גרסת הדפסה
מושבים מספר: 076-2011

הקלות בהקצאות קרקע למאגרי מי קולחין

שר האוצר חתם על החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1235 "הקצאת קרקע למאגרים בתחום משבצת חקלאיות ומועצות אזוריות / מקומיות" ובה הקלות בהקצאת קרקע למאגרי מי קולחין ועדכון להחלטה 1157.

שר האוצר חתם על החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1235 "הקצאת קרקע למאגרים בתחום משבצות חקלאיות ומועצות אזוריות / מקומיות" ובה הקלות בהקצאת קרקע למאגרי מי קולחין ועדכון להחלטה 1157.

החלטת הממשלה לביטול מניין שטחי התעסוקה

ההנחיה לשינוי החלטת המועצה הקודמת (1157) באה מתוקף החלטת ממשלה מס' 2789 מיום 30.1.2011 בנושא "התמודדות עם המשבר במשק המים" ובה הוחלט בין השאר בסעיף 6 להחלטה כדלקמן:

"6. להנחות את שר הבינוי והשיכון, מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, להביא לדיון במועצת מקרקעי ישראל בתוך ארבעה חודשים ממועד קבלת החלטה זו, הצעה לתיקון החלטה 1157 של המועצה באופן שיאפשר הקמת מאגרים לאיגום מי קולחין במיזם משותף למספר יישובים חקלאיים לשימוש עצמי, מבלי ששטח המאגרים ייכלל במניין שטחי התעסוקה המותרים ליישוב. זאת, במטרה לאפשר הקלה בהקמת מאגרים שישמשו להשבת קולחין לחקלאות." (הדגשה שלי - ב.מ).

להלן נוסח השינויים בהחלטה 1235 לעומת קודמתה 1157:

הובהר המונח שימוש עצמי במי קולחין למטרת הקמת מאגרי מי קולחין בדרך של הקצאת קרקע כדלקמן:

3.1.1. "לישוב או למספר ישובים לשימוש עצמי, זאת בכפוף לאישור משרד החקלאות או הרשות הממשלתית למים ולביוב כי היקף המאגר הינו בהתאמה לגודל השטח החקלאי של הישוב /הישובים ולשימושים החקלאיים הנעשים בו/בהם, ובלבד שהעודפים, אם נוצרים, הינם שוליים (עד 20% מכמות המים הנאגרת)"

נטרול שטחי המאגרים ממכסת שטחי התעסוקה בוצע באופן חלקי בלבד בניגוד להחלטת הממשלה בהחלתו אך ורק על מאגר מי קולחין משותף למספר ישובים ולא על תאגיד של מספר ישובים כפי שמתבצע במרבית המקרים.

להלן נוסח סעיף 3.2 המעודכן:

3.2 "הקמת מאגר מים ע"י ישוב אחד או מספר ישובים, לשימוש עצמי

3.2.1 המאגר יוקם על קרקע המהווה חלק משטח המשבצת של הישוב או חלק מהישובים.

3.2.2 למרות האמור בסעיף 3.1.8 לעיל, לא יידרשו הישובים לבצע עסקה ולשלם למינהל בגין המאגר (מעבר לתשלום הדח"ש שמשולם על ידם בגין הנחלות).

3.2.3 שטח המאגר לא יגרע ממניין השטחים של הישוב/ישובים המותרים לתעסוקה על פי החלטת מועצה 949 על תיקוניה או כל החלטה שתבוא במקומה."

פניה למועצת מקרקעי ישראל ערב ישיבתה

נדגיש כי ערב ישיבתה של מועצת מקרקעי ישראל ב – 30.5.2011 פנה עו"ד דודו קוכמן מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי ומרכז פורום המקרקעין של ההתיישבות לחברי המועצה והתריע בפניהם על ההצעה לתיקון החלקי המסתמך בזו הלשון:

"הצעת ההחלטה אינה מיישמת את החלטת הממשלה מס' 2789 הקובעת................

בהתאם להחלטת הממשלה יש לתקן את סעיף 3.3.2 הדן במודל המקובל של הקצאת קרקע למאגרי מי קולחין אגב יישום החלטת מועצה 949 (1226), כך ששטחי מאגר מי הקולחין לא יילקחו בחשבון תקרת שטחי התעסוקה של אגודת הישוב החקלאי שבשטחה מוקם המאגר.

התיקון המוצע בסעיף 3.3.2:

הסיפא שלאחר "המאגר" תמחק ולאחריו יירשם : "לא יובאו בחשבון שטחי המאגר"."

המסלול השכיח עפ"י סעיף 3.3 – אשר לא בוצע בו שינוי

להלן סעיף 3.3 להחלטה 1235 (1157) אשר לא בוצע בו השינוי המתחייב מהחלטת הממשלה מס' 2789:

3.3 הקצאת קרקע למאגר מים לתאגיד מים, בשטח שבחכירת אחד או יותר מהישובים הצורכים או מיועדים לצרוך מים מתאגיד המים, ללא השבת הקרקע למינהל

3.3.1 המאגר יוקם על שטח שבמשבצת ישוב החבר בתאגיד.
ניתן להקים מאגר בשטחם של מספר ישובים, ובלבד שהינם חברים בתאגיד.

3.3.2 במניין השטחים של הישוב בו מוקם המאגר, יילקחו בחשבון רק 10% משטח המותר לתעסוקה על פי החלטת מועצה מס' 949 או כל החלטה שתבוא במקומה, ולא יותר מ – 10% משטח הפרויקט.

3.3.3 בסמכות ועדת המשנה של המועצה לאשר חריגה מהשטח המותר עפ"י סעיף זה, אם מיצה הישוב את מכסת שטחי התעסוקה עפ"י 949, או אם כתוצאה מהקמת המאגר יעבור הישוב את המכסה המותרת.

3.3.4 במאגר המוקם על שטח של שתי משבצות או יותר , יחושב השטח באופן יחסי לכל אחת מהמשבצות לפי חלקו היחסי בתאגיד.


אנו מקווים כי בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה תעלה הצעה לתיקון הנדרש על פי החלטת הממשלה ושטחי קרקע המשמשים למאגרי מי קולחין לא יובאו במניין שטחי התעסוקה גם בהקצאת מקרקעין על פי מסלול סעיף 3.3 שהינו המסלול השכיח להקצאת מקרקעין למאגרי מי קולחין בהתיישבות.