גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 077-2013

התחייבות לרישום משכנתא על זכויות הקיבוץ

לאחרונה, פנו מספר קיבוצים לרשות מקרקעי ישראל (להלן - רמ"י), בבקשה לקבלת התחייבות לרישום משכנתא על זכויות הקיבוץ בחטיבת קרקע ספציפית מתוך המשבצת, עליה מוקמים בימים אלה בתי מגורים עבור חברים אשר התקבלו לקיבוץ על בסיס מערכת הסכמית.

הנדון: התחייבות לרישום משכנתא על זכויות הקיבוץ

לאחרונה, פנו מספר קיבוצים לרשות מקרקעי ישראל (להלן - רמ"י), בבקשה לקבלת התחייבות לרישום משכנתא על זכויות הקיבוץ בחטיבת קרקע ספציפית מתוך המשבצת, עליה מוקמים בימים אלה בתי מגורים עבור חברים אשר התקבלו לקיבוץ על בסיס מערכת הסכמית.

בעקבות פניית הקיבוצים התקיימה ישיבה אצל יועמ"ש רמ"י ובעקבותיה הוצאו הנחיות, (הכפופות למספר סייגים). להלן עיקר ההנחיות כפי שפורטו בתשובת רמ"י:

מדיניות מועצת מקרקעי ישראל, כפי שמפורטת בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1, קבעה כי בקיבוץ יוחכרו הנחלות לקיבוץ עצמו.

מדיניות זו של המועצה התקבלה על רקע מאפייניה המיוחדים של אגודה שיתופית כאגודה המאורגנת על יסודות של בעלות הכלל על הקניין, של עבודה עצמית ושל שוויון ושיתוף בכל שטחי היצור, הצריכה והחינוך, ובהתאם להוראה לפיה אין האגודה מחלקת את רווחיה ואת רכושה בכל צורה שהיא.

בהתאם למדיניות זו אף התקבלו החלטות מועצה אשר אינן מגבילות את הבניה למגורים עבור חברים בקיבוץ (עד ל-160 מ"ר ליח"ד) ונקבעו כללים להחכרת מקרקעי המשבצת ישירות לקיבוץ במסגרת חוזי חכירה לדורות.

כמו כן, נקבעו הוראות מחייבות בהסכמי השכירות (משבצת) ובחוזים לדורות לקיבוץ לפיהן אסור לאגודה להעביר זכויותיה במקרקעי המשבצת לחברים למעט זכות השימוש וכי אסור לחבר אגודה לבנות במשבצת מבנה כלשהו לעצמו ו/או להוסיף תוספת למבנה קיים.

בשנת 1996 קיבלה המועצה את החלטה 751 בדבר שינויים במבנה הארגוני והקצאת קרקע בקיבוצים אשר במסגרתה אפשרה לראשונה המועצה שיוך יחידות הדיור בקיבוץ ישירות לחברים.

ביום 27.3.07 בוטלה החלטה זו על ידי החלטת מועצה מס' 1155 אשר עניינה קביעת הזכויות למגורים בחלקת המגורים בישובים חקלאיים. בהחלטה 1155 נקבעו הכללים לחתימת חוזה חכירה ישיר בין הרשות לבין חבר הקיבוץ ואת התמורה שעל הקיבוץ ו/או החבר לשלם לצורך כך.

כפי שעולה מתשובת רמ"י לקיבוצים, תסכים רמ"י לתן התחייבות לרישום משכנתא בכפוף לסייגים להלן (כפי שפורטו בתשובה):

"

א. התחייבות כאמור תינתן ביחס לכלל זכויות הקיבות במשבצת ולא על חלק מסוים במשבצת.

ב. בקשת הקיבוץ למתן ההתחייבות תכלול הצהרה מפורשת לפיה ידוע לקיבוץ והובא לידיעת החברים החדשים והמוסד המלווה כי הסכמת הרשות ניתנת על בסיס הצהרת הקיבוץ כי לא מדובר בשיוך יחידות הדיור לחברים וכי אין לחבריו זכויות בקרקע.

עוד תכלול הבקשה הצהרה לפיה במידה ולאחר שהרשות תערוך בדיקה מקיפה ויסודית בדבר המשתמע מן ההסכמים שנחתמו בין הקיבוצים לבין צדדים שלישיים, תגיע למסקנה כי מן ההסכמים עולה כי אכן מדובר בהעברת הזכויות במקרקעי המשבצת לחברים, בין בדרך של שיוך חוזי ובין בדרך אחרת, הרשות שומרת לעצמה את הזכות להוציא דרישת תשלום הן לקיבוץ והן לצדדים השלישיים נשוא התקשרויות אלו, עבור השימוש במקרקעי המשבצת.

במקרה זה הקיבוץ ו/או החבר ו/או המוסד המלווה לא יעלה כל טענה ו/או דרישה בקשר לחתימת הרשות על כתב התחייבות לרישום משכנתא.

כמו כן, לא יהיה בחתימת הרשות כאמור לגרוע מכל זכות העומדת לו על פי כל דין למימוש התשלומים המגיעים לו בגין פעולות הקיבוץ והחברים, לרבות מימוש מקרקעי המשבצת עליה מוקמים יחידות הדיור במידת הצורך.

ג. הצהרות אלה יקבלו ביטוי בנוסח כתב התחייבות שיונפק תוך הבהרה למוסד המלווה כי ככל שימצא כי מדובר בהעברת הזכויות /שיוך מקרקעי משבצת, דרישת התשלום של הרשות כלפי הקיבוץ והחברים יקדים לכל התחייבות של הקיבוץ ו/או החברים כלפי המוסד המלווה בקשר למקרקעי המשבצת.

ד. אין באמור במכתב זה לגרוע מכל יתר התנאים הדרושים בהתאם לנוהלי הרשות לצורך מתן התחייבות לרישום משכנתא.

ה. הקיבוץ יביא תוכן מכתב זה לידיעת החברים. "

לפרטים נוספים והבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.