גרסת הדפסה
מושבים מספר: 037-2013

הצעה לדיווחים נוספים שיחולו על בעל רישיון מים

רשות המים פרסמה לשימוע הציבור גרסה שלישית של כללי המים (קביעת תנאים ברישיון), התשע"ג- 2013.

רשות המים פרסמה לשימוע הציבור גרסה שלישית של כללי המים (קביעת תנאים ברישיון), התשע"ג- 2013.

בנוסח זה אין שינויים מהותיים לעומת הנוסח הקודם שפורסם בסוף ינואר 2013 למעט הורדת חלק מהמטלות המתייחסות לאחריות "מפעיל" כהגדרתו בתקנות בריאות העם (תקני איכות מי קולחין וכללים לטיהור שפכים), התש"ע - 2010. ראו חוזרנו מס' 11/2013 מתאריך 30.1.2013 "הטלת כללי המים בעניין קביעת תנאים ברשיון".

"מפעיל" – כל אחד מאלה:

1. בעל רישיון עסק, כמשמעותו בחוק רישוי עסקים, של מט"ש או מי שמוטלת עליו חובה לקבל רישיון כאמור;

2. אדם שבבעלותו, בהחזקתו, בהשגחתו או בפיקוחו פועל מט"ש;

חובות בעל רישיון

אנו חוזרים ומדגישים את סעיף 26 לכללים המוצעים:

א. בעל רישיון יגיש לרשות הממשלתית, עד ל-15 באפריל כל שנה, דוח שיכלול את כל הפרטים הבאים:

1. פרטים בדבר הכנסותיו והוצאותיו מפעילות הפקה ואספקה של מים ומתקני התשתית המשמשים אותו לאותה פעילות, במתכונת שבתוספת השניה; סיפק הספק סוגי מים שונים במתקני תשתית נפרדים לכל סוג מים יערוך את הדיווח בהפרדה בין מתקני התשתית לכל סוג מים; לדוח יצורף הסבר בדבר אופן השיוך של הוצאות משותפות לפעילות;

2. סכומים שהפקיד בפועל, אם הפקיד, בשנת הדוח לפיקדונות שיעודם שיקום ותחזוקה של מתקני תשתית (להלן – פיקדונות שיקום) וסך הסכומים שנכללו בפקדונות השיקום בתחילת שנת הדוח ובסופה;

3. סכומים שהוציא בשנת הדוח על תחזוקת מיתקני תשתית ושיעורם מסך עלות הקמת מיתקני התשתית;

4. סכומים שהשקיע בשנת הדוח בהקמת מיתקני תשתית;

5. התעריפים שגבה עבור מים שסיפק; גבה בעל רישיון תעריפים שונים מצרכנים או מספקי קולחין אחרים, יפורטו התעריפים ויובא הסבר לשוני ביניהם;

6. הסכומים ושיעורי הגבייה בשנת הדוח, בחלוקה לגבייה של חיובים בשל מים שסופקו בשנת הדוח ולגבייה של חיובים בשל מים שסופקו לפני שנת הדוח; יובאו בנפרד פרטים בדבר שיעור הסכומים שנגבו בשל מים שסופקו לפי שנת הדוח מסך החובות בכל אחת מהשנתיים שקדמו לשנת הדוח.

7. אירועים חריגים שאירעו בשנת הדוח; לעניין זה, "אירוע חריג" – אירוע או עניין החורגים מעסקי בעל הרישיון הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית, לרבות פגיעה במיתקני תשתית של בעל הרישיון, ושיש להם או עלולה להיות להם השפעה מהותית לרעה על פעילות בעל הרישיון בהתאם לרישיון.

ב. הנתונים שבסעיפים קטנים (א)(1) עד (6) יבוקרו בידי רואה חשבון בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל; לדוח תצורף חוות דעת של רואה חשבון.

ג. על אף האמור בסעיף קטן (א)(1), בעל רישיון שהכנסותיו משירותי מים וביוב עולים על 90% מסך הכנסותיו, רשאי להגיש במקום פרטים כאמור דוח כספי שנתי שלו ערוך בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים ולהוראות הדין החלות עליו ומבוקר בידי רואה חשבון.

תחילה

תחילתם של כללים אלה שלושים ימים מיום פרסומם.

תחולה

הוראות סעיפים 6 ,10 ,23 (א)(1) ו- (2), 24, 26, 27 ו-28 לא יחולו על מקורות חברת מים בע"מ.

הוראות מעבר

על אף האמור בסעיף 33, בעל רישיון יעביר דיווח בהתאם להוראות סעיף 26 לכללים בגין פעילותו בשנת 2012 לא יאוחר מיום 31.8.13; המנהל רשאי לדחות את המועד הקבוע בסעיף קטן זה אם הוגשה לו בקשה מנומקת לכך מאת בעל הרישיון, במועד מוקדם למועד האמור, והוא מצא, על יסוד נימוקי הבקשה, כי בעל הרישיון המבקש לא יוכל לעמוד במועד שנקבע.

כפי שציינו בעבר, זהו נסיון נוסף של רשות המים להחיל על המרחב הכפרי למרות ההחרגה הקיימת בחוק את משטר תאגידי המים והביוב.

בדבר פרטים נוספים ניתן לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדנו בת"א.