גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 021-2013

חסמי תכנון בישום החלטה 1155

לשכת התכנון המחוזית במשרד הפנים מחוז צפון הבהירה לאחרונה את עמדתה לפיה לא תתמוך בקידום תכניות לפיצול מגרשים מנחלות במושבים בטרם הגשת מסמך מדיניות מפורט וכי לפי תמ"א 35 תוספת יח"ד במושב מחייבת הכנת תכנית לכל שטח המושב

הנדון: חסמי תכנון בישום החלטה 1155

לשכת התכנון המחוזית במשרד הפנים מחוז צפון הבהירה לאחרונה את עמדתה לפיה לא תתמוך בקידום תכניות לפיצול מגרשים מנחלות במושבים בטרם הגשת מסמך מדיניות מפורט וכי לפי תמ"א 35 תוספת יח"ד במושב מחייבת הכנת תכנית לכל שטח המושב.

בעקבות החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1155 המאפשרת בין השאר פיצול מגרשים בנחלות במושבים בשעורי דמי חכירה מהוונים מופחתים (33%) ובמיוחד באזורי עדיפות (קו עימות – 3.75%, א' – 12.82%, ב' – 18.67%), והצפי כי יוגשו לועדות התכנון מספר הולך וגדל של תוכניות פיצול נחלות ומשקי עזר, הוחלט בלשכת התכנון המחוזית של מחוז צפון לנהל דיון ולגבש מדיניות בנושא.

על פי סיכום הדיון שהתנהל בנושא ב- 29.11.2012: בעניין "פיצול נחלות ומשקי עזר במושבים – גיבוש מדיניות" סמכות הועדות המקומיות לעניין פיצול מגרש בנחלה עומד להשתנות.

בעבר פיצולי נחלות נעשו בתוכניות בסמכות ועדה מקומית כאשר המגרש שפוצל מהנחלה נותר ביעוד של "מגורים בנחלה" והתוכנית נתנה מענה קנייני.

על פי לשכת התכנון, פיצול שכזה מהווה שינוי של היעוד המאושר ומשקף צמצום של השימושים המותרים (דהיינו, מגורים ללא שטח חקלאי נלווה וללא שימושי פל"ח). בנוסף, מהשטח ממנו התפצלה הנחלה נגרעת יחידת דיור אחת, כך שמספר יחה"ד מצטמצם ביעוד זה ועל כן נושאים אלו אינם בסמכות הועדה המקומית.

לפיכך מבהירה לשכת התכנון כי לא ניתן לערוך את הפיצול כחלק מתשריט חלוקה, אלא כחלק מתב"ע. זאת מאחר ותשריט חלוקה נותן מענה לפיצול הקנייני, אך לא לנושא היעוד השונה והשימושים השונים.

בנוסף הדגישה לשכת התכנון שבהתאם לתמ"א 35, תוספת של יח"ד מוגבלת למספר יח"ד המותרות בתמ"א , ומחייבת הכנת תוכנית לכל שטח המושב.

לשכת התכנון ממליצה למועצות האזוריות לשקול ולגבש מסמך מדיניות בנושא שיתייחס הן להיבטים כלכליים המשותפים לכלל המושבים והן באופן פרטני לכל אחד מהמושבים החקלאיים שבתחום המועצה כדלהלן:

פיצול נחלות

פיצול נחלות והפיכת חלק משטחן למגרשי מגורים רגילים בגלעין החקלאי הוותיק של המושב עלול לשנות את פניו ואופיו הכפרי – חקלאי של הישוב.

על הרשות המקומית לשקול את התוצאות האפשריות מעצם ההשקה והערבוב בין מגורים רגילים (שאופייהם אינו חקלאי)לבין נחלות חקלאיות פעילות, בהיבטים חברתיים, כלכליים ומבחינת אופיו ופניו של המושב.

פיצול משקי העזר

פיצולם יאפשר תוספת יחידות דיור במושב – יש לגבש מדיניות ברורה לכל מושב אם ואילו משקי עזר יקבלו תוספת יח"ד, כדי למנוע מצב ש"כל הקודם זוכה", ובהתייחס למגבלות מספר יחה"ד שבתמ"א 35. על המסמך לפרט את מספר משקי העזר בכל מושב ומהם השיקולים התכנוניים לפיצול משק זה או אחר.

עד כה בעל נחלה שביקש לפצל נחלה נדרש להגיש לועדה המקומית תוכנית פיצול וחלוקה, תהליך שהיה לוקח בין חצי שנה לשנה. אך כעת בעקבות שינוי המדיניות, בעל נחלה שירצה לבצע פיצול מגרש מנחלה במסגרת החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1155 יצטרך לעשות זאת כחלק מתב"ע כוללת של כל הישוב תהליך שעלול לקחת מספר שנים ועלול לדחות את מועד פיצול הנחלה.

דרישות אלו של לשכת התכנון המחוזית מהוות חסם תכנוני משמעותי ביישום החלטה 1155 שמשמעותו דחיית יישום ההחלטה במספר שנים.

להערכתנו גזרה כזו עלולה גם לחול על יישום החלטה 1155 על שטח המחנה בקיבוצים.