גרסת הדפסה
מושבים מספר: 060-2013

הארכת זמני תגובה להצעות מועצת מקרקעי ישראל בעקבות בג"צ אדמתי

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל (להלן – המועצה) האחרונה, שהתקיימה ביום 3.6.2013, הוחלט לתקן את תקנון הנוהל של המועצה (החלטה 1246) בהתאם למסגרת הזמנים המבוקשת בעתירת עמותת אדמתי לבג"ץ ( 3870/13 אדמתי (ע"ר) נ' מועצת מקרקעי ישראל ואח'). להלן עיקרי התיקון:

הנדון: הארכת זמני תגובה להצעות מועצת מקרקעי ישראל בעקבות בג"צ אדמתי

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל (להלן – המועצה) האחרונה, שהתקיימה ביום 3.6.2013, הוחלט לתקן את תקנון הנוהל של המועצה (החלטה 1246) בהתאם למסגרת הזמנים המבוקשת בעתירת עמותת אדמתי לבג"ץ ( 3870/13 אדמתי (ע"ר) נ' מועצת מקרקעי ישראל ואח'). להלן עיקרי התיקון:

(א) מלוא החומר הרלבנטי לישיבת המועצה (כולל נוסח מוצע של החלטות המועצה) יפורסם להערות הציבור, לכל המאוחר 14 יום לפני ישיבת המועצה. (מסגרת זמן זו של פרסום מוקדם חייבת לכלול, בכל מקרה, לכל הפחות שבעה ימי עבודה).

(ב) הזימון לישיבת מועצת מקרקעי ישראל - קרי: הודעה על עצם קיום הישיבה - ייעשה 21 יום מראש.

באם אכן תאושר החלטת המועצה החדשה דלעיל, תבוא לקיצה פרקטיקה ארוכה שבה נהג רמ"י לפרסם את נוסח הצעות ההחלטות שאמורות לעלות לדיון בישיבת המועצה הקרבה, מספר ימים בודדים טרם מועד הישיבה.

נוהג זה, שבו פורסמו הצעות, שלעיתים רבות פגעו פגיעה קשה בהתיישבות החקלאית, רק מספר ימים בודדים לפני מועד ישיבת המועצה, סגר בפני הציבור בכלל ומנציגי ההתיישבות בפרט את ההזדמנות לעיין ולהבין כראוי את השלכות ההצעות ולהעיר את הערותיו ביחס לנוסח ההצעות, באופן מקצועי ורציני, בטרם יובאו לאישור חברי המועצה.

לעניין זה יוער, כי העתירה המצוינת לעיל הינה העתירה השלישית במספר המוגשת על ידי עמותת אדמתי, באמצעות עו"ד רון רוגין, באותו נושא (קדמו לה שתי העתירות: בג"ץ 7797/12 ו- בג"ץ 2683/13).

באם אכן תאושר החלטת מועצה לפי הנושא דלעיל, מהווה התיקון בתקנון נוהל ישיבות המועצה ציון דרך חשוב, היכול ללמד על דרך הפעולה הנכונה והאפקטיבית להתמודדות עם החלטות מועצה הפוגעות בזכויות אגודות הישובים החקלאיים וחבריהם.

הקמת מטה מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי, להכנת הצעות החלטת מדיניות

ע"פ סעיף 3 לחוק רשות מקרקעי ישראל, תש"ך-1960, מועצת מקרקעי ישראל היא "שתקבע את המדיניות הקרקעית לפיה תפעל הרשות". כלומר, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הינו הגוף שאמור לבצע את המדיניות שנקבעת על ידי מועצת מקרקעי ישראל.

אולם, ע"פ הפרקטיקה הנהוגה בפועל, לאורך שנים, הפכה המועצה כמעט ל'חותמת גומי' אשר מאשרת את הצעות ההחלטות המובאות בלעדית על ידי רמ"י.

פרקטיקה זו מעלה, במשנה תוקף, את הצורך בהקמת מטה מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי, להכנת הצעות ראויות להחלטת מועצת מקרקעי ישראל.

העובדה כי קביעת מדיניות המקרקעין ע"י רמ"י, במקום לבצעה, אינה תקינה ואף תורמת לכשל המתמשך בשוק המקרקעין, לרבות העלייה הבלתי נסבלת במחירי הדיור.

עניין זה הודגש במכתבו של מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי, עו"ד דודו קוכמן, לשר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, השר אורי אריאל, אשר נשלח לשר ערב ישיבת המועצה האחרונה.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדינו בתל אביב.