גרסת הדפסה
מושבים מספר: 111-2012

החכרת קרקע למתקני אנרגיה סולארית – עדכון

ביום 7.11.2012, אישרה מועצת מקרקעי ישראל החלטה שעניינה "הקצאת קרקע למתקנים סולאריים" (להלן: "ההחלטה"). ההחלטה מהווה עדכון להחלטת מועצה קודמת (החלטה מס' 1254) וכוללת מספר שינויים כפי שיפורט להלן.

ביום 7.11.2012, אישרה מועצת מקרקעי ישראל החלטה שעניינה "הקצאת קרקע למתקנים סולאריים" (להלן: "ההחלטה"). ההחלטה מהווה עדכון להחלטת מועצה קודמת (החלטה מס' 1254) וכוללת מספר שינויים כפי שיפורט להלן.

להלן הודעת מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י) אשר פורסמה ביום 8.11.2012:

"מועצת מקרקעי ישראל אישרה : שורת הטבות נוספות ליזמים סולאריים- ביניהן שינוי שיטת התשלום על הקרקע ממחיר למ"ר לתמלוג.

מתוך ראיית החשיבות הלאומית של קידום מיזמים סולאריים התורמים לאיכות הסביבה אישרה המועצה בישיבתה אתמול (יום ד' 7.11.12) שורה של הטבות נוספות למיזמים סולאריים בתחומי משבצות של ישובים חקלאיים:

בנצי ליברמן: "אנו מודעים להתקדמות הטכנולוגית בתחום הסולארי אשר מביאה לכך שמיזמים בעלי הספק דומה הנבנים בטכנולוגיות שונות אינם תופסים שטחים בהיקף זהה אלא יכולים לצמצם את שטחיהם בעקבות פיתוח והתייעלות . בעקבות זאת אנו נהיה פתוחים לאפשר, במקרים הדורשים זאת, את שינוי שיטת התשלום עבור השימוש בקרקע, מדמי חכירה מהוונים לפי מ"ר לתמלוג הנגזר מהרווחים על הקרקע או לשילוב ביניהם."

מועצת מקרקעי ישראל בראשותו של שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס החליטה אתמול על שורת הטבות למיזמים סולארים מתוך הכרה בחשיבות הלאומית ובתרומת מיזמים אלו למשק ולאיכות הסביבה:

אושרה אורכה בת שלושה חודשים נוספים להפקדת תכנית להקמת מיזם סולארי בועדה המחוזית. האורכה ניתנה מתוך הכרה במורכבותם של שלבי התכנון הנדרשים לאישור תכניות לפרויקטים סולאריים.

אושר עידוד השימוש דואלי במיזמים דו תכליתיים באמצעות פטור מהגבלת שטח.

שינוי שיטת התשלום על הקרקע: המינהל הוסמך על ידי המועצה לאפשר את שינוי שיטת התשלום מדמי חכירה מהוונים לתמלוג או שילוב ביניהם, בהתאם להמלצת צוות בינמשרדי. שינוי שיטת התשלום נובע מהצורך להתייחס בשוויוניות לכל המיזמים בעלי הספק דומה גם אם נבנו בטכנולוגיות שונות ולא בהכרח בהתאם לגודל השטח שהם תופסים."

להלן עיקרי השינויים אשר באו לידי ביטוי בהצעת החלטה שהוגשה למועצת מקרקעי ישראל:

הארכת המועד הקובע בהוראות המעבר

הארכת המועד הקובע בהוראת המעבר להפקדת תוכנית/העברתה על ידי הות"ל לועדה המחוזית בארבעה חודשים נוספים עד ליום 31.12.2012.

שינוי שיטת תשלום

ההחלטה הסמיכה את הנהלת ממ"י לשנות את שיטת התשלום מדמי חכירה מהוונים לתמלוגים או שילוב בניהם, עפ"י המלצת צוות בינמשרדי שהוקם לשם כך, ככל שתאושר ההמלצה ע"י הנהלת המנהל. הצוות כולל את נציגי רשות החשמל, השמאי הממשלתי, המנהל לרבות נציג חשבות המנהל.

שימוש דו תכליתי

ההחלטה קובעת, כי מקום בו מוקם פרויקט סולארי כשימוש נוסף למטרת חכירה על פי חוזה חכירה/הסכם משבצת תקף ושולמו דמי חכירה מהוונים מלאים בגין מטרת החכירה על פי חוזה חכירה/הסכם משבצת תקף, ישולמו עבור הפרויקט הסולארי דמי חכירה מהוונים בשיעור של % 31 משווי הקרקע למתקן סולארי, ללא הנחות אזור, על פי שומה פרטנית או תשלום שייקבע על ידי הנהלת ממ"י או לחילופין על פי שיטת התמלוגים. במקרה ולא שולמו דמי חכירה מהוונים כאמור, התשלום יהיה בשיעור מלא, קרי % 91 משווי הקרקע למתקן סולארי.

שינוי תקופת החכירה

הוראות ההחלטה התאימו את תקופת חכירת הקרקע למתקני אנרגיה סולארית לתקופת הרישיון, כלומר תקופה בה יבוצעו ההקמה, ההפעלה והפירוק כפי שמוגדר על ידי רשות החשמל.

כמו כן נקבע כי ככל שתוארך תקופת החכירה, על מנת להתאימה לתקופת הפרויקט, יעודכנו דמי החכירה בהתאם.

הסתייגות מהצעת ההחלטה שהוגשה למועצת מקרקעי ישראל לפני מועד הישיבה

ביום 5.11.2012, פנה עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי ומרכז פורום המקרקעין ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל, בין היתר בעניין ההחלטה. להלן עיקרי ההערות כפי שבאו לידי ביטוי בפניה זו:

"א. אין מקום לבטל הנחות הניתנות באזור עדיפות לאומית לחוכרים בגין קרקע המיועדת

למיזמי אנרגיה סולארית, וזאת מהסיבות שלהלן:

1) על פי חוזה החכירה לדורות של הישוב החקלאי, ניתנת לו זכות לשינוי יעוד ל"מפעל עסקי", לרבות פרויקט לאנרגיה סולארית, ללא מגבלה כלשהיא. כלומר, מדובר בקרקע בעלת תכונה של קרקע עירונית הפטורה במפורש ממכרז עליה, לפי הוראות חוזה החכירה לדורות, (סעיף 20(א) לחוזה המושב, סעיף 18(א) לחוזה הקיבוץ).

2) עד כה לא ניתנו הנחות אזורי עדיפות לאומית לחברות בפריסה ארצית (כגון בזק, מקורות, חברת חשמל) או בשל יתרון עסקי מובהק, כגון קרבה יתרה לחוף ים.

הנסיבות בפרויקטים סולאריים שונים במובהק, כי מדובר בעיקר באגודות ישובים, שמיקומם באזורי ארץ מרוחקים אשר מוגדרים כאזורי עדיפות, בהם ראוי לתת תמריצים לעידוד השימוש במשאב הקרקע ליצירת אנרגיה מתחדשת.

3) על פי סעיף 40(ה) לחוק יסודות התקציב התשמ"ה – 1985, פטורים יישובי קו העימות מתשלום דמי חכירה כפי שהדבר מקבל ביטוי בסעיף 7 להצעת החלטה 379 "מדיניות אחידה למתן הנחות בקרקע". לפיכך, יש להוסיף סעיף מפורש להצעת ההחלטה על פיו יחול פטור מתשלום דמי חכירה מהוונים ביישובי קווי העימות.

כל הצעה אחרת מחייבת הצגת חוות דעת משפטית כתובה לחברי המועצה כדי שהחלטתם לא תהיה בניגוד להוראות הוק.

ב. על מנת לעודד הפקת אנרגיה מתחדשת יש לאפשר החכרת משנה מעבר לתקופת המעבר מהנימוקים הבאים:

1) בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל 1077, מי ששילם את מלוא דמי החכירה המהוונים בגין הקצאת הקרקע וזכאי לחתימה על חוזה חכירה, רשאי לבצע החכרת משנה לתקופה של 25 שנה.

במקרה של הקצאת קרקע לאנרגיה סולארית משלמת אגודת הישוב החקלאי את מלוא דמי החכירה המהוונים בגין הקצאת הקרקע, כאשר חוזה החכירה ייחתם עם מימוש זכויות הבניה.

מאחר והקצאת הקרקע מותנית ממילא במימוש זכויות הבניה, אין כל היגיון שלא לאפשר לאגודת הישוב החקלאי, בכפוף לתנאי מימוש זכויות הבניה, לבצע את החכרת המשנה.

2) דרישה מאגודת הישוב החקלאי להשתתף במימון פרויקט אנרגיה סולארית בסכומים הנעים בין עשרות למאות מיליונים, בתאגיד היזמות, הנה בגדר "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה" ועל כן ראוי לבטלה לאלתר.

3) לעניין שינוי שיטת התשלום עבור חכירת הקרקע לתמלוגים, מוצע כי שינוי זה יהיה כפוף לאישור ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל.

4) קידום שימוש באנרגיות מתחדשות, וביניהן האנרגיה הסולארית, הוגדר כאחד היעדים של ממשלת ישראל בדומה לעידוד של פיתוח אנרגיה ירוקה בכל העולם המערבי. בכל המדינות מפותחות הממשלות פועלות לעידודם של מקורות אנרגיה מתחדשת שגם ידידותית לסביבה בשונה מהקיימת המזהמת והאוזלת.

הצעת החלטה במתכונתה הנוכחית לא רק שאינה מקדמת את מיזמי האנרגיה הסולארית אלא אף מקשה על הוצאתם אל הפועל."

עוד בעניין זה ראו חוזרינו 1/2012 – " הקצאת קרקע למיזם אנרגיה סולארית – עדכון", מס' 13/2012 - "הקצאת קרקע למתקנים סולאריים – עדכון" ומס' 30/2012 – " הקצאת קרקע למיזמי אנרגיה סולארית – עדכון".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.