גרסת הדפסה
מושבים מספר: 045-2012

ניכוי ביטוח לאומי ובריאות מעובד שכיר בגיל פרישה

סעיף 351(ב) לחוק הביטוח הלאומי וסעיף 14(ה)(4) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, מעניקים פטור מדמי ביטוח על שכר עובד המקבל קצבת זקנה.

סעיף 351(ב) לחוק הביטוח הלאומי וסעיף 14(ה)(4) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, מעניקים פטור מדמי ביטוח על שכר עובד המקבל קצבת זקנה.

עובד שמשולמת לו קצבת נכות מעבודה או קצבת תלויים[1], שהגיע לגיל הפרישה, ונמצא זכאי לקצבת זקנה, צריך לבחור בין קצבת הנכות/תלויים לבין קצבת הזקנה.

בהתאם להבהרות המוסד לביטוח לאומי מיום 15 במרץ 2012, עובד שנמצא זכאי לקצבת זקנה אך בחר להמשיך ולקבל את קצבת הנכות מעבודה/תלויים במקום את קצבת הזקנה, זכאי לפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מהמשכורת ויחויב בתשלום דמי ביטוח בריאות מהקצבה בלבד.

המעסיק יעביר את חלקו בדמי ביטוח לאומי, כפי שעליו לשלם עבור עובד המקבל קצבת זקנה.

עובד שמשולמת לו קצבת נכות מעבודה/תלויים, שהגיע לגיל הפרישה, ולא נמצא זכאי לקצבת זקנה אינו זכאי לפטור האמור. על המעסיק לנכות משכרו דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות וקצבת הנכות מעבודה/תלויים תהיה פטורה מתשלום דמי ביטוח בריאות.

לקבלת הפטור על העובד להמציא למעסיק אישור זכאות לקצבת זקנה. כל עוד העובד לא הגיש למעסיק אישור על זכאותו לקצבת זקנה, יש להמשיך ולנכות דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מהכנסתו ממשכורת.

עובד המקבל קצבת נכות מעבודה יציבה בשיעור 100%, זכאי לפטור מדמי ביטוח לאומי גם אם עדיין לא הגיע לגיל הפרישה, אך חייב בתשלום דמי ביטוח בריאות מהשכר. עם הגעת העובד לגיל הפרישה עליו להמציא למעביד אישור על זכאות לקצבת זקנה כתנאי לפטור מתשלום דמי ביטוח בריאות.

במקרים הבאים על המעסיק להחזיר לעובד את דמי הביטוח שנוכו ביתר ולהגיש לביטוח לאומי את בקשת הזיכוי בקובץ הזיכויים הממוכן:

  1. מעסיק שקיבל באיחור אישור על זכאות העובד לקצבת זקנה.
  2. מעסיק שטעה וניכה דמי ביטוח ביתר מעובד שזכאי לקצבת זקנה.

לאור האמור, מומלץ להודיע לעובד שהגיע לגיל פרישה, שעליו להגיש תביעה לקצבת זקנה גם אם בכוונתו להמשיך ולקבל קצבת נכות מעבודה.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.