גרסת הדפסה
מושבים מספר: 117-2013

עדכון תמ"א 35 – יחידת דיור שלישית בראש הנחלה

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) התכנסה ב- 26.11.2013 כדי לדון בתיקונים לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35, בין היתר בנושא היחידה השלישית בראש הנחלה.

תכליתה של תמ״א 35 לארגן את המרחב בישראל, כך שיענה אחר מטרות לאומיות, חברתיות, וכלכליות.

התייחסותה של תמ״א 35 ליישובים במרחב הכפרי היא באמצעות הוראות ולוחות העוסקים בגודל היישוב, היקף האוכלוסייה בו, אופי הפיתוח, הכל בהתאם למיקומו של הישוב ולאופיו.

בהמשך לחוזרינו מס' 72/2013: "דו"ח הצעות לעדכון תמ"א 35". להלן ההמלצות ליחידת דיור שלישית בנחלה.

"יחידה שלישית בנחלה- בעקבות החלטות מועצת מקרקעי ישראל בנוגע לזכויות קניין בנחלות המושבים (החלטה 1155 מיוני 2011) והחלטה 1271 מדצמבר 2012, ממליץ צוות התכנון לאפשר יחידת דיור שלישית ב־ 2.5 דונם שבראש הנחלה, בתנאים שיפורטו להלן.

מבלי לרדת לשורשו של הדיון על גודלו האופטימלי של יישוב כפרי, הרי שתוספת יחידת דיור שלישית, אשר תוגבל לראש הנחלה בלבד, תגדיל את צפיפות המגורים ולא תגדיל את שטח היישוב ואת הפגיעה בשטחים החקלאיים שלו.

יצוין כי רק בחלק מהנחלות מומשה האפשרות להקמת יחידת דיור שנייה, כך שצפוי כי המימוש של יחידת דיור שלישית יהיה חלקי ויתפרש על פני שנים רבות.

יחידת דיור שלישית ב- 2.5 דונם שבראש הנחלה שבמושב תתאפשר בתנאים הבאים:

1. לא תידרש תכנית כוללת לישוב אלא אם קבע מוסד תכנון אחרת.

2. על תוספת יחידות הדיור לא יחולו הוראות הצפיפות.

3. יחידות דיור אלו לא יספרו עפ"י לוח 2 בתמ"א 35 למעט במחוז מרכז. במחוז מרכז תותר תוספת יחידת דיור שלישית בכל נחלה שבמושב כהשלמה ליתרת יח״ד עפ"י לוח 2". (הדגשה שלי – ב.מ).

ניסוח האפשרות ליחידות דיור שלישית במושבים במחוז המרכז לוקה בחוסר בהירות.

לפיכך העלה מר עמיר ריטוב ראש המועצה האזורית לב השרון ויו"ר ועדת התכנון של מרכז המועצות האזוריות את הסוגיה בישיבת הולנת"ע ביום 26.11.2013.

בעקבות פנייתו של מר עמיר ריטוב הולנת"ע החליטה לתקן הנוסח הקיים כך שיהיה ברור שבמחוז מרכז של משרד הפנים תתאפשר בנייה של יחידה שלישית בנחלה.

אולם מושב שברשותו יחידות דיור פנויות על פי מה שנקבע לו בטבלה 2 של תמ"א 35 יצטרך להשתמש תחילה ביחידות הפנויות ורק לאחר ניצולן יקבל את ההפרש הדרוש לו על מנת שבכל נחלה תתאפשר יחידה שלישית.

בנוסף הובהר שמבחינת ועדות התיכנון האזוריות ניתן יהיה להגדיל גם במרכז הארץ את חלקות המגורים עד לגודל של 2.5 דונם במקרים שיישנו שטח רציף בחלקה א'.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.