גרסת הדפסה
מושבים מספר: 030-2013

שינוי מדיניות הפטור מהיטל הפקת טיוב לשנת 2013

מגמת רשות המים הינה צמצום הפטור מהיטל הפקה על הפקת טיוב לבית, בשלב ראשון בשנת 2013 יחול צמצום הפטור רק למפיקים להם "כמות מוכרת" שאינה בהפקת טיוב אלא במי מקורות ו/או במתקני הפקה שפירים רגילים.

מגמת רשות המים הינה צמצום הפטור מהיטל הפקה על הפקת טיוב לבית, בשלב ראשון בשנת 2013 יחול צמצום הפטור רק למפיקים להם "כמות מוכרת" שאינה בהפקת טיוב אלא במי מקורות ו/או במתקני הפקה שפירים רגילים.

להלן החלטת מנהל רשות המים מסוף פברואר:

"בתאריך 30.10.12 פנתה רשות המים לציבור מפיקי המים המפיקים מים בהפקת טיוב לשמוע את עמדתם בדבר כוונתה להקצות בשנת 2013 כמות להפקת בסיסית ברישיונותיהם של מפיקי המים לבית גם במסגרת קידוחים המוגדרים כהפקת טיוב. בפניה נאמר כי שיוך "הכמות הבסיסית" להפקת הטיוב, יתבצע כך שהפער הממוצע בין היטלי ההפקה לתעריפי המים לא יפחת מ- 3.0 ₪/מ"ק להפקת טיוב באמצעות מתקן להרחקת מזהמים, ולא יםחת מ- 1.5 ₪/מ"ק להפקת טיוב ללא מתקן כאמור (להלן – הפניה לציבור).

בעקבות פניה זו התקבלו תגובות ממפיקים שונים ואף התקיימו פגישות עם המפיקים שביקשו להביע עמדתם בנושא. המפיקים הצביעו, בין השאר, על הסיכונים שקיימים בפעילות של הפקה ואספקה באמצעות מתקני טיוב, הוצגו נתונים לגבי עלויות של פעילות הטיוב, הועלו טענות לעניין הסתמכות על פרסומים קודמים של רשות המים והועלתה הדרישה לייצר וודאות באסדרת תחום הטיוב.

מן הנתונים שהוצגו עולה, כי נכון לשנת 2013, הרווח הקיים בפעילות הטיוב בעקבות פטור מהיטל, המיוחס כיום רק לתעריף האספקה הגבוה, הינו גבוה מהרווח הסביר לפעילות זו, על הסיכונים הגלומים בה. ממצאים אלו עולים גם מבחינה וניתוח של דוחות כספיים עדכניים של תאגידי המים, המצביעים על כך שבחלקם של התאגידים מוצג רווח גולמי המגיע לעיתים לשיעור הגבוה מ- 40%. בבחינת כלל העלויות של התאגידים הללו, ההסבר היחיד לתופעה הינו רווח בלתי סביר במגזר הפקות הטיוב.

לאור זאת החליט מנהל הרשות כדלקמן:

רשות המים מקבלת את העמדה כי יש לקבוע מדיניות ארוכת טווח ויציבה בנושא זה, על מנת לעודד את הכניסה לפעילות הטיוב ולאפשר למפיקים לבנות תכנית עסקית ברורה לגבי פעילות זו. במהלך שנת 2013 תסתיים העבודה המפורטת בתחום זה, אשר תנתח באופן פרטני יותר את העלויות של הרחקת מזהמים מסוגים שונים ואת הסיכונים הנגזרים מהפעילות. הניתוח יתייחס גם למצבים שבהם נתגלה מזהם חדש תוך כדי תהליך ההפקה.

באשר לשנת 2013, כדי לא לגרום להפסקה בפעילות מחד ולצמצם את המרווח הגבוה מדי מפעילות זו מאידך, ייבחנו הקצאות המים של המפיקים למטרת בית במטרה לבדוק את האפשרות לקבוע חלק מן הכמות המוכרת של כל מפיק כהקצאה ממתקנים שההפקה מהם היא בגדר הפקת טיוב. החישוב וקביעת ההקצאות ייעשו, באופן שגובה הפטור המלא להפקה מבארות, שבהן מותקן מתקן טיוב, לא יפחת מגובה ממוצע ההיטלים של תאגידי המים והביוב לכמות מוכרת ולכמות העולה על הכמות המוכרת. בסכ"ה יעמוד שווי הפטור על 4 ₪ למ"ק להפקה באמצעות מתקן טיוב. שווי הפטור בהפקת טיוב באמצעות מתקן מיהול יעמוד על מחצית מסכום זה – 2 ₪ למ"ק.

הקביעות הכמותיות הנגזרות מן ההחלטה לגבי כל מפיק יופיעו ברישיון המים שיקבל כל מפיק".