גרסת הדפסה
מושבים מספר: 080-2013

עדכון ישובים ואזורי עדיפות לאומית – החלטה 667

בהתאם לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009-2010) התשס"ט - 2009 (להלן – חוק ההתייעלות), החליטה הממשלה, בישיבתה מיום 4.8.13, על עדכון "הגדרת ישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית" (להלן- החלטה 667), כפי שנקבעו בהחלטת הממשלה הקודמת מיום 13.12.09, היא החלטה 1060 (להלן- החלטה 1060).

בהתאם לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009-2010) התשס"ט - 2009 (להלן – חוק ההתייעלות), החליטה הממשלה, בישיבתה מיום 4.8.13, על עדכון "הגדרת ישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית" (להלן- החלטה 667), כפי שנקבעו בהחלטת הממשלה הקודמת מיום 13.12.09, היא החלטה 1060 (להלן- החלטה 1060).

תוקף החלטה 667 עד 31.7.2017

החלטה 1060, אשר פגה ביום 4.1.13, הוארכה, בין היתר, לנוכח מועד הבחירות והקמת הממשלה, עד ליום 4.8.13. בהחלטה 667 המעדכנת נקבע כי החלטות קודמות, הנסמכות על החלטה 1060, ימשיכו לעמוד בתוקפן למשך 3 חודשים ממועד כניסת ההחלטה לתוקף, או עד לקבלת החלטה חדשה בעניינן, לפי המוקדם (להלן – הוראות המעבר). ההחלטה תהא תקפה עד ליום 31.7.2017;

יעדי החלטה 667

במסגרת ההחלטה הוחלט להשיג את היעדים הבאים:

א. עידוד פריסת האוכלוסייה במדינת ישראל והגדלת האוכלוסייה באזורי הפריפריה ובאזורים סמוכי גבול.

ב. הגדלת הצמיחה הכלכלית וצמצום פערי ההזדמנויות בין אזורי העדיפות הלאומית בין מחוז תל-אביב, כהגדרתו על-פי הגדרות משרד הפנים.

ג. חיזוק החוסן האזרחי-ביטחוני של מדינת ישראל.

ד. שיפור איכות החיים ביישובי העדיפות הלאומית.

קריטריונים לעדיפות לאומית

להלן הקריטריונים, אשר יישובים ואוזרים העומדים, במועד קבלת החלטה 667, באחד או יותר מהם, יהיו בעדיפות לאומית:

"

א. אזורי הפריפריה - הנפות הפריפריאליות ביותר, בהתאם למדד נפתי משולב, המשקלל את המדד החברתי-כלכלי ומדד הפריפריאליות של הרשויות המקומיות בנפה.

ב. ישובים סמוכי גבול - יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח איום על פי שיקולי מערכת הביטחון - טווח של עד 9 ק"מ מגבול לבנון, ועד 7 ק"מ מגבולות אחרים, או מגדר המערכת סביב רצועת עזה.

ג. יישובים מאויימים - יישובים ביהודה ושומרון, המסווגים על ידי מערכת הביטחון, ברמות איום 5-3 (רמות האיום הגבוהות ביותר).

ד. ישובים חדשים – יישובים אשר יוקמו במהלך תקופת תוקפה של החלטה זו וכן יישובים אשר במועד קבלת החלטה זו: (א) טרם חלפה תקופה של 5 שנים ממועד אכלוסם או (ב) טרם חלפה תקופה של 10 שנים ממועד הקמתם - כמאוחר בין השניים ובלבד שבמועד החלטה זו נותרה לפחות שנה אחת בטרם יעברו המועדים כאמור (5 או 10 שנים בהתאמה).

ה. יישובים צמודי גדר - יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 1 ק"מ מהגבול או מגדר המערכת סביב רצועת עזה."

בהתאם להחלטה 667 מועצה אזורית, אשר לפחות מחצית מן הישובים בתחומה הינם ישובים סמוכי גבול, יהיו כל הישובים הנמצאים בתחומה בעלי עדיפות לאומית.

בנוסף להטבות המוקנות מכוח ההחלטה, רשאים השרים הרלוונטיים לקבוע קריטריונים מקצועיים, בתחומים שונים כגון: ביטחון, חינוך, תעסוקה, תשתיות, חקלאות, תרבות וספורט או הגנת הסביבה (כל משרד בתחומו), לעניין הענקת הטבות ותמריצים לאזורי העדיפות הלאומית, במסגרת תקציבם.

מעמד החלטה 667

נקבע כי החלטות קודמות, הנסמכות על החלטת הממשלה מס' 1060 מיום 13.12.2009, ימשיכו לעמוד בתוקפן למשך שלושה חודשים ממועד החלטה זו או עד לקבלת החלטה חדשה בעניינן, לפי המוקדם. משרדי הממשלה הרלוונטיים יערכו במהלך חודשים אלו את עבודת המטה הנדרשת על מנת להביא לתיקון ההחלטות.

נקבע כי "בכל החלטה הנסמכת על החלטה זו, יהיו המדד החברתי-כלכלי ומדד הפריפריאליות וכן מיפוי היישובים סמוכי הגבול, צמודי הגדר והמאוימים (להלן: "נתוני הבסיס") קבועים בהתאם לנתוני הבסיס שישמשו ביסוד החלטה זו, וזאת כל עוד החלטה זו בתוקף ואף אם פורסמו בינתיים נתוני בסיס חדשים". (הדגשה שלי - ב.מ).

הנחות בהקצאת קרקעות רמ"י באזורי עדיפות

סעיף 12 להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1274 בעניין "מדיניות אחידה למתן הנחות בקרקע קובע כי "שינוי בהחלטות הממשלה בדבר הגדרות הישובים יוסיף/יגרע ישובים בהתאמה".

להערכתינו השינויים שיחולו בעקבות החלטה 667 בסיווג הישובים לעניין דרגת העדיפות (א' או ב') יהיו מינימליים.

דגשים נוספים

סעיפים נוספים בהחלטה 667 עוסקים באפשרות למתן הטבות ליישובים בהתייחס לכלל אזורי העדיפות או בנפרד ובמאובחן לשתי קבוצות: יישובים שנקבעו כבעלי עדיפות לאומית ע"ב שיקולים ביטחוניים (ישובים סמוכי גבול ומאויימים) וקבוצת היישובים סמוכי הגדר, משיקולים הנוגעים לחיזוק פריסת האוכלוסייה לאורך גבול המדינה (סעיפים המיטיבים עם ההתנחלויות).

בנוסף נקבע כי מנכ"ל משרד הפנים יוביל עבודת מטה לבחינת מתן הטבות עדיפות לאומית לאשכולות של רשויות מקומיות (מודל פעילות חדש שביסודו התאגדות של מספר רשויות לצורך פעילות משותפת), במטרה לעודד דפוס פעילות זה. (בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי הממשלה רואה בעין יפה שיתופי פעולה והתאגדויות של רשויות משותפות לשם קידום מטרות משותפות ומינוף אזורי).

לפרטים נוספים והבהרות ניתן לפנות למר אילן כהן ממשרדנו בת"א.