גרסת הדפסה
מושבים מספר: 078-2012

הוראת מעבר לועדות קבלה עפ"י החלטה 1195

ביום 22.5.2012 קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י") החלטה מס' 3212 שעניינה "שינוי בהליכי קבלה לישובים בעקבות קבלת תיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות".

ביום 22.5.2012 קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י") החלטה מס' 3212 שעניינה "שינוי בהליכי קבלה לישובים בעקבות קבלת תיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות".

בהחלטה הנ"ל אישרה הנהלת ממ"י את המתווה שהוצע על ידי יועמ"ש ממ"י לפיו יש לפרש את תיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות כך שהזכות להמליץ על מועמד לקבלת מגרש בהרחבת ישוב חקלאי תשמר אך ורק לישובים בנגב או בגליל שמספר בתי אב בהם אינו עולה על 400. משמעותה המידית של החלטת הנהלה 3212 היא עצירה מוחלת של כל ההרחבות בישובים שאינם בנגב או בגליל

לעניין זה ראו חוזרנו מס' 60/2012 – "מכרז לשיווק מגרשי הרחבה של ישובים חקלאיים שאינם בנגב או בגליל".

נוכח ההשלכות הנרחבות של החלטה 3212 הכרוכות בפגיעה בהסתמכותם של ישובים חקלאיים רבים וחבריהם אשר השקיעו ממשאביהם, בכסף ובזמן, להקמת ההרחבות, ונוכח הוראות המעבר המצומצמות ביותר שפורסמו על ידי ממ"י בהחלטה זו, הציע משרדנו, במסגרת ישיבת הועדה הבינמושבית אשר התקיימה ביום 1.8.2012, לפעול לקביעת הוראות מעבר סבירות כבר בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה ב – 30.8.2012.

הוראות מעבר המוצעות מסדירות את החרגת ישובים אשר אינטרס ההסתמכות שלהם ושל חבריהם על ההוראות הקיימות מחייב ביצוע ההרחבה על פי החלטה מועצה 1195.

להלן הוראות מעבר המוצעות על ידנו בקשר למקרים בהם יבוצעו הליכי קבלה לפי החלטה מועצה 1195:

א. תכנית בניה הופקדה בוועדה המחוזית עד ליום 22.5.2012 (להלן: "היום הקובע") או הייתה כבר תקפה במועד זה.

ב. האגודה או חבריה התקשרו עם ספקים ו/או נותני שירותים לביצוע עבודות פיתוח והתשתית.

ג. הקרקע המיועדת להרחבה או חלקה הושבה לממ"י.

ד. השבת הקרקע או חלקה לממ"י דווחה לרשויות המס.

ה. הקצאת מגרשי ההרחבה עוקבה בשל הליך משפטי.

ו. הקצאה לבנים – הוראות המעבר ליישום החלטה 1180 כפי שנקבעו בסעיף 17.2.2 להוראות אגף חקלאי 101 כדלקמן: האגודה קבעה כי מגרשי ההרחבה מיועדים לבנים בלבד, לא יידרש מכרז פומבי בכפוף לאמור להלן: קיימת החלטת אספה כללית, שעניינה הקצאת מגרשי ההרחבה לבנים, שנתקבלה עד ליום הקובע. מספר המגרשים בהרחבה זהה למספר הנחלות המאוישות. הוחל בשיווק מגרשי ההרחבה, או לחילופין תכנית בניה הופקדה בוועדה המחוזית או הייתה כבר תקפה ביום הקובע.

כמו כן, הצענו לפנות לממ"י להקפיא את יישום החלטת הנהלה 3212 עד מועד ישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה בה ידונו ויאושרו הוראות מעבר מתאימות.

פניית נציגי תנועות ההתיישבות העובדת למנהל ממ"י

בעקבות ישיבת הועדה הבינמושבית לעיל, פנו נציגי תנועות ההתיישבות העובדת למר בנצי ליברמן, מנכ"ל ממ"י, בדרישה להופיע בפניו על מנת להציג את עמדתם מפורטת בעניין החלטה 3212 והוראות המעבר מכוחה.

בפניה לעיל חזרו ראשי תנועות ההתיישבות על עמדתם, כפי שהוצגה ליועמ"ש הממשלה, לפיה אין תיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות "ממצה את הליכי הקבלה בכלל האגודות השיתופיות, ואין לגזור ממנו הסדר שלילי בדבר קיומן ופעולתן של ועדות הקבלה היכן שהן נהוגות באגודות שיתופיות אחרות או בהרחבות של אגודות שיתופיות, אשר אינן נופלות לקריטריונים המנויים בחוק."

כמו כן, בפניה נפרסו טיעונים שונים השוללים את הפרשנות שאומצה על ידי היועמ"ש לממשלה, השוללת מרבים מהישובים חקלאיים את זכותם להקצות מגרשי מגורים בדרך של עריכת ועדות קבלה.

בפניה הודגשה השקעתם של המתיישבים באגודות השיתופיות להתיישבות, בהקמתן, ביסוסן ופיתוחן של הקהילות בישובים אלו, המעוגנת במסמכים חתומים עם ממ"י, כך ששינוי רטרואקטיבי במצב זה מהווה פגיעה קשה בהסכמה בין הצדדים המחייבת, לכל הפחות, הוראות מעבר ברורות בהן תובא לידי ביטוי הסתמכות האגודות והמתיישבים לאורך השנים.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.