גרסת הדפסה
מושבים מספר: 107-2012

הפסקת חכירה בקרקע חקלאית שיעודה שונה למטרת תעסוקה

בישיבתה מיום 29.10.2012, קיבלה מועצת מקרקעי ישראל החלטה שעניינה "הפסקת חכירה בקרקע חקלאית שיעודה שונה למטרת מגורים – הוראת שעה". ההחלטה מאפשרת למינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י") להמשיך ולדרוש השבת קרקע שיעודה שונה למגורים או לתעסוקה.

בישיבתה מיום 29.10.2012, קיבלה מועצת מקרקעי ישראל החלטה שעניינה "הפסקת חכירה בקרקע חקלאית שיעודה שונה למטרת מגורים – הוראת שעה". ההחלטה מאפשרת למינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י") להמשיך ולדרוש השבת קרקע שיעודה שונה למגורים או לתעסוקה.

ההחלטה לעיל מהווה הרחבה של החלטה מס' 1222 מיום 6.12.2010, שבמסגרתה מתאפשר לממ"י לדרוש השבת קרקע במקרה בו יעודה משונה בעיקר למגורים.

ביום 29.10.12 פורסמה באתר האינטרנט של ממ"י הודעה כדלקמן:

"בנצי ליברמן מנהל מינהל מקרקעי ישראל: "פדיון מיידי של קרקע חקלאית שיעודה שונה למגורים או לתעסוקה הוא צו השעה על רקע המחסור בקרקעות זמינות למטרות אלו ועל כן יש חשיבות לתת תמריצים לאותם חקלאים המחזיקים בחוזה מול המינהל כדי שישחררו את הקרקע לטובת צורכי המשק".

המועצה אישרה הרחבה של החלטה העוסקת בפדיון קרקע חקלאית שיעודה שונה ממגורים בלבד גם למטרות תעסוקה, תוך מתן תמריצים ופיצויים למחזיקים בה בחוזה מול המינהל. ההחלטה המקורית הביאה לפדיון קרקע באזור המרכז שאפשר שיווק כ-2,500 יח"ד.

המטרה להביא לפדיון מהיר של קרקע חקלאית למטרת תעסוקה עקב המחסור שנוצר בקרקע זמינה לשיווק.

התמריץ יינתן בדרך של תשלום פיצוי נוסף בשיעור של 50% מסכום הפיצוי הנהוג על פי החלטת המועצה, בהתאם לסוג הגידול."

להלן השינויים העיקריים להחלטה 1222 שקבלו עפ"י הצעת ההחלטה:

ההחלטה החדשה מאריכה ומרחיבה למעשה את תחולתה ותוקפה של החלטה 1222 ביחס ל- "מקרקעין שחלה עליהם תכנית, כהגדרתה בהחלטה זו , אשר הופקדה לפני אישור החלטה זו והחוכר קיבל לגביהם דרישת השבה תוך שנתיים ממועד אישור החלטה זו".

בשונה מהחלטה 1222, קובעת ההחלטה החדשה כי ההחלטה בדבר נחיצות הקרקע לשיווק מידי תתקבל על ידי הנהלת ממ"י ולא על ידי ועדת מנכ"לים.

ביחס לפיצוי הניתן בגין השבת הקרקע לממ"י נקבע כי הנ"ל יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן הידוע ביום 6.12.2010.

ההחלטה מקנה, בדומה להחלטה 1222, במקרה של שינוי יעוד הקרקע ליעוד תעסוקה תמריץ בדמות תוספת של % 50 לפיצוי הניתן בגין השבת הקרקע, אולם, החוכר לא יהיה זכאי להטבה בדמות הזכות לרכישת הקרקע ביעודה החדש בפטור ממכרז, כפי שהדבר נעשה ביחס לקרקע ביעוד למגורים.

כמו כן, נוספה מגבלת זמן של ששה חודשים, ממועד חתימת ההסכם עם ממ"י, במהלכם יהיה על החוכר להמציא את כל האישורים הנדרשים להעברת הזכויות בקרקע על שם ממ"י בלשכת רישום המקרקעין (טאבו). לממ"י אפשרות להאריך תקופה זו בשלושה חודשים נוספים.

עמדתנו

על פי חוזה חכירה לדורות יש לאגודת ישוב חקלאי (מושב או קיבוץ) זכות לשינוי יעוד ל"מפעל עסקי" בשטח משבצת הנחלות שלה.

לפיכך, כדי לעודדה לשיתוף פעולה לעניין הגדלת היצע הקרקעות במשק ראוי היה לאפשר לה, לאגודת הישוב החקלאי, על פי בחירתה, לרכוש שטחי המשבצת שייעודם ישונה ל"מפעל עסקי". למצער, יש לאפשר לה, על פי בחירתה, קבלת הפיצוי המתומרץ על פי תנאי המגורים, קרי פיצוי כספי וזכויות נוספות לרכישת 20% (%25 באזור עדיפות לאומית) מהזכויות בקרקע ל"מפעל עסקי".

לטעמנו ההחלטה לעיל לא זו בלבד שהיא פוגעות פגיעה קשה בזכויות הישובים החקלאיים היא מרחיבה את הפגיעה שהייתה כרוכה בהחלטה קודמת, היא החלטה 1222.

ההחלטה מחמירה את מצבם של הישובים החקלאיים, בן השאר הואיל והיא מסמיכה את מינהל מקרקעי ישראל לדרוש השבת קרקע שיעודה שונה גם למטרות תעסוקה, ולא בעיקר למטרת מגורים, דבר שלא היה קיים בהחלטה קודמת.

עוד בעניין זה ראו חוזרנו מס' 129/2010 - "החלטה על פיצויי השבת קרקע חקלאית שיעודה שונה למגורים" ומס' 59/2012 – "שינויים בהקצאת קרקע למפעל עסקי בישוב חקלאי".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.