גרסת הדפסה
מושבים מספר: 087-2012

מכרז מקדים לשיווק מגרשי ההרחבה - הבהרות

בישיבתה ביום 7.8.2012 קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י"), החלטה לפיה מי שהומלצו על ידי אגודת ישוב חקלאי לקבל זכויות חכירה במגרשים למגורים במסגרת הרחבות ושולמו בגינם הוצאות פיתוח, כל אלו עד יום 6.6.2011, יהי זכאי להקצאת זכויות במגרשים ללא מכרז מקדים (להלן: "החלטה 3252").

הנדון: מכרז מקדים לשיווק מגרשי ההרחבה - הבהרות

בישיבתה ביום 7.8.2012 קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י"), החלטה לפיה מי שהומלצו על ידי אגודת ישוב חקלאי לקבל זכויות חכירה במגרשים למגורים במסגרת הרחבות ושולמו בגינם הוצאות פיתוח, כל אלו עד יום 6.6.2011, יהי זכאי להקצאת זכויות במגרשים ללא מכרז מקדים (להלן: "החלטה 3252").

ההחלטה באה על רקע פניית עו"ד חמי כסיף, מנהל מחוז ירושלים בממ"י, בעקבות השינויים בהוראות החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1180 (כיום החלטה 1253), ביניהם הדרישה למכרז מקדים בישובים שאינם באזורי עדיפות לאומית.

במסגרת הפניה, התבקשה הנהלת ממ"י לתת מענה למציאות לפיה אושרו רק חלק קטן מעסקאות הקצאת זכויות חכירה במגרשי הרחבה למומלצים מתוך כלל העסקאות עם המומלצים, זאת נוכח העדר קריטריון ברור להבחנה בין מומלצים שונים.

להלן נוסח החלטות הנהלת ממ"י 3252:

"הנהלת המינהל בתאריך 07/08/2012 החליטה כדלקמן:

המחוז מציע לאבחן בין שלוש הקבוצות הבאות:

מומלצים אשר נתקיימו לגביהם ועדות קבלה, ושולמו בגינם הוצאות פיתוח

שני אלה במצטבר, עד ולא יאוחר ממועד מכתבו של מיכאל דהן לאגודות השיתופיות בתאריך 6/6/2011. ביחס לקבוצה זו מאושר להקצות למומלצים אלו מגרשים ללא התניית חובת המכרז המקדים.

באשר לשומות

תוזמן שומה על פי עקרונות החלטת מועצה 1237, קרי למועד קובע שהינו בתום חצי שנה ממועד המצאת כל המסמכים בתיק. הסכום יישא הפרשי הצמדה וריבית ליום עריכת העסקה בפועל.

מומלצים לגביהם התקיימו ועדות קבלה בין התאריכים 7/6/2011 ועד 22/5/2012 העונים לקריטריונים שבהוראות המעבר שבהחלטת הנהלה 3212

לגבי מומלצים אלה, תותנה ההקצאה בביצוע מכרז מקדים אשר על בסיסם יקבעו ערכי הקרקע לצורך הקצאתם למומלצים בהתאם להחלטת מועצה 1253.

מומלצים אשר אינם נופלים לגדר הוראות המעבר שבהחלטת הנהלה 3212

במקרים אלה המגרשים ישווקו באמצעות מכרז פומבי לאור תיקון 8 לפקודת האגודות השיתופיות.

בפרק זמן של חצי שנה ידרשו האגודות להמציא למינהל את כל האישורים הדרושים לביסוס זכאותם של המומלצים להיכלל בקבוצה א' לעיל, דהיינו מומלצים אשר נתקיימו לגביהם ועדות קבלה ושילמו הוצאות פיתוח עד לתאריך 6/6/2011. בתום התקופה האמורה לא יאושרו עוד הקצאות למומלצים ללא עריכת מכרז מקדים.

הודעה בדבר החלטה זו תישלח ע"י המחוז לכל האגודות הרלוונטיות, והאגודות ידרשו להביא תוכן ההחלטה לידיעת המומלצים."

ההחלטה לעיל מתייחסת לסוגיה שהעלה מנהל מחוז ירושלים, עם זאת, לדעתנו, יש להחיל את ההחלטה על כל העסקאות העונות לקריטריונים לעיל.

יש לשים לב כי תחולת יישום ההוראה מוגבלת בזמן, לפיכך, יש לפעול ללא דיחוי להמצאת כל המסמכים הנדרשים בהחלטה לשם מימוש בזכות לקבלת מגרש ללא מכרז מקדים.

לדעתנו, הדרישה לעריכת מכרז מקדים ומכרז בכלל על מקרקעי המשבצת של אגודת ישוב חקלאי, אינה עולה בקנה אחד עם זכויות האגודה לפי חוזה החכירה לדורות, לו היא זכאית בהתאם להחלטות מחייבות של מועצת מקרקעי ישראל.

כמו כן, תקנות חובת המכרזים מאפשרות לממ"י להקצות את מקרקעי המשבצת ללא מכרז, בין היתר כאשר מדובר בהקצאה למטרת מגורים בישוב כפרי וכן הקצאה לבעל זכויות באותם מקרקעין.

יצוין, כי החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1180 (עודכנה על ידי החלטה 1253) שעניינה "בניה למגורים באגודות ישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ או אגודה שיתופית חקלאית", שבמסגרתה נשללה זכותם של חלק מהישובים חקלאיים להקצות מגרשי מגורים ללא מכרז מקדים ו/או מכרז כולל התקבלה מבלי שניתנה חוו"ד משפטית כנגד טענות נציגי ההתיישבות אשר הונחו לפני חברי מועצת מקרקעי ישראל ושללו לחלוטין את דרישת המכרז.

עוד בעניין זה ראו חוזרינו מס' 67/2002 – "פטור ממכרז בהקצאת קרקע במשבצת חקלאית", מס' 2/2008 - "זכותו של המושב והקיבוץ לפטור ממכרז במקרקעי המדינה".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.