גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 117-2012

אמות מידה להקצאת מים לחקלאות לשנת 2013

בעקבות החלטת מועצת רשות המים על הכוונה להגדיל הקצאת המים לחקלאות לשנת 2013 ל 480 מיליוני מ"ק לעומת 455 מיליוני מ"ק לשנת 2012. פרסם משרד החקלאות לשימוע הציבור את תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות) (הוראת שעה) התשע"ג 2013.

בעקבות החלטת מועצת רשות המים על הכוונה להגדיל הקצאת המים לחקלאות לשנת 2013 ל 480 מיליוני מ"ק לעומת 455 מיליוני מ"ק לשנת 2012. פרסם משרד החקלאות לשימוע הציבור את תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות) (הוראת שעה) התשע"ג 2013.

1. הקצאת מים שפירים באזור המערכת הארצית

א. לכל צרכן באזור התלת אגני תוקצה, לשנת 2013, מתוך הכמות הארצית, כמות המים השפירים שהוקצתה לו לפי רישיון ההפקה האחרון שהוצא לו לשנת 2012.

ב. לצרכן שהעביר מים שפירים לצרכן אחר לפי תקנה 9 לתקנות לשנת 2012, תתווסף לכמות לפי תקנות משנה (א), הכמות שהעביר כאמור.

ג. על אף האמור בתקנת משנה (א), לצרכן שקיבל מים שפירים מצרכן אחר לפי תקנה 9 לתקנות לשנת 2012, תופחת הכמות כאמור מהכמות שלפי תקנת משנה (א).

ד. נותרה יתרה מהכמות הארצית לאחר ההקצאות לפי תקנות משנה (א) עד (ג) (להלן – יתרת הכמות הארצית), תחולק היתרה לפי תקנה 4.

ה. קבע מנהל הרשות הארצית תוספת לפי סעיף ___(הקו הריק במקור - ב.מ) לכללי המים, תחולק התוספת בין הצרכנים באזור התלת אגני בשיעור זהה.

ו. על אף האמור בסעיף קטן (ה), כמות המים השפירים שתוקצה לצרכן לא תעלה על מכסת הבסיס של המים השפירים שלו, ואולם לצרכן ממגזר המיעוטים לא תעלה ההקצאה על מכסת הבסיס כאמור או על 550 מטר מעוקב לדונם, לפי הגבוה מביניהם.

2. הקצאת מים שפירים באזורים מנותקים

א. לכל צרכן באזור מנותק תוקצה, לשנת 2013, מתוך הכמות באזור המנותק, כמות המים השפירים שהוקצתה לו לפי רישיון ההפקה האחרון שהוצא לו לשנת 2012,בתוספת ובהפחתה של הכמויות כמפורט בתקנות משנה 2(א) ו-2(ב), וככל הנדרש, בהפחתה נוספת בשיעור זהה לכל הצרכנים באזור המנותק, כדי שלא לחרוג מהכמות באזור המנותק.

ב. נותרה יתרה מהכמות באזור המנותק לאחר ההקצאות לפי תקנת משנה (א) (להלן – יתרת הכמות באזור המנותק)תחולק היתרה לפי תקנה 4.

3. תוספות מים

א. יתרת הכמות הארצית ויתרת הכמות באזור המנותק, יחולקו בין הצרכנים באזור התלת אגני ובאזור המנותק, לפי הענין, שיגישו בקשה לקבלת תוספת מים שפירים עד יום כ"ט באייר התשע"ג (9 במאי 2013), על גבי טופס בקשה הערוך לפי הנוסח שבתוספת הראשונה, למחוז המשרד שבתחומו הם מתגוררים, לפי תקנות משנה (ב) ו-(ג).

ב. התוספת תחושב כדלקמן:

(1) על בסיס היקפי התוספות שיתבקשו לפי תקנת משנה (א) ויתרת המים השפירים שתעמוד לחלוקה למטרה זו, תקבע הרשות לתכנון יחידת תוספת;

(2) התוספת שתינתן לצרכן תחושב כמכפלה של יחידת התוספת בפער שבין הקצאתו למכסת הבסיס של המים השפירים שלו;

(3) התוספת שתינתן לצרכן ממגזר המיעוטים תהיה כאמור בפסקה (2) או 350 מטר מעוקב לדונם, לפי הגבוה מביניהם.

ג. על אף האמור בתקנת משנה (ב)-

(1) התוספת שתינתן לצרכן לא תעלה על הכמות שביקש הצרכן;

(2) התוספת שתינתן לצרכן לא תעלה על 100 אלף מטרים מעוקבים של מים, ואולם הרשות

לתכנון רשאית להגדיל את הכמות כאמור, אם ראתה כי היתרה עולה על היקף הבקשות

לתוספות;

(3) הקצאת המים השפירים של צרכן לשנת 2013 , למעט צרכן ממגזר המיעוטים, לא תעלה על מכסת הבסיס של המים השפירים שלו;

(4) הקצאת המים השפירים של צרכן ממגזר המיעוטים, לשנת 2013, לא תעלה על 550 מטר

מעוקב לדונם.

הערותינו: שינוי בנוסחת התוספת מתקנות 2012, מפצה את אותם החקלאים שאחוז הקיצוץ שלהם, מ"כמות 1989" (מכסת המים לחקלאות לשנת 1989 לרבות השינויים שנעשו בה מאז) – גבוה.

4. מים אחרים

א. לכל צרכן תוקצה כמות המים האחרים שהוקצתה לו לפי רישיון ההפקה האחרון שהוצא לו לשנת 2012.

ב. לצרכן שהעביר מים אחרים לצרכן אחר לפי תקנה 9 לתקנות לשנת 2012, תתווסף לכמות לפי תקנת משנה (א), הכמות שהעביר כאמור.

ג. על אף האמור בתקנת משנה (א), לצרכן שקיבל מים אחרים מצרכן אחר לפי תקנה 9 לתקנות לשנת 2012, תופחת הכמות כאמור מהכמות שלפי תקנת משנה (א).

ד. פחת היצע המים האחרים במפעל השבה או במפעל לאספקת מים מליחים מהכמות שיש להקצות לצרכנים של המפעל לפי תקנות משנה (א) עד (ג), תופחת הקצאתו של כל צרכן של המפעל בשיעור זהה.

ה. מנהל הרשות הממשלתית רשאי להקצות לצרכן, בשנת 2013, ממפעל השבה, הקצאה חדשה של מים אחרים או תוספת להקצאה , לפי הענין, ובלבד שיוקצו לצרכנים של מפעל ההשבה, בשנת 2013, 95% לפחות ממכסת הבסיס של המים האחרים שנקבעה להם מאותו מפעל השבה.

ו. על כמות המים האחרים שהוקצתה לצרכן לפי תקנת משנה (ה) ושתסופק לו בפועל בשנת 2013, תופחת מכמות המים השפירים שהוקצתה לו לפי תקנות אלה, כמות שתחושב כמכפלה של כמות המים האחרים כאמור, ביחס שבין הקצאתו למכסת הבסיס של המים השפירים שלו וחלקי 1.2

ז. על אף האמור בתקנת משנה (ו), מנהל הרשות הממשלתית רשאי להקצות לצרכן, בשנת 2013, הקצאה חדשה של מים אחרים או תוספת להקצאה, לפי הענין, מבלי שיופחתו לו, כנגד הקצאה זו, מים שפירים, ובלבד שתוקצה לצרכנים של מפעל ההשבה שממנו תסופק ההקצאה או התוספת כאמור, בשנת 2013, מלוא מכסת הבסיס של המים האחרים שנקבעה להם מאותו מפעל השבה.

ח. הקצאות לפי תקנת משנה (ז) ייועדו תחילה לפעילות חקלאית חדשה או להגדלת פעילות חקלאית קיימת במגזר המיעוטים; נותרה יתרה לאחר ההקצאות למגזר המיעוטים כאמור, תחולק היתרה לכל פעילות חקלאית אחרת של כלל הצרכנים של מפעלי ההשבה.

הערותינו: התאחדות חקלאי ישראל מתנגדת למתן הקצאות חדשות של מי קולחין ע"ח צרכנים קיימים של מפעל ההשבה.

5. העברת מים

א. לצרכן תינתן האפשרות להעביר עד 30% מכמות המים השפירים או האחרים שהוקצתה לו לשנת 2013, לצרכן אחר (להלן בתקנה זו – הצרכן המעביר והצרכן המקבל, בהתאמה), בשנת 2013 בלבד, בהתקיים כל התנאים הבאים:

(1) הצרכן המעביר והצרכן המקבל הגישו בקשה להעברה עד יום כ"ז בחשון התשע"ד (31 באוקטובר 2013), על גבי טופס בקשה הערוך לפי הנוסח שבתוספת החמישית, למחוז המשרד שבתחומו מתגורר הצרכן המקבל;

(2) לצרכן המעביר יש יתרת מים שלא נוצלה מהקצאתו לשנת הרישוי 2013;

(3) הצרכן המעביר לא קיבל לשנת 2013 הקצאה או תוספת להקצאתו לפי תקנות 4, 7, 8 או תקנת משנה זו או לשנת 2012 הקצאה או תוספת להקצאתו לפי תקנות 4, 7, 8 או 9(א) לתקנות לשנת 2012;

(4) לא הוקצו לצרכן המעביר, לשנת 2013, מים אחרים לפי תקנה 5(ז) או לשנת 2012 לפי תקנה 5(ה) לתקנות לשנת 2012;

(5) הצרכן המעביר לא העביר מהקצאתו מים שפירים או אחרים לצרכן אחר, ברציפות, בשנים 2011 ו-2012;

(6) הצרכן המקבל לא חורג מהקצאתו לשנת 2013 במועד הגשת הבקשה;

(7) הכמות הכוללת של הצרכן המקבל לא תעלה על 120% ממכסת הבסיס הכוללת שלו;

(8) ניתן לבצע את ההעברה מבחינת יכולת האספקה ומבחינה הידרולוגית, לפי קביעת הרשות הממשלתית למים ולביוב.

6. אפשרות להעברת מלוא המכסה

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הצרכן המעביר רשאי להעביר עד מלוא הקצאתו לשנת 2013,

בשנת 2013, לצרכן המקבל, בכפוף לקיומם של התנאים המפורטים בפסקאות (2) ו-(6) עד (8)

שבתקנת משנה (א), ובכפוף להגשת בקשה להעברה עד יום י"א בכסלו התשע"ד (14 בנובמבר 2013),

על גבי טופס בקשה הערוך לפי הנוסח שבתוספת החמישית, למחוז המשרד שבתחומו מתגורר

הצרכן המקבל, בכל אחד מן המקרים הבאים:

(1) לצרכן יש יותר מרשיון הפקה אחד, והוא מבקש להעביר הקצאת מים שניתנה לו לפי רישיון הפקה אחד, כך שתיווסף להקצאת מים שניתנה לו לפי רישיון הפקה אחר שברשותו;

(2) הצרכן המעביר הוא התאגדות שהצרכן המקבל הוא חבר או בעל מניות בה, לפי הענין, בכפוף לכל דין החל על ההתאגדות;

לעניין זה, "כל דין" – לרבות החלטת רשם האגודות השיתופיות בנוגע לחלוקת המים באגודות שיתופיות מיום ו' בטבת התשע"א (13 בדצמבר 2010), המונחת לעיון הציבור במשרד והמפורסמת באתר האינטרנט שלו;

(3) הצרכן המעביר הוא חבר או בעל מניות, לפי הענין, בהתאגדות שהיא הצרכן המקבל.

7. תוספת הקצאות כתוצאה מפגיעה באיכות מים אחרים

כמות של 2 מיליון מטרים מעוקבים תוקצה על ידי מנהל הרשות לטיפול במקרים של פגיעה באיכות מים אחרים, המסופקים ממפעל השבה.

הוספה כמות מים שפירים למפעל השבה על פי תקנה זו יופחתו הקצאות המים האחרים של צרכני מפעל ההשבה בהתאמה.

קביעת כמות המים שתתווסף לפי תקנה זו תיעשה באופן שיבטיח, כי הכמות המוספת הינה הכמות המינימלית הנדרשת לטיפול בפגיעה שנגרמת באיכות מים אחרים.

הערותינו: ע"פ התיקון לכללי המים, בכוונת רשות המים לשקלל בתעריף המים האחרים המסופקים ממפעל השבה, קולחין או מליחים, את מרכיב המים השפירים שנמהלו.

בדבר פרטים נוספים ניתן לפנות למר צ'סנר יעקב במשרדנו בת"א.