גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 112-2011

הסרת מכשול להקצאת קרקע למיזם סולארי באגודת ישוב חקלאי

אגודות ישובים חקלאיים רבות התקשרו להקמת מיזמי אנרגיה סולארית עתירי הון בדרך של החכרת משנה של זכויותיהם במשבצת הנחלות לחברות המיזם.

אגודות ישובים חקלאיים רבות התקשרו להקמת מיזמי אנרגיה סולארית עתירי הון בדרך של החכרת משנה של זכויותיהם במשבצת הנחלות לחברות המיזם.

החלטה 1077 של מועצת מקרקעי ישראל מאפשרת החכרת משנה לאחר חתימת חוזה חכירה לדורות ובלבד שהנכס מהוון.

החלטה 1077 "השכרה או החכרת משנה של מקרקעי ישראל – תיקון החלטת מועצה 834" קובעת כדלקמן:

"השכרה או החכרת משנה של מקרקעי ישראל לתקופה שאינה עולה על 25 שנה, על ידי מי שרכש בהם זכויות על פי חוזה חכירה לדורות עם מינהל מקרקעי ישראל (להלן המינהל) למטרת מגורים או תעסוקה, לא תהא טעונה קבלת הסכמה מאת המינהל ולא תותנה בתשלום כספי למינהל, ובלבד שהנכס מהוון." (הדגשה שלי – ב.מ.)

בימים אלו קיבלו חברות המיזם "אישור תעריף" הקוצב להם 90 יום להמצאת כל האישורים הנדרשים לרבות האישור על החכרת המשנה המחייב ביצוע עסקת הסכם הפיתוח עם אגודת הישוב החקלאי ולאחריו החכרת המשנה לחברת המיזם.

כתוצאה ממצב זה נוצר "מעגל שוטה" מאחר וללא חוזה חכירה לדורות לא ניתן לבצע החכרת משנה לחברת המיזם אולם כדי להגיע למימוש הבניה בנכס ולחוזה החכירה לדורות המאפשר את החכרת משנה לחברת המיזם חייבת חברת המיזם להציג לפני רשויות החשמל את חוזה החכרת המשנה לתקופת הרישיון.

נציין כי בהחלטה 1226 של מועצת מקרקעי ישראל הוסף כי ניתן לבצע השכרת משנה של שימוש חורג בגין "שימוש במקרקעין לתעסוקה שלא על פי תכנית תקפה ובהתאם לאישור תקף של רשויות התכנון".

הוראות אלו מחזקות את הדרישה לתיקון החלטה 1077 בנושא זה מאחר ובכל המקרים הנדונים קיימת תב"ע בתוקף המהווה תנאי לביצוע עסקת הסכם פיתוח ע"י ממ"י ובכל המקרים תשלום דמי החכירה המהוונים שולמו במלואם ע"י אגודת הישוב החקלאי.

כדי להתגבר על המכשול דלעיל וכדי לממש את מדיניות הממשלה לעידוד מיזמי אנרגיה סולארית פנה עו"ד דודו קוכמן מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי ומרכז פורום המקרקעין בהתיישבות לשר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל בהצעה לפתרון הבעייה בדרך של הוספת הבהרה להחלטה 1077 כדלקמן:

"החלטה זו תחול על הסכם פיתוח של אגודת ישוב חקלאי".

נוכח מצוקת הזמנים מציע עו"ד דודו קוכמן להעביר ההחלטה בדרך של משאל טלפוני בין חברי מועצת מקרקעי ישראל כפי שנעשה לדוגמא בהחלטה 1065 "הארכת מועד להוראות מעבר עפ"י החלטה 972".