרות), התש"ל-1970 – ביחס למספר יחידות הדיור אשר נרכשו על ידיה.

7. ערך הקרקע בכל קיבוץ יקבע על ידי השמאי הממשלתי ו/או מי מטעמו, בהתייחס לשווי זכות הבעלות לכל סוג של מגרש, כמפורט בטבלה להלן. מערך הקרקע יופחת 12%.

שיעורי התשלום עבור הקרקע יהיו בהתאם לקבוע בהחלטת מועצה מספר 1155 בהתאמות הנדרשות, כאשר ערך הקרקע בכל קיבוץ יקבע על ידי השמאי הממשלתי או מי מטעמו. השמאי הממשלתי יקבע עקרונות לביצוע השמאות אשר יביאו בחשבון את העקרונות שנקבעו בהחלטה זו ביחס לעקרונות השיוך שבהחלטה 1155.

 

8. הסכום לתשלום הוא היוון (לפי מספר השנים ושיעור ההיוון) מכפלת ערך הקרקע, כמפורט בסעיף 7 לעיל, בשיעור התשלום, בהתאם לטבלה להלן:

שיעור ההיוון ומספר השנים יקבע על ידי המועצה לאחר התייעצות עם השמאי הממשלתי.

על שיעור התשלום תחול הנחת אזורי עדיפות לאומית. למרות זאת, לא יחולו הנחות אזור לכל המגרשים בחלקת המגורים על שיעור תשלום של 3.75% לזכויות בניה של 160 מ"ר.

סוג מגרש

שיעור התשלום

שנות היוון

שיעור היוון

חבר ותיק עד 160 מ"ר

3.75%

0

0

חבר ותיק עד 160 מ"ר

29.25%

25

5%

חבר ותיק עבור השטח שמעל 160 מ"ר

33%

10

5%

חבר חדש קיים

33%

0

0

מגרש מאושר לבניה על פי תכנית מפורטת בתוקף בתוך חלקת המגורים.

33%

3

5%

מגרש שאין לגביו תכנית מפורטת מאושרת בתוך חלקת המגורים

33%

10*

5%

יתרת המגרשים לפי תמ"א 35 מחוץ לחלקת המגורים, שיש לגביהם תכנית מפורטת בתוקף

91%

10*

5%

יתרת המגרשים לפי תמ"א 35 מחוץ לחלקת המגורים, שאין לגביהם תכנית מפורטת בתוקף

91%

13

5%

* באזורי עדיפות לאומית מספר שנות ההיוון יעמוד על 15 שנים.

9. אגודה שרכשה את זכויות המגורים בהתאם להחלטה זו ותבקש בעתיד לבצע שיוך דירות פרטני מגרשים לחבריה בהתאם להחלטת מועצה מספר 1155 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה, תידרש לשלם (בעצמה ו/או באמצעות חבריה), את ההפרש בגין ההנחות שניתנו בין התשלום ששולם בהתאם להחלטה זו לבין שיעור התשלום הנדרש בהתאם להחלטה מספר 1155 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.

10. הסדר זה יחול רק על יחידות דיור והיקף זכויות הבניה אשר אושרו במסגרת הוראות תמ"א 35 החלה במועד אישור החלטה זו ולא יחול על יחידות דיור אשר יאושרו בתוכנית אשר תאושר במוסדות התכנון לאחר שינוי הוראות תמ"א 35.

11. רשם האגודות השיתופיות ייבחן את סוגיית הזכויות שבין החבר לאגודה, והאם נדרשת הסדרת נושא זה בתקנות."