גרסת הדפסה
מושבים מספר: 115-2012

הערכות לפיצויי נזק עקיף במהלך מבצע "עמוד ענן"

סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, תשי"א-1951 (להלן – החוק), קובע כי שר הביטחון או הממשלה רשאים להכריז על מצב מיוחד בעורף שיובא לאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, תשי"א-1951 (להלן – החוק), קובע כי שר הביטחון או הממשלה רשאים להכריז על מצב מיוחד בעורף שיובא לאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

בעקבות מבצע "עמוד ענן" שהחל ב-14 בנובמבר 2012, אישרה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ב-15 לנובמבר 2012, את החלטת ממשלה 5224 בדבר הכרזת מצב מיוחד בעורף לתקופה מ-14 בנובמבר 2012 ועד 14 בדצמבר 2012.

סעיף 9ד לחוק קובע כי בעת מצב מיוחד בעורף או בשעת התקפה, רשאים הרמטכ"ל, סגנו, ראש אגף המטה הכללי בצבא הגנה לישראל, ראש הג"א, או קצין בצבא הגנה לישראל שדרגתו אלוף המשמש בתפקיד אלוף פיקוד, לגבי המרחב שעליו הוא ממונה (בסעיף זה – בעלי תפקיד), לתת, ככל שהדבר דרוש, לכל אדם, לסוג בני אדם או לציבור כולו, כל הוראה הנדרשת לשמירתם או להצלתם של חיי אדם או של רכוש ובכלל זה לאסור או להגביל את הלימודים במוסדות חינוך.

בהתאם לסמכות שהוענקה לאלוף פיקוד העורף, הוציא פיקוד העורף את ההנחיות הבאות (נכון ל- 18 בינואר 2012):

בישובים בטווח 0-7 ק"מ מרצועת עזה

לא יתקיימו לימודים, אסורות התכנסויות והתקהלויות, לא יפתחו מרכזי קניות, לא יפתחו מקומות עבודה פרט למקומות עבודה חיוניים.

בישובים בטווח 7-40 ק"מ מרצועת עזה

לא יתקיימו לימודים למעט הישובים הבאים: שומריה, בית ניר, בית גוברין, בית אלעזרי, יסודות ויד בנימין. הלימודים בישובים הנ"ל יתקיימו רק בבתי ספר בהם ניתן להיכנס למרחב מוגן תקני בהתאם לזמן ההתרעה העומד לרשותם. במועצה האזורית מטה יהודה, יפעלו גני הילדים רק במבנים בהם תקרת בטון ואשר ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בהתאם לזמן ההתראה העומד לרשותם. ביישובים שריגים וליאון, יתקיימו הלימודים במוסד כפר שמעון. אסורות התקהלויות והתכנסויות מעל 100 איש בשטח פתוח וסגור, אין הגבלות על מרכזי קניות. מקומות עבודה - אין מגבלות.

הגשת תביעות לפיצויים

לאור האמור, סביר להניח כי שר האוצר יפעיל את סמכותו מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, ויתקין תקנות לפיצוי בשל נזק עקיף שנגרם בתקופת המבצע גם לישובים שאינם ישובי ספר.

כהכנה לתביעה במסלול שכר, מומלץ להכין מראש רשימה בה יצוין שם העובד (פרטי ומשפחה), ת.ז. עובד, מספר טלפון של העובד וימי היעדרות (כולל חלק מיום העולה על שעת היעדרות רצופה).

במקרים בהם הורים לילדים המשיכו לעבוד כרגיל ונאלצו להעסיק מטפלת בשכר בשל סגירת גן הילדים בהוראת פיקוד העורף, מומלץ כי ההורים יכינו רשימה שבה ירשם שם המטפלת, טלפון ופירוט הימים והשעות בהן עבדה המטפלת. רשימה זו תסייע להורים בקבלת החזר שכר הלימוד במידה ויוחלט כי ההורים זכאים להחזר שכר לימוד עבור ימים אלו.

משרדנו יעדכן אתכם מיד עם פרסום הדרכים לקבלת הפיצויים עבור הפגיעות הכלכליות במהלך מבצע "עמוד ענן".