גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 059-2011

דרישת ביטוח לאומי להחזרי קצבאות שאירים של נפטרים

לאחר פסק הדין בבית הדין הארצי בעניין ערעור המוסד לביטוח לאומי על פסק דין הזורע (עב"ל 762-07), החל המוסד לביטוח לאומי לדרוש החזרים של קצבאות שאירים מאלמנים שהכנסתם אינה עומדת במבחני ההכנסה על פי עמדת המוסד לביטוח לאומי. משרדנו ויועצינו המשפטיים חולקים על עמדת המוסד לביטוח לאומי השוללת מחברי קיבוצים רבים קצבאות שאירים. להלן סקירה של המחלוקות עם המוסד לביטוח לאומי בקשר לדרישה בקשר לחוב של אלמנים שנפטרו.

לאחר פסק הדין בבית הדין הארצי בעניין ערעור המוסד לביטוח לאומי על פסק דין הזורע (עב"ל 762-07), החל המוסד לביטוח לאומי לדרוש החזרים של קצבאות שאירים מאלמנים שהכנסתם אינה עומדת במבחני ההכנסה על פי עמדת המוסד לביטוח לאומי.

משרדנו ויועצינו המשפטיים חולקים על עמדת המוסד לביטוח לאומי השוללת מחברי קיבוצים רבים קצבאות שאירים. להלן סקירה של המחלוקות עם המוסד לביטוח לאומי בקשר לדרישה בקשר לחוב של אלמנים שנפטרו.

סעיף 363 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי "מבוטח שנפטר מבלי שקיימת מכוחו זכאות לגמלת שאירים או תלויים, לא יהיה המוסד זכאי לגבות כל חוב של דמי ביטוח שהמבוטח שנפטר היה חייב בהם בעד עצמו".

סעיף 363 פוטר, אם כן, מבוטח, מכל חוב כלפי המוסד לביטוח לאומי, אפילו אם הוא נמנע מתשלום דמי ביטוח (אלא אם כן קמה מכוחו זכאות לגמלת שאירים או תלויים); קל וחומר, שהוא פוטר מבוטח שנפטר וקיבל גמלה מכוח פסק דין אשר לימים בוטל בהליך ערעור.

זו הוראה חוקית מפורשת, וברור כי היא מחייבת את המוסד לביטוח לאומי.

בנוסף לכך, סעיף 315 לחוק הביטוח הלאומי מסמיך את המוסד לביטוח לאומי להפעיל שיקול דעת בנוגע לגביית גמלה ששולמה בטעות לזכאי "מכל תשלום שיגיע ממנו", בין היתר "בהתחשב עם מצבו של מקבל התשלום ובנסיבות העניין".

הגשת תביעה משפטית כנגד זכאי שקיבל גמלה בטעות באה אך ורק אם הגמלה התקבלה "שלא בתום לב".

היות והגמלה בעניינו שולמה מכוח פסק דין מפורש, ברור לחלוטין כי היא התקבלה בתום לב (להבדיל "שלא תום לב"); זאת ועוד. מכיוון שהזכאי לגמלה נפטר, הרי שהחוב, ככל שקיים, פוקע מכוח סעיף 363 לחוק הביטוח הלאומי ובנוסף לכך אין "כל תשלום שיגיע ממנו".

לאור זאת, אנו סבורים כי אין המוסד לביטוח לאומי רשאי לדרוש החזר של קצבת השאירים בגין אלמנים שנפטרו.

בקרוב תיערך בהשתתפות יועצינו המשפטיים פגישה עבודה עם הנהלת המוסד לביטוח לאומי בה ידונו המחלוקות עם המוסד לביטוח לאומי לרבות הנושא דלעיל.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.