גרסת הדפסה
מושבים מספר: 004-2013

הסרת חסמים בהקצאת נחלות במושבים באזורי עדיפות

מבקר המדינה בדו"ח שנתי 60ב' (11.5.2010) קבע כי "על ממ"י ועל משרד החקלאות להגיע בהקדם להחלטה מוסכמת בעניין איוש אלפי הנחלות הפנויות בישראל. המשך ההקפאה מאז שנת 2003 ישקף כשל בתפקידים של הגופים השלטוניים המופקדים על ניהול המדיניות הלאומית בתחום המקרקעין והחקלאות.

 

מבקר המדינה בדו"ח שנתי 60ב' (11.5.2010) קבע כי "על ממ"י ועל משרד החקלאות להגיע בהקדם להחלטה מוסכמת בעניין איוש אלפי הנחלות הפנויות בישראל. המשך ההקפאה מאז שנת 2003 ישקף כשל בתפקידים של הגופים השלטוניים המופקדים על ניהול המדיניות הלאומית בתחום המקרקעין והחקלאות.

 

אם הפעולות בעניין זה לא יניבו בתוך זמן קצר הצעת החלטה, יהיה על מועצת מקרקעי ישראל להתכנס כדי להכריע בדבר מדיניות הנחלות הפנויות. ראוי כי שר הבינוי והשיכון ושר החקלאות יעקבו מקרוב בחודשים הקרובים אחר הפעולות הנעשות לשם כך".

 

סעיף 7.4 להחלטת 1155 של מועצת מקרקעי ישראל בעניין זכויות חלקת המגורים קובע כלדקמן:

"נחלות במושבים אשר יוקצו על ידי המינהל החל מיום אישורה כדין של החלטה זו, ישווקו עם הזכויות הקיימות והעתידיות למגורים והזכויות, באם קיימות, לתעסוקה לא חקלאית וכן השימושים החקלאיים בנחלה והכל בהתאם לכללים שיקבעו על ידי המועצה לאחר שיונחו בפניה המלצות ועדת המשנה".

 

עד כה טרם גיבשה ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל המלצות בעניין איוש נחלות. על כן, על מינהל מקרקעי ישראל לפעול על פי המלצות הועדה לקרקע וחקלאות מיום 16.11.1992 מכוחה הוצאה הוראת אגף 31 של המדור החקלאי במינהל מקרקעי ישראל.

 

על פי עמדת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, יש לאפשר המשך איוש נחלות פנויות באזורי עדיפות לאומית על פי הכללים שקבעה מועצת מקרקעי ישראל ע"י הועדה לקרקע חקלאית ביום 16.11.1992. הקפאת איוש הנחלות הפנויות על ידי הנהלת מינהל מקרקעי ישראל משנת 2003 וחוסר ההסכמה בגיבוש מדיניות איוש נחלות חדשה, פוגעת בראש ובראשונה באזורי העדיפות.

 

כידוע, ישנן כ-4000 נחלות פנויות במגזר הכפרי כולו, חלק לא מבוטל מנחלות אלו מצוי בישובים באזורי עדיפות לאומית. המשך הקיפאון בקביעת מדיניות בעניין איוש הנחלות לא זו בלבד שאינו מאפשר ניצול יעיל ואופטימאלי של משאב הקרקע למטרות חקלאות, אלא יש בו כדי להמשיך ולמנוע מישובים באזורי עדיפות לאומית להתפתח ולצמוח הן כלכלית והן חברתית וכך לחזק את הפריפריה, דבר שמהווה אחד מיעדי מדיניותה של הממשלה.

 

כמו כן, שינוי עתידי במדיניות מועצת מקרקעי ישראל בעניין איוש נחלות פנויות, שיחול ממועד ההחלטה החדשה, יחייב תקופת מעבר, בה יחולו הכללים אשר נקבעו במועצת מקרקעי ישראל, לפיהם נהג מינהל מקרקעי ישראל עד ההקפאה.

 

למועצת מקרקעי ישראל הסמכות והיכולת לשים קץ לקיפאון שנמשך כמעט עשר שנים, זאת באמצעות קבלת החלטה שתאפשר המשך יישום המדיניות שהונהגה עובר להקפאתה על ידי הנהלת מינהל מקרקעי ישראל, ביחס לישובים באזורי עדיפות לאומית.

 

לפיכך, מוצע לקבל החלטה מיוחדת, לפיה עד לגיבוש החלטה חדשה בדבר מדיניות איוש נחלות יחולו באזורי עדיפות הכללים הקיימים, כפי שנקבעו ויושמו עד החלטת ההקפאה של הנהלת מינהל מקרקעי ישראל.