גרסת הדפסה
מושבים מספר: 057-2012

סנקציות בגין איחור בדיווחים על עסקה במקרקעין

תיקון מס' 70 לחוק מיסוי מקרקעין קבע פרקי זמן חדשים לדיווח למשרדי מיסוי מקרקעין אודות עסקה במקרקעין. הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 6/2012 "הפעלת חוק העבירות המנהליות", מנחה את מנהל מיסוי מקרקעין אודות סמכויותיו להטיל בין היתר סנקציות בגין איחור בדיווח אודות עסקה במקרקעין, כפי שיפורט להלן.

תיקון מס' 70 לחוק מיסוי מקרקעין קבע פרקי זמן חדשים לדיווח למשרדי מיסוי מקרקעין אודות עסקה במקרקעין. הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 6/2012 "הפעלת חוק העבירות המנהליות", מנחה את מנהל מיסוי מקרקעין אודות סמכויותיו להטיל בין היתר סנקציות בגין איחור בדיווח אודות עסקה במקרקעין, כפי שיפורט להלן.

קנסות קצובים בגין איחור בדיווח

בהתאם לתיקון מס' 70 לחוק מיסוי מקרקעין, החל מיום 31.3.2011 עומד פרק הזמן להגשת דיווחים על עסקה במקרקעין (מש"ח) למשרדי מיסוי מקרקעין על 40 יום.

בהמשך לתיקון עודכן גובה הקנסות בגין איחור בדיווח, כך שהחל מיום 16.1.2012 (ועד יום 15.1.2013) קנס על איחור בהגשת הצהרה, הן טופס מש"ח והן הודעה על הפסקת תנאי הדוחה תשלום מס, יעמוד על 260 ש''ח לכל שבועיים איחור.

ביחס לאיחור בהגשת הצהרות בגין עסקאות שאינן חייבות במס, כגון הודעה על נאמנות או הקצאה באיגוד מקרקעין, נקבע כי הקנס יעמוד על 210 ש''ח לכל שבועיים.

קנסות מינהליים

ביום 30.4.2012 פרסמה רשות המסים הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין 6/2012 במסגרתה רוכזו עיקרי ההוראות והנוהלים שהופצו במהלך השנים לצורך הפעלת חוק העבירות המינהליות.

הוראות ביצוע שפורסמו כאמור, נותנות ביטוי לסמכות הטלת הקנסות המינהליים והגשת כתב אישום על ידי פקידי רשות המסים שקיבלו מינוי ל"מפקח" וכן נושאים אחרים הקשורים בתהליך אכיפה מינהלית.

הוראות ביצוע לעיל, מסמיכות מפקח ברשות המסים להטיל קנס מינהלי, לאחר שיקול דעת מעמיק ולאחר מתן זכות שימוע לנישום, ביחס למקרים בהם ניתן להגיש כתב אישום נגד הנישום, כלומר רק במקרים בהם קיימות ראיות לכאורה שהנישום עבר עבירה.

במקרים מסוימים, כגון: גיל, מצב בריאותי, הסרת המחדל בגינו מבוקש להטיל הקנס, הנישום עזב את הארץ וכו', תישקל אפשרות של ויתור על הקנס המינהלי.

על אף ההוראה לפיה מקום בו נמצא כי אכן נעברה העבירה המינהלית וקיימות ראיות לכך על המפקח להטיל את הקנס המינהלי, ניתנה למפקח סמכות להימנע מהטלת קנס מקום בו סבר כי אין הדבר מוצדק בנסיבות העניין וזאת בכפוף לבדיקת טיעוניו של המפקח על ידי היועץ המשפטי של רשות המסים והנחיותיו.

איחור במועד הגשת הצהרה על קניה/ מכירה/ פעולה באיגוד מקרקעין, לפי סעיף 73 לחוק מיסוי מקרקעין מהווה עבירה שקנס מינהלי לצדה.

כך, מי שחייב במס שבח או במס רכישה ובלא סיבה מספקת ולא מסר במועד הצהרה למשרדי מיסוי מקרקעין, הקנס המינהלי שיוטל עליו יהיה בשיעור של 5% מהמס המגיע, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, מהמועד שנקבע למסירת ההצהרה עד יום מסירתה, ואם לא נמסרה הצהרה - עד יום הטלת הקנס, לפי המוקדם.

כמו כן, מי שפטור מתשלום המס ובלא סיבה מספקת, לא מסר במועד הצהרה, הקנס מינהלי יהיה בשיעור של 0.2% משווי הזכות שנמכרה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, מהמועד שנקבע למסירת ההצהרה עד יום מסירתה, ואם לא נמסרה הצהרה עד יום הטלת הקנס, לפי המוקדם, אך לא יותר מ- 26,100 ש''ח (נכון ל- 4/2012).

לפי מדיניות האגף, אם סכום המס בשומה נמוך מ- 10,000 ש''ח לגבי מי שחייב במס ולא מסר הצהרה במועד, או ששווי העסקה נמוך מ- 250,000 ש''ח לגבי מי שפטור ממס ולא מסר הצהרה במקרים אלה, יוטל קנס מינהלי רק באישור מנהל המשרד ובתאום עם מחלקת קנס מנהלי בנציבות.

במקרים מסוימים מאפשרות ההוראות העדפת הליך פלילי של הגשת כתב אישום על פני הליך אזרחי של הטלת קנס מינהלי. כך למשל, תוענק עדיפות להגשת כתב אישום מקום בו הקנס אינו משמש גורם מרתיע והנישום לא שילם על אף התראות חוזרות ונישנות, או בעלי מקצוע המייצגים כגון: עו"ד, רו"ח, יועץ מס וכד', לגבי עבירה שנעברה בתוקף תפקידם כמייצגים וכן במקרה של עבירה חמורה במיוחד או מספר עבירות שהצטברו.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.