גרסת הדפסה
מושבים מספר: 059-2012

שינויים בהקצאת קרקע למפעל עסקי בישוב חקלאי

החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1226 (מקודם 949) שעניינה "החכרת קרקע למטרות תעסוקה במשבצת ישובים חקלאיים" מסדירה את דרכי ההקצאה של מקרקעין בתחום המשבצת של ישוב חקלאי למטרות תעסוקה וכן העברת זכויות באותן מקרקעין לצד שלישי.

החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1226 (מקודם 949) שעניינה "החכרת קרקע למטרות תעסוקה במשבצת ישובים חקלאיים" מסדירה את דרכי ההקצאה של מקרקעין בתחום המשבצת של ישוב חקלאי למטרות תעסוקה וכן העברת זכויות באותן מקרקעין לצד שלישי.

ביום 22.5.2012 קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "ממ"י") החלטה מס' 3210, לפיה ממ"י יפעל לשינוי החלטה 1226 כך שתחול אך ורק על שטחי תעסוקה בתכנית אותה יזם הישוב החקלאי בלבד כלומר, הוראות ההחלטה לא יחולו על שטחי תעסוקה אשר היזם בהם הנו ממ"י עצמו. כמו כן, הוחלט לגיבוש הצעת החלטה לפיה אופן ישום החלטה 1226 יושפע מגודל הישוב, בתקן הנחלות ובשיעור האיכלוס.

להלן נוסח החלטת הנהלה:

"רקע:

החלטת מועצה 1226 (949) מאפשרת לאגודה חקלאית שהיא ישוב, החכרת קרקע למטרת תעסוקה בכללים שנקבעו בהחלטה.

לאחרונה, נתבקשנו לאשר עסקות כנ"ל בשטחי תעסוקה בתכנית אותה יזם המינהל ועיקרה אלפי יח"ד.

לא מצאנו בנוסח ההחלטה, התייחסות חד משמעית שזכות הישוב לממש תעסוקה עפ"י החלטה זו הינה רק בתכנית אותה יוזם הישוב, למרות שלהבנתנו זו כוונת המדיניות שבהחלטה.

בישיבה אצל המנכ"ל בנדון הוצע לתקן את ההחלטה ולקבוע כי הזכות לתעסוקה ככלל כפופה לתכנית ביוזמת הישוב החקלאי, תוך הוספת סעיף המאפשר שיקול דעת הנהלת המינהל או ועדת המשנה במקרים מיוחדים. "

"בתארך 22.5.2012 סוכם:

1. הנהלת המינהל מאשרת את ההצעה. יחד עם זאת, מבקשת ההנהלה לקבוע קריטריונים מנחים לשיקול הדעת של הנהלת המינהל.

2. הנהלת המינהל מבקשת להכין הצעה בדבר גודל השטח המותר לתעסוקה עפ"י 1226 – תוך התייחסות לגודל היישוב החקלאי עפ"י תקן ו/או איכלוס בפועל במועד הגשת הבקשה למימוש עסקת תעסוקה.''

נציין כי החלטת הנהלת ממ"י דלעיל כמו החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1226 (מקודם 949) מתעלמת מהזכויות החוזיות של אגודות הישובים החקלאיים על פי מטרת חוזה החכירה שהיא, בין השאר, שינוי ייעוד למפעל עסקי.

הוראות חוזיות אלו בהסכם החכירה לדורות של כל אגודת ישוב חקלאי מקנות למשבצת הנחלות באגודת הישוב החקלאי תכונה של "קרקע עירונית" הן לעניין גודל השטח האפשרי לשינוי יעוד (ללא מגבלה ממשית) והן לעניין שיעור דמי ההיתר לשינוי היעוד 31% (ולא 91%) כנהוג ביחס לקרקעות עירוניות בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1245 (במקור - 933).

בעניין זה ראו גם חוזרנו מס' 74/2008 – "שינוי יעוד לתעסוקה בחוזה משבצת נחלות חקלאיות", מס' 86/2011 – "דחיית הצעה לביטול סעיף 5.2 בהחלטה 1226".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.