גרסת הדפסה
מושבים מספר: 029-2012

אסדרת שירותי מים וביוב במרחב הכפרי

חוק תאגידי מים וביוב תשס"א- 2001 מחייב את הרשויות המקומיות בהפרדת פעילות המים משאר פעילויות הרשות המקומית תוך הקמת תאגיד מים נפרד, סעיף 151 לחוק קובע:

חוק תאגידי מים וביוב תשס"א- 2001 מחייב את הרשויות המקומיות בהפרדת פעילות המים משאר פעילויות הרשות המקומית תוך הקמת תאגיד מים נפרד, סעיף 151 לחוק קובע:

"חוק זה לא יחול על רשות מקומית שהיא מועצה אזורית, ואולם השרים רשאים, בצו, על פי הצעת מועצת הרשות, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להחיל חוק זה על מועצות אזוריות ולקבוע תנאים והתאמות לכך." (הדגשה שלי – ב.מ.)

לאחרונה פנתה רשות המים לראשי המועצות האזוריות בבקשה לקבלת התייחסות לאסדרת שירותי המים והביוב במרחב הכפרי , הננו מביאים פניה זו כלשונה:

"אספקת שירותי המים והביוב באזורים הכפריים, שאינם תחת חובת התיאגוד, הקבועה בחוק תאגידי המים והביוב, תשס״א - 2001, נעשית כיום באמצעות גופים רבים. על פי רוב, שירותי הביוב ושירותי המים ניתנים על ידי גורמים שונים, אשר עוסקים בכך לאורך שנים, מבלי שנקבעה מראש מדיניות סדורה בנושא.

לרשות המים מגיעות מעת לעת תלונות לגבי איכות השירותים המסופקים, לגבי רמתן של התשתיות ורמת האחזקה שלהן, לגבי התעריפים הנגבים ולגבי השירות הניתן לצרכנים. כמו כן קיים מידע לגבי הקושי של הספקים לעמוד בחובותיהם לעניין בטחון מים, הקבועות היום ברישיון ההפקה והאספקה ובהנחיות של יחידת בטחון מים ברשות המים.

בנוסף, הניסיון בתחום העירוני מלמד, כל תחום מורכב זה של אספקת שירותים מחייב אסדרה כוללת, אשר תבטיח את טיב השירותים המסופקים, את אספקתם במחיר סביר ואת התיאום בין הספקים השונים. הדברים מקבלים משנה תוקף בשים לב להיקף הנרחב של התשתיות הנדרשות באזור הכפרי, אשר הנו דליל יחסית באוכלוסייה ופרוש על שטחים נרחבים. עוד יש לציין, כי ריבוי הספקים מקשה על הפיקוח ועל הפעולות של רשות המים, שמטרתן להבטיח את אספקת השירותים ברמה הנדרשת ואת הניהול המיטבי של משק המים.

לאור הדברים הללו, הורה מנהל רשות המים, על הקמת צוות עבודה ברשות המים, אשר יבחן את השאלה של האסדרה הנכונה של אספקת שירותי המים והביוב במרחב הכפרי ויגבש הצעת מדיניות בנושא. מטבע הדברים, המדיניות שתוצע תתייחס למצב הקיים היום, לזהות ספקי השירותים הקיימים וצורת התאגדותם, לטיב ולרמת השירותים המסופקים על ידם, לאסדרה הכלכלית הנכונה ועוד.

כשלב ראשון במהלך זה, הוחלט לפנות אל גורמים מיצגים מקרב הציבור הרלוונטי וגורמים בעלי ניסיון קודם באספקת השירותים במרחב הכפרי לשמיעת עמדתם בנושא מורכב זה.

בכדי לאפשר דיון מושכל בדברים, הנני פונה,לקבל את התייחסותך לשאלה זו בכתב.

אשמח אם בדבריך תהיה התייחסות גם לנקודות הבאות:

1. זהות הספקים היום, צורת התאגדותם וסוגי השירותים המסופקים על ידם.

2. היקפי ההשקעות של ספקי השירותים בתשתיות מים וביוב לאורך השנים.

3. נתונים לגבי מצב התשתית הקיימות לאספקת שירותי המים הביוב ונתונים לגבי
פערים להבטחת אספקת שירותים תקינה.

4. הקשר ומידת הזהות בין ספקי השירותים לבין הצרכנים ובכלל זה הקשר בין
האגודה השיתופית החקלאית, שהינה על פי רוב בעלת הרישיון לאספקת שירותי
המים, לבין התושבים ביישובים הכפריים.

5. מידע לגבי הניהול החשבונאי של שירותי המים והביוב ומידת ההפרדה של מרכיב זה
מיתר פעולותיו של בעל הרישיון לאספקת השירות.

6. המלצות לגבי אסדרה עתידית של אספקת השירותים במרחב הכפרי, אשר תבטיח -
בין השאר - את איכות השירות, את חובת החיסכון במים והטיפול בזיהום, את
הניהול המקצועי והיעיל של אספקת השירותים ואת ההשקעה המספקת בשירותים
הללו לאורך שנים.

אודה על קבלת ההתייחסות עד ליום _______לאחר מכן יוצגו הדברים לחברי הצוות להמשך הדיון ולגיבוש המלצות. הצוות ישקול הזמנת נציגים לדיונים בהתאם לצורך."

להערכתנו זהו מהלך ראשוני לבדיקת היתכנות להחלה של חוק תאגידי מים וביוב על תחומי המועצות האזוריות והישובים החקלאיים.

למהלך זה באם ימומש השלכות מהותיות על זכויות הקנייניות של אגודות הישובים החקלאיים, מושבים וקיבוצים כאחד, במפעלי המים בישובים.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדנו בת"א.