גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 053-2013

הפרשי דמי ביטוח לאומי 2008 – 2003 - עדכון

המוסד לביטוח לאומי דרש במחצית שנת 2010 מהקיבוצים ומהמושבים השיתופיים, להגיש לכל המאוחר עד דצמבר 2010, נתונים לצורך חישוב הפרשי דמי ביטוח לשנים 2000-2008. בימים אלו עורך המוסד לביטוח הלאומי את חישוב הפרשי דמי הביטוח שעל הקיבוצים לשלם או לקבל לשנים 2008 – 2003.

המוסד לביטוח לאומי דרש במחצית שנת 2010 מהקיבוצים ומהמושבים השיתופיים, להגיש לכל המאוחר עד דצמבר 2010, נתונים לצורך חישוב הפרשי דמי ביטוח לשנים 2000-2008.

בימים אלו עורך המוסד לביטוח הלאומי את חישוב הפרשי דמי הביטוח שעל הקיבוצים לשלם או לקבל לשנים 2008 – 2003.

בכוונת המוסד לביטוח לאומי, בשלב זה, היא לחלק את הוצאות המחיה של כלל חברי הקיבוץ אך ורק במספר חברים שדווחו לביטוח לאומי.

אנחנו חולקים על עמדת המוסד לביטוח לאומי שאינה נכונה מתמטית ויוצרת חיובים מופרזים ושגויים.

עמדה זו של הביטוח הלאומי, מביאה לגידול משמעותי בהכנסה המיוחסת לחברי הקיבוץ לצורך תשלום דמי ביטוח.

כתוצאה מכך סכום הפרשי דמי הביטוח בו יחויב הקיבוץ כתוצאה מהחישוב השגוי יגיע לסכומים גבוהים ומשמעותיים.

המוסד לביטוח לאומי מתנה את חלוקת הוצאות המחייה בכלל חברי הקיבוץ. בדיווח על כלל החברים שלא דווחו בכל אחת משנות הביטוח.

פועל יוצא מהדיווח הנדרש ע"י המוסד לביטוח לאומי יהיה חיוב בדמי ביטוח לאומי נוספים.

אנו חולקים על עמדתו של המוסד לביטוח לאומי לחייב בדמי ביטוח לאומי נוספים במקומות בהם פסקו התורנויות והגיוסים כמפורט להלן.

יחד עם זאת כדי להיערך לערעור על חיובי הפרשי דמי הביטוח ובמטרה לתקן הפגם האמור בחישוב, אנו מעדכנים את מספר החברים לסוגיהם שנכללו בהוצאות המחיה ולא דווחו לחודש דצמבר של כל שנה.

לעניין המחלוקות עם המוסד לביטוח לאומי בקשר לחישוב הפרשי דמי ביטוח לאומי ראו חוזרנו 77/2012 "שומות הפרשי דמי ביטוח לאומי וגמלאות לשנים 2008 – 2000" וחוזרים נוספים המצוינים בחוזר 77/2012.

דמי ביטוח לאומי עבור עובדי חוץ

תשלום דמי הביטוח בסוג 05 נועד לתת כיסוי ביטוחי עבור חברי קיבוץ ומושב שיתופי, עובדי חוץ שעבדו במסגרת סידור העבודה בקיבוץ. בהתאם לדברי ההסבר של המוסד לביטוח לאומי הכוונה לעבודה בתורנויות וגיוסים בנוסף לעבודתם במשרה מלאה כשכירים מחוץ למשק.

בקיבוצים ובמושבים שיתופיים בהם פסקו התורנויות והגיוסים, פנה עו"ד רון רוגין אל המוסד לביטוח לאומי, בבקשה להפסיק את החיוב ולהשיב לקיבוצים את דמי הביטוח ששולמו לפני 31/12/2008.

כזכור המוסד לביטוח לאומי קיבל את העמדה לפיה הקיבוץ פטור מתשלום דמי ביטוח עבור חברים אלו החל משנת 2009 ואילך (סוג 00).

לאור סירוב המוסד לביטוח לאומי להשיב את הכספים ולהפסיק את החיוב בדמי ביטוח, הוגשה ע"י עו"ד רון רוגין תביעה לבית הדין האזורי לעבודה כנגד המוסד לביטוח לאומי.

התביעה מתייחסת לקיבוצים שונים, כל אחד מן המועד בו הופסקה בפועל העבודה של אותם חברים עובדי חוץ במסגרת סידור העבודה של הקיבוץ וגובתה בתצהירים של בעלי תפקידים בקיבוצים.

בתאריך 4 ליוני 2012, הודיעו המוסד לביטוח לאומי ועו"ד רון רוגין (המיצג את הקיבוצים התובעים), לבית הדין לעבודה כי הגיעו להסדר דיוני על פיו מתבקש בית הדין לפסוק בסוגיה על סמך החומר המונח בפניו וסיכומי הצדדים.

נכון להיום אנו ממתינים לפס"ד בנושא.

במידה והתביעה להשבת דמי ביטוח לאומי ששולמו עבור עובדי חוץ שלא עבדו בתורנויות וגיוסים תתקבל, יהיה על המוסד לביטוח לאומי להשיב לקיבוצים את הכספים שיגבו על פי דרישתו עבור החברים הנ"ל כתנאי לחישוב מתמטי נכון של הפרשי דמי הביטוח הלאומי.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.