גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 105-2011

הצעת החוק לשינוי חברתי כלכלי בתחום המיסים

לאור החשיבות של חלוקת נטל המס באופן יעיל וצודק אשר נתבררה במיוחד לנוכח המחאה החברתית, וכאחד מהכלים המובהקים להשגת תכליות כלכליות וחברתיות, וכן לאור החלטת הממשלה מיום 30 באוקטובר 2011 לאמץ את מסקנות הועדה לשינוי כלכלי –חברתי ("ועדת טרכטנברג") החליטה הממשלה על שינויים בנטל המיסוי המוטל על יחידים ועל תאגידים.

לאור החשיבות של חלוקת נטל המס באופן יעיל וצודק אשר נתבררה במיוחד לנוכח המחאה החברתית, וכאחד מהכלים המובהקים להשגת תכליות כלכליות וחברתיות, וכן לאור החלטת הממשלה מיום 30 באוקטובר 2011 לאמץ את מסקנות הועדה לשינוי כלכלי –חברתי ("ועדת טרכטנברג") החליטה הממשלה על שינויים בנטל המיסוי המוטל על יחידים ועל תאגידים.

להלן עיקר השינויים המוצעים כפי שקיבלו ביטוי בתזכיר חוק לשינוי חברתי כלכלי (תיקוני חקיקה) (מיסים) התשע"ב 2011 שפורסם בימים אלו.

שינוי מתווה הפחתת המיסים

המגמה הקבועה היום בדין במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן - חוק ההתייעלות), הינה הקטנת שיעורי המס על יחידים ועל חברות.

מוצע כי החל משנת המס 2012, יבוטל המתווה הקיים בחוק ההתייעלות של הפחתת מס ההכנסה על יחידים ומס החברות.

כמו כן מוצע להגדיל את שיעורי המס כלהלן: להגדיל את שיעור מס ההכנסה על בעלי הכנסה גבוהה החל מ- 40,231 ש"ח לחודש (בערכי שנת המס 2011) וזאת כך ששיעור המס על מדרגת המס העליונה יוגדל משיעור של 44% לשיעור של 48% על הכנסה מסכום זה ואילך.

כמו כן מוצע להגדיל את שיעור מס החברות ל-25%, חלף השיעור החל בשנת המס 2011 של 24% (ושיעור של 23% שהיה צפוי לפי המתווה שבחוק ההתייעלות לגבי שנת המס 2012).

העלאת שיעורי המס על הכנסות מריבית, דיבידנד, רווח הון ריאלי, ושבח ריאלי

החל משנת המס 2012 יועלה שיעור המס על ריבית, דיבידנד, רווח הון ושבח ריאלי מ-20% ל25% ולגבי בעל מניות מהותי יעלה שיעור המס כאמור מ25% ל30%.

בהתאם יחול שיעור מס של 30% על שבח ריאלי בידי בעל מניות מהותי באיגוד מקרקעין.

המס על רווח הון ריאלי ושבח ריאלי בידי חברה יהיה כשיעור מס החברות שנקבע ל – 25%.

היטל בגין הכנסות גבוהות

בנוסף, מוצע להטיל מס נוסף על הכנסות גבוהות. מדובר במס שיוטל על הכנסתו החייבת של אדם העולה על מיליון ש"ח לשנת מס (הכנסה חודשית של כ-83 אלף ש"ח), מכל מקור שהוא (משכורת, עסק, משלח יד, ריבית, דיבידנד, רווח הון וכו').

על הכנסה חייבת כאמור מעל מיליון שקלים חדשים יוטל מס אחיד בשיעור של 2%, בין אם מדובר במקור הכנסה אחד ובין אם במספר מקורות הכנסה מכל מקור שהוא.

נקודות זיכוי לאב לילד עד גיל שלוש

מוצע כי יוקטן נטל המס על משפחות עם ילדים עד גיל שלוש. מדובר במשפחות צעירות שהן על פי רוב בראשית דרכן המקצועית, ולכן בדרך כלל השתכרותן אינה ברמת שכר גבוהה, זאת לצד קיומו של נטל מיוחד בהוצאה בגידול הילד. לפיכך מוצע להקל בנטל המס על משפחות אלו. לאור נתוני ההכנסות החייבות במס, נמצא כי ניצול מיטבי של ההקלה יהיה כנגד הכנסתו של האב, שכן מרביתם המכריע של הגברים בעלי ההכנסה מגיעים לחבות מס בעוד רק מיעוט מהנשים מגיעות לחבות מס ונהנות כבר היום מנקודות זיכוי בגין ילדים.

לפיכך יוענקו 2 נקודות זיכוי מעת לידת הילד ועד הגיעו לגיל שלוש בחישוב המס על הכנסתו של האב מיגיעה אישית.

עוד יצוין, כי מדובר בצעד משלים למהלך של מתן נקודות זיכוי נוספות להורים לפעוטות, כפי שנקבע בתיקון 170 לפקודת מס הכנסה, בעקבות ע"א 4243/08 פקיד השומה גוש דן נגד ורד פרי (מיסים כ"ג 3 עמ' 114).

ביטול העלאת תקרות הביטוח הלאומי

מוצע לקבוע שביום 1 בינואר 2012 תחזור ההכנסה המרבית לעניין תשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות ותעמוד על חמש פעמים הסכום הבסיסי (השווה כיום ל – 8,158 ₪).

יובהר כי אין באמור כדי להגדיל את התקרה לעניין תשלום הגמלאות.