גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 095-2013

הודעה על הפרשי דמי ביטוח לאומי

כזכור, דרש המוסד לביטוח לאומי, מקיבוצים ומושבים שיתופיים, להגיש לכל המאוחר עד דצמבר 2010, את כל הנתונים לצורך חישוב הפרש דמי ביטוח (עדכון מקדמות) לשנים 2000-2008.

רקע כללי

כזכור, דרש המוסד לביטוח לאומי, מקיבוצים ומושבים שיתופיים, להגיש לכל המאוחר עד דצמבר 2010, את כל הנתונים לצורך חישוב הפרש דמי ביטוח (עדכון מקדמות) לשנים 2000-2008.

סכום הפרשי דמי ביטוח כפי שהוצגו למשרדנו, נע בין אלפי שקלים למאות אלפי שקלים לקיבוץ/מושב שיתופי, לכל שנה.

חישוב הפרשי דמי הביטוח על ידי המוסד לביטוח לאומי

בתאריך 16 בספטמבר 2013, הוציא ביטוח לאומי הודעות על הפרשי דמי ביטוח (לחובה או לזכות) לקיבוצים ולמושבים השיתופיים. במכתב נדרשים הקיבוצים שלהם הפרשי דמי ביטוח בחובה לשלם את החוב עד לתאריך 30.10.2013.

בעקבות פנייתנו הודיעו גורמים הנהלת המוסד לביטוח לאומי כי המועד ידחה ל 30.11.2013.

ליקויים בחישוב הפרשי דמי הביטוח

בין השאר נפלו בחישוב הליקויים הבאים:

1. חישוב הוצאות המחיה הממוצעות לחבר בניגוד לתקנות הביטוח הלאומי:

תקנה 5ב לתקנות הביטוח הלאומי (גביית דמי ביטוח), התשי"ד 1954 (להלן-התקנות), קובעת כי הוצאות המחיה הממוצעות לחבר יחושבו בהתאם למספר כלל חברי הקיבוץ בגמר השנה.

במקרים בהם היה קיים פער בין מספר החברים המדווחים לביטוח לאומי למספר החברים במאזן, הועברו אל המוסד לביטוח לאומי נתוני החברים שלא דווחו לכל אחת מהשנים הרלוונטיות.

למרות האמור, במקרים רבים חישב המוסד לביטוח לאומי את ההכנסה הממוצעת לחבר (בסיס המשק) לפי חלוקה למספר החברים המדווחים ולא לכלל חברי הקיבוץ בגמר השנה.

שיטת חישוב זו של המוסד לביטוח לאומי (המנוגדת כאמור לתקנות), הגדילה במקרים רבים, את הפרשי דמי הביטוח לחובת הקיבוץ/מושב שיתופי בהיקף של עשרות עד מאות אלפי ש"ח לכל שנה.

2. התעלמות מאי ניכוי, זיכוי ותאומי דמי ביטוח לאומי:

במהלך השנים 2003 עד 2008, ביצעו קיבוצים רבים הפחתות מתשלום דמי הביטוח השוטפים בגין אי ניכוי, זיכוי ותאומי דמי ביטוח. הפחתות אלו נבדקו ואושרו על ידי סניפי המוסד לביטוח לאומי. כיום, בעת עריכת חישוב הפרשי דמי הביטוח החליט המוסד לביטוח לאומי להתעלם מכל הפחתה מדמי הביטוח השוטפים העולה על 15,000 ש"ח והוא דורש, שוב, לקבל את כל האסמכתאות ששימשו לחישוב ההפחתה מדמי הביטוח למרות שאלו כבר נבדקו ואושרו בעבר ובמקרים רבים מדובר באסמכתאות שחלה עליהן תקופת התיישנות.

3. התעלמות מהכנסות פטורות מדמי ביטוח שמימנו את הוצאות המחיה:

חלק מהוצאות המחיה ממונו מהכנסות פטורות מדמי ביטוח ולכן, לעמדתנו, יש לחשב את הוצאות המחיה הממוצעות בניכוי ההכנסות הפטורות מדמי ביטוח לאומי. ביטוח לאומי התעלם מנתוני ההכנסות הפטורות שהוגשו לו וביצע את חישוב הוצאות המחיה הממוצעות לחבר ללא כל הפחתה. לעמדתנו מדובר באפליה פסולה בין מבוטח חבר קיבוץ למבוטח שאינו חבר קיבוץ הזכאי ליהנות מהפטור שמעניק חוק הביטוח הלאומי.

4. החישוב לא כולל הפרשי גמלאות מחליפות שכר:

על פי הוראת התקנות יש לכלול חישובי הפרשי גמלאות מחליפות שכר (דמי לידה, דמי מילואים, דמי פגיעה בעבודה) המקטינים את הפרשי דמי הביטוח בחובה ואת הפרשי דמי הביטוח בזכות - כפי שבוצע בעבר.

בעקבות שיחותינו עם הנהלת המוסד לביטוח לאומי סוכם שיתקיים דיון דחוף בטענותינו מיד לאחר חג הסוכות.

משרדנו מתנגד מכל וכל לאופן חישוב דמי הביטוח במתכונת הנוכחית ובכוונתנו להגיש השגה כנגד קביעת הפרשי דמי הביטוח על ידי המוסד לביטוח לאומי.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.