גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 029-2012

תביעה לקצבת זקנה ושאירים – אישור הקיבוץ ע"ג טופס 485

תקנה 5 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת הכנסה בביטוח זקנה ושאירים), תשל"ז-1976, קובעת כי חבר קיבוץ או מושב שיתופי העובד במשק במסגרת סידור העבודה בהיקף משרה שאינו עולה על 24 שעות שבועיות, ייחשב כמי שהכנסתו המפורטת בתקנה 1(א) (תקבולים מהקיבוץ, רנטה, נכי רדיפות נאצים, פנסיה, הורה שכול וכו''''), אינה עולה על הסכום השולל את זכאותו לקצבת זקנה או שאירים.

תקנה 5 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת הכנסה בביטוח זקנה ושאירים), תשל"ז-1976, קובעת כי חבר קיבוץ או מושב שיתופי העובד במשק במסגרת סידור העבודה בהיקף משרה שאינו עולה על 24 שעות שבועיות, ייחשב כמי שהכנסתו המפורטת בתקנה 1(א) (תקבולים מהקיבוץ, רנטה, נכי רדיפות נאצים, פנסיה, הורה שכול וכו'), אינה עולה על הסכום השולל את זכאותו לקצבת זקנה או שאירים.

למרות התקנה הנ"ל, נדרש הקיבוץ למלא בטופס 485 את נתוני התקציב וההכנסה של חבריו גם אם הכנסותיהם (רנטה, פנסיה, קצבת הורה שכול וכו') נרשמו בספרי הקיבוץ.

לאור הסתירה שבין דרישת המוסד לביטוח לאומי להוראות הדין, להלן המלצתנו לאופן מילוי טופס 485.

חבר העובד בקיבוץ עד 24 שעות שבועיות וכל הכנסותיו נרשמות בספרי הקיבוץ

1. יש למלא את הטופס ללא התייחסות להכנסות החבר מתקציב.

2. אין להעביר לביטוח לאומי תלושי תקציב ותדפיסי חשבון בנק.

3. יש לצרף מכתב מקדים לטופס ובו ירשם: " בתקנה 5 לתקנות הביטוח הלאומי תקנות הביטוח הלאומי (קביעת הכנסה בביטוח זקנה ושאירים), תשל"ז-1976, נקבע כי הכנסות חבר קיבוץ או מושב שיתופי, העובד במסגרת סידור העבודה עד 24 שעות שבועיות, מהמקורות המפורטים בתקנה 1(א) (תקבולים מהקיבוץ, רנטה, נכי רדיפות נאצים, פנסיה, הורה שכול וכו'), ייחשבו כהכנסות שאינן עולות על התקרה הקבועה בחוק. כל הכנסות החבר, במידה וישנן, נרשמות בספרי הקיבוץ. לאור האמור, טופס 485 אינו רלבנטי לדין ולכן לא נרשמו בו נתוני התקציב, לא צורפו תלושי התקציב ודפי חשבון בנק ולא נרשמו הכנסותיו האחרות. במידה ויוחלט שהחבר אינו עומד במבחן ההכנסה, נבקש לקיים שימוע לפני קבלת החלטה בדבר דחיית התביעה ".

4. במידה והביטוח הלאומי דוחה את התביעה עקב אי המצאת נתונים, מוצע להגיש ערר לבית הדין לעבודה.

חבר העובד בקיבוץ עד 24 שעות שבועיות בעל הכנסות שאינן נרשמות בספרי הקיבוץ

1. יש למלא את הטופס ללא התייחסות להכנסות החבר מתקציב.

2. אין להעביר לביטוח לאומי תלושי תקציב.

3. על החבר לדווח לביטוח לאומי על כל הכנסותיו שאינן נרשמות בספרי הקיבוץ (רנטה, פנסיה, קצבת נכי רדיפות נאצים וכו') כולל תדפיס בנק.

4. יש לצרף מכתב מקדים לטופס ובו ירשם: " בתקנה 5 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת הכנסה בביטוח זקנה ושאירים), תשל"ז-1976, נקבע כי הכנסות חבר קיבוץ או מושב שיתופי, העובד עד 24 שעות שבועיות, מהמקורות המפורטים בתקנה 1(א) (תקבולים מהקיבוץ, רנטה, נכי רדיפות נאצים, פנסיה, הורה שכול וכו'), ייחשבו כהכנסות שאינן עולות על התקרה הקבועה בחוק. לאור האמור, טופס 485 אינו רלבנטי לדין ולכן לא נרשמו בו נתוני התקציב, לא צורפו תלושי התקציב ולא דווחו הכנסותיו האחרות שנרשמו בספרי הקיבוץ. במידה ויוחלט שהחבר אינו עומד במבחן ההכנסה, נבקש לקיים שימוע לפני קבלת החלטה בדבר דחיית התביעה".

5. בתביעה לקצבת שאירים יש להוסיף למכתב המקדים את המשפט הבא: "לעמדתנו אין לקחת בחשבון במבחן ההכנסה לקצבת שאירים הכנסות פטורות ממס הכנסה ו/או הכנסות פטורות מדמי ביטוח לאומי, כגון הכנסות המשולמות בעקבות השואה, קצבאות להורים שכולים וכו".

6. במידה והביטוח הלאומי דוחה את התביעה, יש להעביר את הודעת הדחייה למשרדנו לבחינה והמלצה בקשר להמשך הטיפול.

חבר שאינו עובד בקיבוץ

1. יש להעביר למוסד לביטוח לאומי את כל המידע הנדרש בטופס 485 כולל נתוני התקציב.

2. על הקיבוץ לדווח לביטוח לאומי על כל הכנסות החבר שנרשמו בספרי הקיבוץ.

3. על החבר לדווח על כל הכנסותיו שלא נרשמו בספרי הקיבוץ כולל תדפיס עו"ש בנק.

4. בתביעה לקצבת שאירים יש לצרף מכתב מקדים לטופס ובו ירשם: " לעמדתנו אין לקחת בחשבון במבחן ההכנסה לקצבת שאירים הכנסות פטורות ממס הכנסה ו/או הכנסות פטורות מדמי ביטוח לאומי, כגון הכנסות המשולמות בעקבות השואה, קצבאות להורים שכולים וכו'. במידה ויוחלט שהחבר אינו עומד במבחן ההכנסה, נבקש לקיים שימוע לפני קבלת החלטה בדבר דחיית התביעה".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.