גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 014-2013

אמות מידה להקצאת מים לחקלאות לשנת 2013

ב – 7 בפברואר פורסמו ברשומות תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות) (הוראת שעה) התשע"ג 2013, על בסיס תקנות אלו שהוצגו לשימוע הציבור בנובמבר 2012 מוקצות מכסות המים לחקלאים.

ב – 7 בפברואר פורסמו ברשומות תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות) (הוראת שעה) התשע"ג 2013, על בסיס תקנות אלו שהוצגו לשימוע הציבור בנובמבר 2012 מוקצות מכסות המים לחקלאים.

ראו חוזרינו מס' 117/2012 "אמות מידה להקצאת מים לחקלאות לשנת 2013" מ – 23.11.2012,

מועצת רשות המים הגדילה ההקצאה הכוללת לחקלאות במערכת הארצית ל – 483 מיליון מטרים מעוקבים עם אופציה להגדלה נוספת של עד 50 מיליוני מטרים מעוקבים מותנה בכמויות הגשמים. (ע"פ מה שנמסר לנו, בעקבות ריבוי המשקעים, תוגדל ההקצאה הכוללת ל 530 מיליוני מ"ק- טרם פורסם.)

להלן הדגשים:

1. תוספות מים שפירים מעבר למכסת 2012

א. מחצית מיתרת הכמות הארצית תחולק בין כל הצרכנים באזור התלת-אגני ביחס ישר לפער שבין הקצאת המים השפירים של כל צרכן בשנת 2013 לבין מכסת הבסיס של המים השפירים שלו.

ב. המחצית השנייה של יתרת הכמות הארצית תחולק כמפורט להלן:

1. עד שלושה מיליון מטרים מעוקבים מתוכה ייועדו למבקשים הקצאה חדשה בעבור פעילות חקלאית חדשה על קרקע לא מעובדת או תוספת להקצאה קיימת ביישוב חקלאי מתוכנן בעבור פעילות כאמור של נקלטים חדשים ביישוב.

2. היתרה תחולק בין הצרכנים באזור התלת-אגני שהגישו בקשה לתוספת הקצאה, ביחס ישר לפער שבין הקצאתו של כל צרכן, למכסת הבסיס של המים השפירים שלו; לעניין זה, הקצאתו של כל צרכן – הקצאת המים השפירים של צרכן בשנת 2013 לרבות התוספת שלה הוא זכאי לפי תקנת משנה (א).

ג. המבקש הקצאה חדשה או תוספת להקצאה לפי תקנה משנה (ב), יגיש את בקשתו עד יום כ"ט באייר התשע"ג (9 במאי 2013), על גבי טופס בקשה הערוך לפי נוסח טופס 1 שבתוספת הראשונה, למחוז המשרד שבתחומו הוא מתגורר.

ד. על אף האמור בתקנת משנה (ב) –

1. התוספת שתינתן לצרכן לא תעלה על הכמות שביקש;

2. הקצאת המים השפירים של כל צרכן למעט צרכן ממגזר המיעוטים, לא תעלה על מכסת הבסיס של המים השפירים שלו;

3. התוספת שתינתן לצרכן ממגזר המיעוטים לא תפחת מ – 350 מטרים מעוקבים לדונם, אלא אם כן הכמות שאותו צרכן ביקש נמוכה יותר, ואולם הקצאת המים השפירים של צרכן ממגזר המיעוטים, שעולה על מכסת הבסיס של המים השפירים שלו, לא תעלה על 620 מטרים מעוקבים לדונם;

4. הקצאה כאמור בתקנת משנה (ב)(1) לא תעלה על 21 אלף מטרים מעוקבים למבקש; ואולם היה המבקש התאגדות, רשאי הוא לקבל הקצאה של עד 21 אלף מטרים מעוקבים מים בעד כל חבר או בעל מניות בהתאגדות, לפי העניין, המעבד במשותף במסגרתה קרקע חקלאית, ובלבד שהקצאה כאמור להתאגדות לא תעלה על 210 אלף מטרים מעוקבים.

2. הקצאת מים אחרים

א. לכל צרכן תוקצה כמות המים האחרים שהוקצתה לו לפי רישיון ההפקה האחרון שהוצא לו לשנת 2012 בתוספת או בהפחתה של הכמויות כמפורט בתקנות משנה (ב) ו- (ג).

ב. לצרכן שהעביר מים אחרים לצרכן אחר לפי תקנה 9 לתקנות 2012, תיווסף לכמות לפי תקנת משנה (א), הכמות שהעביר כאמור.

ג. לצרכן שקיבל מים אחרים מצרכן אחר לפי תקנה 9 לתקנות 2012, תופחת הכמות כאמור מהכמות שלפי תקנת משנה (א).

ד. פחת היצע המים האחרים במפעל השבה או במפעל לאספקת מים מליחים מהכמות שיש להקצות לצרכנים של המפעל לפי תקנות משנה (א) עד (ג), תופחת הקצאתו של כל צרכן של המפעל בשיעור זהה.

ה. מנהל הרשות הממשלתית יקצה עד 2 מיליון מטרים מעוקבים של מים שפירים לצרכנים של מפעלי השבה ומפעלים לאספקת מים מליחים באזור התלת-אגני, שהקצאת המים האחרים שלהם מאותם מפעלים פחתה מ – 95% ממכסת הבסיס של המים האחרים שנקבעה להם מאותם מפעלים; הקצאה כאמור תיעשה באופן שיביא, ככל האפשר, לכך ששיעור ההפחתה לכל אותם צרכנים יהיה דומה, ועד להשלמת שיעור ההקצאה הכולל של כל צרכן ל – 95% ממכסת הבסיס כאמור; הכל בכפוף ליכולת הולכה של המים השפירים לצרכנים כאמור; נותרה יתרה מכמויות המים השפירים שהוקצו לפי תקנת משנה זו, תיווסף כמות זו ליתרת הכמות הארצית ותוקצה לפי תקנה 4.

ו. מנהל הרשות הממשלתית רשאי להקצות לצרכן, בשנת 2013, ממפעל השבה, הקצאה חדשה של מים אחרים או תוספת להקצאה, לפי העניין, ובלבד שיוקצו לצרכנים של מפעל ההשבה, בשנת 2013, 95% לפחות ממכסת הבסיס של המים האחרים שנקבעה להם מאותו מפעל השבה.

ז. הוקצתה לצרכן כמות מים אחרים לפי תקנת משנה (ו) אשר תסופק לו בפועל בשנת 2013, תופחת מכמות המים השפירים שהוקצתה לו לפי תקנות אלה, כמות שתחושב כמכפלת היחס שבין הקצאת המים השפירים שלו לבין מכסת הבסיס של המים השפירים שלו, בכמות המים האחרים שהוקצתה לו כאמור, והכל חלקי 1.2.

ח. על אף האמור בתקנת משנה (ז), מנהל הרשות הממשלתית רשאי להקצות לצרכן, בשנת 2013, הקצאה חדשה של מים אחרים או תוספת להקצאה, לפי העניין, בלי שיופחתו לו, כנגד הקצאה זו, מים שפירים, ובלבד שתוקצה לצרכנים של מפעל ההשבה שממנו תסופק ההקצאה או התוספת כאמור, בשנת 2013, מלוא מכסת הבסיס של המים האחרים שנקבעה להם מאותו מפעל השבה.

ט. הקצאות לפי תקנת משנה (ח) ייועדו תחילה לפעילות חקלאית חדשה או להגדלת פעילות חקלאית קיימת במגזר המיעוטים; נותרה יתרה לאחר ההקצאות למגזר המיעוטים כאמור, יהיה רשאי מנהל הרשות הממשלתית להקצותה לכל פעילות חקלאית אחרת של כלל הצרכנים של מפעלי ההשבה.

3. ניוד מים

א. לצרכן תינתן האפשרות להעביר עד 30% מכמות המים השפירים או האחרים שהוקצתה לו לשנת 2013, לצרכן אחר (להלן בתקנה זו – הצרכן המעביר והצרכן המקבל, בהתאמה), בשנת 2013 בלבד, בהתקיים כל התנאים האלה:

1. הצרכן המעביר והצרכן המקבל הגישו בקשה להעברה עד יום כ"ז בחשוון התשע"ד (31 באוקטובר 2013), על גבי טופס בקשה הערוך לפי הנוסח שבתוספת החמישית, למחוז המשרד שבתחומו מתגורר הצרכן המקבל;

2. לצרכן המעביר יש יתרת מים שלא נוצלה מהקצאתו לשנת הרישוי 2013, שלא תפחת מהכמות שאותה הוא מבקש להעביר;

3. הצרכן המעביר לא קיבל בשנת 2013 הקצאה או תוספת להקצאתו לפי תקנות 4(ב), 7, 8 או תקנת משנה זו וכן לא קיבל בשנת 2012 הקצאה או תוספת להקצאתו לפי תקנות 4, 7, 8 או 9(א) לתקנות לשנת 2012;

4. לא הוקצו לצרכן המעביר, בשנת 2013, מים אחרים לפי תקנה 5(ח) וכן לא הוקצו לו בשנת 2012 מים אחרים לפי תקנה 5(ה) לתקנות שנת 2012;

5. הצרכן המעביר לא העביר מהקצאתו מים שפירים או אחרים לצרכן אחר, ברציפות, בשנים 2011 ו – 2012;

6. הצרכן המקבל לא חורג מהקצאתו לשנת 2013 במועד הגשת הבקשה;

7. הכמות הכוללת של הצרכן המקבל לא תעלה על 120% ממכסת הבסיס הכוללת שלו;

8. ניתן לבצע את ההעברה מבחינת יכולת האספקה ומבחינה הידרולוגית, לפי קביעת הרשות הממשלתית למים ולביוב.

4. ניוד מלוא המכסה

ב. על אף האמור בתקנת משנה (א), בשנת 2013, הצרכן המעביר רשאי להעביר עד מלוא הקצאתו לאותה שנה, לצרכן המקבל, בכפוף לקיומם של התנאים המפורטים בפסקאות (2) ו – (6) עד (8) שבתקנת משנה (א), ובכפוף להגשת בקשה להעברה עד יום י"א בכסלו התשע"ד (14 בנובמבר 2013), על גבי טופס בקשה הערוך לפי הנוסח שבתוספת החמישית, למחוז המשרד שבתחומו מתגורר הצרכן המקבל, בכל אחד מן המקרים האלה:

1. לצרכן יש יותר מרישיון הפקה אחד, והוא מבקש להעביר הקצאת מים שניתנה לו לפי רישיון הפקה אחד, כך שתיווסף להקצאת מים שניתנה לו לפי רישיון הפקה אחר שברשותו;

2. הצרכן המעביר הוא התאגדות שהצרכן המקבל הוא חבר או בעל מניות בה, לפי העניין, בכפוף לכל דין החל על ההתאגדות; לעניין זה, "כל דין" – לרבות החלטת רשם האגודות השיתופיות בנוגע לחלוקת המים באגודות שיתופיות מיום ו' בטבת התשע"א (13 בדצמבר 2010), המונחת לעיון הציבור במשרד והמפורסמת באתר האינטרנט שלו;

3. הצרכן המעביר הוא חבר או בעל מניות, לפי העניין, בהתאגדות שהיא הצרכן המקבל.

ג. לצרכן שקיבל הקצאה או תוספת להקצאתו לפי תקנה 4(ב) לא תינתן האפשרות להעביר מים שפירים או אחרים לצרכן אחר בשנים 2014 ו – 2015, למעט במקרים כמפורט בתקנת משנה (ב).

טפסים לבקשות לתוספת הקצאות וניוד מים ניתן להוריד מאתר משרד החקלאות.

להבהרות ולפרטים נוספים ניתן לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדנו בת"א.