גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 108-2011

ועדת קבלה לפני מכרז בהרחבת ישוב חקלאי

סעיף 4 להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מספר 1195 "הליכי המלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בישובים חקלאיים ובישובים קהילתיים" קובע מפורשות כי "מקום בו מתקיים מכרז, הדיון בועדת הקבלה יתקיים בטרם יוגשו ההצעות במסגרת המכרז".
סעיף 4 להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מספר 1195 "הליכי המלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בישובים חקלאיים ובישובים קהילתיים" קובע מפורשות כי "מקום בו מתקיים מכרז, הדיון בועדת הקבלה יתקיים בטרם יוגשו ההצעות במסגרת המכרז".

לעומתו סעיף 5.3.4 להחלטה 1180 "בניה למגורים באגודות ישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ, אגודה שיתופית חקלאית" קובע כי "במגרשים אשר ישווקו במכרז, המציעים יגיש את הצעתם למכרז בצירוף בקשתם למתן המלצה מאת ועדת הקבלה של הישוב החקלאי".

לפי עקרון הדין המאוחר הוראות החלטה 1195 גוברות ולפיכך אישור ועדת הקבלה מהווה תנאי להשתתפות במכרז.

לעניין הדרישה למכרז טרם הובאה לידיעתנו חוו"ד משפטית לפיה הדרישה למכרז מוצדקת נוכח זכויותיה הקניינות של אגודת הישוב החקלאי כחוכרת לדורות בקרקעותיה וכנגזרת מכך

זכויותיה לפטור ממכרז עפ"י הוראות תקנות חובת מכרזים.

יודגש כי בטרם הדיון מועצת מקרקעי ישראל בהחלטה 1180 ב – 12.3.2009 פנה עו"ד דודו קוכמן מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי לחברי המועצה בעניין הדרישה למכרז כדלקמן:

"לישוב החקלאי זכויות מלאות לשיווק המגרשים בהרחבה ללא מכרז על פי חוק חובת המכרזים. הוראה זו קיבלה ביטוי במשך עשרות שנים בכל החלטות מועצת מקרקעי ישראל עד החלטה 1110 מ- 22.5.2007 לפיכך החלטה 1110 אינה חוקית.

ראוי היה כי מכיני ההצעה יענו לדרישתנו להציג חוות דעת משפטית לפני חברי המועצה באם הם מתנגדים לעמדתנו.

ברמה המעשית ללא הסכמת הישובים החקלאיים לביצוע ההרחבה לרבות גריעת שטח משבצת הנחלות החקלאיות לא יבוצעו הרחבות ולשיקול זה יש לתת את המשקל המכריע.

ההוראות הדורשות ביצוע מכרז נדונו מראש לכישלון בהיותן בלתי מעשיות ובעיקר בהיותן נוגדות את הזכויות החוקיות של הישוב החקלאי על פי סעיף 25 (1) לתקנות חובת המכרזים התשנ"ג – 1993.

חברי מועצת מקרקעי ישראל אינם יכולים לקבוע הוראות הנוגדות את החוק.

ראוי היה שתוצג חוות דעת משפטית התומכת בהצעת ממ"י אליה תינתן לנו הזדמנות להגיב.

בלתי סביר ומיותר שחברי מועצת מקרקעי ישראל יקבלו החלטות בלתי מעשיות וריקות מתוכן השולחות את הנפגעים לעמוד על זכויותיהם בבתי המשפט מבלי שנתנה להן הזדמנות להציג עמדתם באשר לזכות הישוב החקלאי לפטור ממכרז".

הדרישה לשיווק מוקדם במכרז ללא אישור ועדת קבלה באזורים ללא עדיפות מעוותת וריקה מתוכן.

שיווק מצומצם של מגרשי מגורים אשר ספק אם ישוב חקלאי כלשהו יסכים לו יעלה מלאכותית אם שווי המגרשים – שעור ראשון בתורת הכלכלה.

ראוי היה לבטל סעיף זה ולדון עמנו החלופות אחרות, מעשיות ובלתי מעוותות" (ההדגשות במקור ב.מ).

ראו פרוט והרחבה בחוזרנו 53/2009 "קץ עידן ההרחבות של ישובים חקלאיים בעקבות החלטה 1180".

התוצאות הדלות עד כה בשיווק מגרשים בהרחבות כתוצאה מהחלטה 1180 שנכנסה לתוקף ב – 10.5.2009 מעידות על כשל מערכתי ולפיכך יש לשנותה מהיסוד.