גרסת הדפסה
מושבים מספר: 054-2012

פעילות לא חקלאית מחוץ לחלקת המגורים בנחלה

בנחלות המאופיינות בחלקות מגורים קטנות, לא מתאפשר לבעל הזכויות בנחלה להקים מבנה לפעילות לא חקלאית, נוכח הכללים המגבילים החלים כיום ביחס לפעילות זו.

בנחלות המאופיינות בחלקות מגורים קטנות, לא מתאפשר לבעל הזכויות בנחלה להקים מבנה לפעילות לא חקלאית, נוכח הכללים המגבילים החלים כיום ביחס לפעילות זו.

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1101 שעניינה "שימוש לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים של הנחלה" (להלן: "ההחלטה") קבעה, בין היתר, כי במקרים חריגים ומיוחדים, בהם אין אפשרות פיסית למקם את המבנה המיועד לתעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים, ובכפוף לקיומה של תכנית תקפה או היתר תקף לשימוש חורג, יאשר מינהל מקרקעי ישראל שימוש לתעסוקה לא חקלאית בשטח חלקה א' אשר מחוץ לחלקת המגורים.

ההחלטה קבעה כי הקריטריונים לפיהם תאושר הקמת מבנה לפעילות לא חקלאית מחוץ לחלקת המגורים ייקבעו על ידי ועדת המשנה ויאושרו על ידי מועצת מקרקעי ישראל.

לפיכך, ביום 22.4.2012 הובאו קריטריונים כאמור לאישור ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל ואושרו על ידה כדלקמן:

א. בחלקת מגורים שגודלה עד 1.5 דונם, בכפוף לחוו"ד תכנונית הקובעת כי בהתחשב כי נבנו/יבנו שתי יח"ד, לא ניתן למקם בה פל"ח, ניתן יהיה לאשר עסקה להקמת מבנה פל"ח חדש בהיקף של עד 500 מ"ר מחוץ לחלקת המגורים, ובכפוף לקיומה של תכנית המתירה זאת.

השטח לפל"ח יהיה ככל הניתן צמוד לחלקת המגורים, בשטח מינימאלי, ובכפוף לקיומה של תכנית תקפה או היתר לשימוש חורג.

ב. במבנה פל"ח הממוקם מחוץ לחלקת המגורים, ובוצעה לגביו בעבר עסקה מהוונת, ניתן לאשר את הרחבת המבנה בכפוף לכך שתוספת השטח המבוקשת לא תעלה על % 100 משטח העסקה המקורית וסך שטח הפל"ח לא יעלה על 500 מ"ר.

ההרחבה תהא ככל האפשר לכיוון חלקת המגורים.

ג. מבנה שמשמש לפל"ח מחוץ לחלקת המגורים והמינהל אישר לגביו שימוש חורג בעבר:

מוצע כי המינהל יאשר הרשאת שימוש נוספת לתקופה של עד 5 שנים, ממועד האישור החדש. (בהתאם לתקופה המאושרת ע"י הועדה ולא יותר מ-5 שנים).

בתום תקופת ההרשאה, מתחייב בעל הזכויות להפסיק את השימוש של הפל"ח, או לחילופין לאשר תוכנית אשר מגדירה את שטח הפל"ח כצהוב בתחום ה- 2.5 דונם בהם מותרת פעילות הפל"ח (חילופי שטחים).