גרסת הדפסה
מושבים מספר: 079-2011

רישום חלקה א' בספרי מרשם מקרקעין – החלטה 1155

אחד מהתנאים ההכרחיים להצטרפותו של חוכר להסדר החלטה 1155(979) הינו: רישום חלקה א' בספרי מרשם המקרקעין כיחידת רישום נפרדת בשלמות.

אחד מהתנאים ההכרחיים להצטרפותו של חוכר להסדר החלטה 1155(979) הינו: רישום חלקה א' בספרי מרשם המקרקעין כיחידת רישום נפרדת בשלמות.

במחצית מהמושבים הפרצלציה הקיימת נעשתה במהלך שלושת העשורים האחרונים ע"י המרכז למשבצות חקלאיות, ונתאשרה על ידי הועדים בחתימה על גבי מפות בקנ"מ 2500: 1, בחלק מהמקרים ללא שיתוף כל אחד מבעלי הנחלות וללא סימון פיזי בשטח.

כתוצאה מהליך זה, במושבים רבים קיימות נחלות שגבולן הרשום בתצ"ר שונה מהמציאות בשטח וממפות הסוכנות המקוריות באופן הפוגע ביישום תהליכי בניה מחד ושמירה על יחסי שכנות טובים מאידך.

אנו ממליצים לבעלי הנחלות במושבים לבחון היטב את אופן רישום חלקת א' בספרי מרשם המקרקעין ולפעול לפי הממצאים.

למימוש יעד החלוקה הנכונה יש לפעול לזיהוי הבעיות והחריגות הקיימות בין נחלות סמוכות (מחסנים, מבנים, קירות וכיוצ"ב) ולמציאת פתרונות בדרך של תיקוני גבול בהסכמה (ובשיתוף מלא של בעלי הנחלות) לחילופי שטחים, לתשריטי איחוד וחלוקה / תכניות מפורטות נקודתיות, לגישור בין חברים והשגת הסכמים להגדרת גבולות.

יתכן ויהיה צורך לפעול למציאת פתרונות של שבילים משותפים המוגדרים כזיקות הנאה הדדיות המסדירים באופן רשמי את השימוש בשבילי הכניסה המשותפים לכל שתי נחלות סמוכות.

למימוש יעד ההערכות שלעיל אנו ממליצים להתייעץ הן עם המרכז לרישום משבצות חקלאיות והן עם משרדי מדידות בעלי ידע וניסיון מוכחים בתחום הסדרת המקרקעין במושבים.

ראו גם חוזרנו מס' 70/2011 "הערכות ראשונית ליישום החלטה 1155".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למר אילן כהן במשרדנו בת"א או למשרדנו בעפולה.