גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 076-2013

דו"ח הצעות לעדכון תמ"א 35

דו"ח מעקב ועדכון שלב ד' לתמ"א 35 הוצג ב-30.4.2013 ל מנהל התכנון במשרד הפנים. מעיון בדו"ח עולים מספר נושאים בעלי השלכות רחבות על ההתיישבות במרחב הכפרי. יש לציין כי העדכון המתוכנן טרם אושר על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

הנדון: דו"ח הצעות לעדכון תמ"א 35

דו"ח מעקב ועדכון שלב ד' לתמ"א 35 הוצג ב-30.4.2013 ל מנהל התכנון במשרד הפנים. מעיון בדו"ח עולים מספר נושאים בעלי השלכות רחבות על ההתיישבות במרחב הכפרי. יש לציין כי העדכון המתוכנן טרם אושר על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

תכליתה של תמ״א 35 לארגן את המרחב בישראל, כך שיענה אחר מטרות לאומיות, חברתיות, וכלכליות.

התייחסותה של תמ״א 35 ליישובים במרחב הכפרי היא באמצעות הוראות ולוחות העוסקים בגודל היישוב, היקף האוכלוסייה בו, אופי הפיתוח, הכל בהתאם למיקומו של הישוב ולאופיו.

להלן עיקרי השינויים הקשורים למרחב הכפרי

"יחידה שלישית בנחלה- בעקבות החלטות מועצת מקרקעי ישראל בנוגע לזכויות קניין בנחלות המושבים (החלטה 1155 מיוני 2011) והחלטה 1271 מדצמבר 2012, ממליץ צוות התכנון לאפשר יחידת דיור שלישית ב־ 2.5 דונם שבראש הנחלה, בתנאים שיפורטו להלן.

מבלי לרדת לשורשו של הדיון על גודלו האופטימלי של יישוב כפרי, הרי שתוספת יחידת דיור שלישית, אשר תוגבל לראש הנחלה בלבד, תגדיל את צפיפות המגורים ולא תגדיל את שטח היישוב ואת הפגיעה בשטחים החקלאיים שלו.

יצוין כי רק בחלק מהנחלות מומשה האפשרות להקמת יחידת דיור שנייה, כך שצפוי כ׳ המימוש של יחידת דיור שלישית יהיה חלקי ויתפרש על פני שנים רבות.

יחידת דיור שלישית ב- 2.5 דונם שבראש הנחלה שבמושב תתאפשר בתנאים הבאים:

1. לא תידרש תכנית כוללת לישוב אלא אם קבע מוסד תכנון אחרת.

2. על תוספת יחידות הדיור לא יחולו הוראות הצפיפות.

3. יחידות דיור אלו לא יספרו עפ"י לוח 2 בתמ"א 35 למעט במחוז מרכז. במחוז מרכז תותר תוספת יחידת דיור שלישית בכל נחלה שבמושב כהשלמה ליתרת יח״ד עפ"י לוח 2".

"עדכון יח"ד בקיבוצים - תמ"א 35 קבעה סף עליון למספר יחידות דיור ביישובי המגזר הכפרי.

סף זה נקבע על מנת לשמור על אופיו הכפרי של היישוב, למנוע הפיכתו ליישוב פרברי ולייעל את השימוש בקרקע.

היישוב הכפרי מעצם הווייתו הינו קטן ממדים, ועליו לשמור על סגולותיו ואיכויותיו במערך הישובים הארצי.

לפי ממצאי הצוות (ועל סמך נתוני למ"ס) במרבית היישובים השיתופיים טרם מוצה הקף יחידות דיור הקבוע בלוח 2. מאחר ובמושבים תתאפשר יחידת דיור שלישית בנחלה (כאמור לעיל), מוצע לקבל בקשות פרטניות להגדלת מס' יח"ד גם במספר ישובים השייכים לתנועות הקיבוציות".

"תיקון הלוח על פי בקשות פרטניות של התנועה הקיבוצית: רגבה (350), עין המפרץ (450), גבעת חיים מאוחד (480), שפיים (500), רמות מנשה (450), יגור (700), תל יצחק (680 כולל דיור מוגן), נען (800), שומריה (500), יקום (400). גבעת חיים איחוד (550), מעגן מיכאל (900), משמר העמק (550), בארי (600), געש (450), העוגן(400), כפר מנחם (450), מעברות (500), רמת יוחנן (600)".

"דיור מוגן ביישובי המגזר הכפרי - הן דיור מוגן ובית אבות מטרתם לאפשר צורת מגורים חלופית לאוכלוסייה הבוגרת. אוכלוסייה זו נחלקת לאוכלוסייה סיעודית ולאוכלוסייה עצמאית. לפיכך, יחידות דיור לאוכלוסייה העצמאית יספרו במניין יח"ד על פ׳ לוח 2. תושבי אלו זכאים להיחשב תושבים ככל דבר (יוצרים עומסים על תשתיות ושירותים, נזקקים למבנים נלווים וכדי). יחד עם זאת, בישוב תל יצחק הוקם דיור מוגן טרם הכנתה של תמ״א 35, ולפיכך כלל זה לא יחול עליו. 330 יח״ד הדיור המוגן יתווספו ל-350 יח"ד שניתנו לישוב תל יצחק בתמ"א 35".

"יישובים הנמצאים באזורי עדיפות לאומית - תמ״א 35 קבעה ספים גבוהים למספר יחידות דיור ביישובים הנמצאים באזורים מסוימים. בקבעה סף זה, לקחה התמ״א בחשבון שיקולים לאומיים ואחרים. על פ׳ החלטת הממשלה צורף עוטף עזה לאזורי העדיפות הלאומית. מכסת היח"ד הוגדלה ל-500, בדומה לנפת באר שבע".

"הערות לטעויות בלוח 2 - נקבע כי "מספר יח"ד מרבי בישוב יהיה כקבוע בלוח, או בתכנית שאושרה טרם אישור תכנית זו, הגבוה מבניהם". על פי זאת אין מניעה לאשר תוספת יחידות דיור ביישובים בהם קיימת תכנית מאושרת על פיה גבוה מספר יח"ד מעבר לנקוב בלוח 2. על כן נערכו מספר תיקונים טכניים בלבד:

א. תיקון לגבי הישוב שומריה - הישוב נמצא בנפת באר שבע, ובהתאם עודכן מספר היח"ד המרבי ל-500.

ב. תיקון לגבי גני יהודה - הישוב אוחד מוניציפלית עם סביון, ונמחק מן הלוח.

ג. תיקון לגבי הישוב תל תאומים - אינו קיבוץ או מושב, מופיע כקהילתי בתמ"מ 9/2.

ד. תיקון לגבי הישוב עין העמק - הישוב נוסף ללוח 2, ונקבעה לו מכסת יח"ד על פי התמ״מ.


הוספת יישובי המפונים ללוח, (גני טל, כרמי קטיף, נצר חזני), ועדכון הלוח עפ"י החלטות המועצה הארצית.

"צפיפויות – יישובים כפריים"

א. על תוספות יחידות דיור בראש הנחלה במושב (עד 2.5 דונם) לא יחולו הוראות הצפיפות בין אם מיועד כמגורים ובין אם מיועד כשטח חקלאי.

ב. התאמת הצפיפות בישובים כפריים בנפת רמלה ורחובות לזו הקבועה בנפת השרון ופתח תקווה (3 יח"ד לדונם נטו).

ג. תיקון הצפיפות בישובי עוטף עזה עפ"י הצפיפות בנפת באר שבע (1.5 יח"ד / דונם)".

"הקלות מצפיפות המינימום

א. הקלות במקרה של רמת סוציו-אקונומית נמוכה לישוב המדורג 1-5 בלמ"ס.

ב. הקלה לישוב כפרי ללא קשר לדרוג המועצה הארצית, אם שוכנע מוסד התכנון כי הישוב מצוי ברמה סוציואקונומית נמוכה, ונימקה את החלטתו.

ג. הקלה במקרה של טופוגרפיה הררית תותר אם שוכנע מוסד תכנון כי אזור התכנון נמצא בשיפוע ניכר ובתנאי שצפיפות המינימום על פי לוח 1 עולה על 10".

"עוטף עזה

בהחלטה מס' 1060 מיום 13.12.09, קבעה הממשלה בהחלטתה כי מחוז צפון, נפת באר שבע ועוטף עזה, מהווים אזורי עדיפות לאומית. על כן מומלץ בהתאם להחיל את ההוראות הקלוונטיות גם על עוטף עזה בכל הנוגע לגודל ישובים כפריים, (500) וצפיפויות, (1.5 יח"ד לדונם נטו)".

"יישובים חדשים

תמ"א 35 יוצאת כנגד המשך מגמת ההתפרשות המרחבית. המוטיבציה להקמת יישובים חדשים נובעת לרוב מרצונה של קבוצת אוכלוסייה מוגדרת ונבדלת להתכנס יחדיו, ויש אף מוסיפים סייגים ומונעים במפורש את שילובם של זרים. מגמה זו תגביר את מגמות ההיבדלות והקיטוב בחברה הישראלית. הקמת יישובים חדשים משמעותה התארגנות מרחבית במספר רב של יישובים קטנים, עידוד השימוש בתחבורה פרטית וצמצום האפשרות לשימוש בתחבורה ציבורית.

מומלץ כי תכנית מקומית ליישוב חדש המתאפשר על פי תכנית מתאר מחוזית מאושרת, מבלי שנקבע שטחו ומיקומו המדויק, לא תידרש להוראות סעיף 13.1, למעט היוועצות עם הוולנת"ע (סעיף 13.1.7)".

"יישובים כפריים ללא נחלות

1. תתאפשר תוספת יח"ד של עד 20% מהיקף יח"ד בישוב ע"פי נתוני למ"ס 2008, (מפקד האוכלוסין).

2. בנפת ב"ש, מחוז צפון וסובב עזה תותר תוספת יח"ד בהיקף של עד 50% מהיקף יח"ד בישוב ע"פי נתוני למ"ס 2008, (מפקד האוכלוסין), אלא אם נקבע אחרת בתכנית מתאר מחוזית.

3. ביישובים בהם מספר יח"ד קטן מ- 100 תותר הרחבה על פי סעיפים 1 או 2 לעיל, לפי העניין, או 100 יח"ד, הגבוה מביניהם.

4. הותרת הגמישות באישור ולנת"ע בתנאים שיקבעו.

הגבלת גידולים של יישובים כפריים שאינם קיבוצים ומושבים עולה בקנה אחד עם עקרונות תמ"א 35 בדבר הגבלת הבינוי במרקמים השמורים ומניעת פרבור.

כאמור, חלק מן הישובים אליהם מתייחסות הוראות התמ"א לישובים כפריים שאינם קיבוצים ומושבים, הינם למעשה מועצות מקומיות או ישובים מדגם 5. ישובים אלה הועברו ללוח 3, והם יקבלו מעמד של יישובים מיוחדים".