גרסת הדפסה
מושבים מספר: 050-2013

הצעות לשינויים במשק המים בחוק ההסדרים

בטיוטת הצעת "מחליטים" להשגת יעדי תקציב לשנים 2013-2014, הוגשו בין השאר שתי הצעות בעניין הספקת מים במרחב הכפרי.

בטיוטת הצעת "מחליטים" להשגת יעדי תקציב לשנים 2013-2014, הוגשו בין השאר שתי הצעות בעניין הספקת מים במרחב הכפרי.

1. עקרונות לניהול משק מים

"בהמשך להחלטה מס' 2348 מיום 24 לאוקטובר 2010, שעניינה עקרונות לניהול משק המים, וביניהם: תעריף המים המשוקלל לצרכנים ישקף את מלוא עלות הפקת המים, הולכתם לצרכנים והטיפול בשפכים, להנחות את מועצת הרשות הממשלתית למים וביוב, לקבוע לפי סעיף 112 לחוק המים התשי"ט – 1959 (להלן- חוק המים), כי תעריפי המים והביוב לצרכן הביתי במרחב הכפרי ישקפו את מלוא עלות הפקת המים, הולכתם והטיפול בשפכים, וכן לעשות שימוש בסמכותה לשם הסדרת רכיב ההון במרחב הכפרי."

במסגרת דברי ההסבר נאמר כי הכוונה לאפשר למועצה אזורית (למרות שחוק תאגידי המים וביוב אינן חל עליה) להצטרף לתאגיד מים וביוב קיים באם תעריף המים והביוב הקבוע למועצה, יהיה גבוה מתעריף המים הקבוע לתאגיד מים.

כאן ראוי לציין כי במסגרת תיקון כללי המים התשנ"ד-1994 (תעריפים למים שמספקים ספקים מקומיים), החל מינואר 2013 הועלו תעריפי המים לבית למרחב הכפרי באופן חריג כך שתעריפי המים לבית לספקים במרחב הכפרי גבוהים בלמעלה מ 30% מתעריף הממוצע הנגבה מהתאגידים.

להערכתנו ההצעה האמורה משקפת את העמדה המצדדת בהכנסת המרחב הכפרי לחוק תאגידי מים וביוב, עמדה שלדעתנו חסרונותיה עולים לאין שיעור על יתרונותיה (אם בכלל קיימים).

2. מי קולחין

"להנחות את מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב לפעול לאסדרת משק הקולחין במטרה לייעל את הקצאת המשאבים בתחום הקולחין ולצמצם את השונות בתעריפי הקולחין, בין היתר באמצעות אלה:

א. צמצום מספר ספקי הקולחין;

ב. קביעת תעריפים לספקי מים בתחום הקולחין באופן שיבטיח השקעה נאותה בתשתיות, תוך שמירה על טובת הצרכן;

ג. שקיפות ופרסום תעריפי הקולחין לכלל הציבור;

ד. עידוד התחרות במשק המים;"

לדעתנו מדובר בהצעה שאינה כלכלית ושאינה מציאותית מאחר ואגודות הקולחין של החקלאים פועלות כל העת בצורה טובה יעילה ושקופה לטובת חבריהן/בעליהן במינימום עלויות.

פעילות "האח הגדול" במשק הקולחין של אגודות הקולחין החקלאיות למעט בירוקרטיה מיותרת, שגם לה יש מחיר כלכלי, עלולה להסב נזקים ובמקרה הטוב לא תתרום מאומה.

לפרטים והבהרות נוספות יש לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדינו בתל אביב.