גרסת הדפסה
מושבים מספר: 038-2011

עיגון מוסד ועדת הקבלה לאגודה שיתופית בחוק

מוסד ועדת הקבלה לאגודה שיתופית עוגן בהוראות החוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (מס' 8) התשע"א - 2011 (להלן "החוק") אשר התקבל בכנסת ביום 22.3.2011.

מוסד ועדת הקבלה לאגודה שיתופית עוגן בהוראות החוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (מס' 8) התשע"א - 2011 (להלן "החוק") אשר התקבל בכנסת ביום 22.3.2011.

להלן נוסח הוראות החוק:

סעיף 2 1". בפקודת האגודות השיתופיות (להלן - הפקודה), בסעיף 2 –

(1) אחרי ההגדרה ״אגודה מרכזית״ יבוא:

״״הגליל״ - כהגדרתו בחוק הרשות לפיתוח הגליל, התשנ״ג-1993

״הנגב״ - כהגדרתו בחוק הרשות לפיתוח הנגב, התשנ״ב-1991;״.

(2) אחרי ההגדרה ״ועד״ יבוא:

״״ועדת ההשגות״ - ועדת ההשגות כמשמעותה בסעיף 6ב;

״ועדת קבלה״ - ועדת קבלה כמשמעותה בסעיף 6ב;

״זכות במקרקעין״ - זכות חכירה או זכות חכירה לדורות במקרקעי ישראל כמשמעותם בחוק-יסוד: מקרקעי ישראל, לרבות זכות להירשם כחוכר או כחוכר לדורות, זכות של מי שהוא צד לחוזה פיתוח ביישוב קהילתי להירשם כחוכר או כחוכר לדורות לאחר קיום תנאי החוזה, ושכירות לתקופות שבמצטבר עולות על חמש שנים; לעניין זה, ״חכירה״ ו״חכירה לדורות״ -כמשמעותן בחוק המקרקעין, התשכ״ט-1969.״ .

(3) אחרי ההגדרה ״חבר״ יבוא;

״יישוב קהילתי״ - יישוב בגליל או בנגב המאוגד כאגודה שיתופית שהרשם סיווג אותה כיישוב קהילתי כפרי או כאגודה שיתופית להתיישבות קהילתית (בהגדרה זו - יישוב), או הרחבה של קיבוץ, של מושב שיתופי, של מושב עובדים או של כפר שיתופי (בהגדרה זו - יישוב מקורי), המאוגדת כאגודה שיתופית שהרשם סיווג אותה כיישוב קהילתי כפרי או כאגודה שיתופית להתיישבות קהילתית, ומתקיימים כל אלה (הדגשה שלי - ב.מ).

(1) מספר בתי האב ביישוב, או ביישוב המקורי ובהרחבה יחד, אינו עולה על 400;

(2) המספר המרבי של בתי האב ביישוב, או ביישוב המקורי ובהרחבה יחד, הוגבל בהתאם להוראות תכנית מתאר ארצית או תכנית מתאר מחוזית, כמשמעותן בחוק התכנון והבנייה, התשכ״ה-1965 ״.

סעיפים

6ב עד 6ד

2. אחרי סעיף 6א לפקודה יבוא:

6ב. א. 1) הקצאת מקרקעין לאדם לשם רכישת זכות במקרקעין ביישוב קהילתי שבו פועלת ועדת קבלה, תיעשה לאחר קבלת אישורה של ועדת הקבלה.

"הקצאת מקרקעין והעברת זכות במקרקעין ביישוב קהילתי

2) העברה של זכות במקרקעין שהוקצו לאדם או של זכות במקרקעין שהועברה לפי דין, ביישוב קהילתי כאמור בפסקה (1), תיעשה לאחר שהמעביר קיבל את אישורה של ועדת הקבלה בנוגע לנעבר; הוראות פסקה זו יחולו, בשינויים המחויבים, גם על נעבר המעוניין להעביר את זכותו במקרקעין לאחר.

3) העברת זכות במקרקעין בירושה, בין על פי דין ובין על פי צוואה, ביישוב קהילתי כאמור בפסקה (1), אינה טעונה את אישורה של ועדת הקבלה; ואולם, הוראות פסקה (2) יחולו על יורש, בין על פי דין ובין על פי צוואה, המעוניין להעביר את זכותו לאחר.

ב. 1) ועדת קבלה של יישוב קהילתי תורכב מחמישה חברים והם: שני נציגי הישוב הקהילתי; נציג התנועה שהישוב הקהילתי מסונף אליה או חבר בה, ואם הישוב הקהילתי אינו מסונף לתנועה כאמור או חבר בה או אם התנועה ויתרה על נציגות – נציג נוסף של הישוב הקהילתי; נציג הסוכנות היהודית לארץ ישראל או ההסתדרות הציונית העולמית; ונציג המועצה האזורית שבתחום שיפוטה נמצא הישוב הקהילתי.

2) נציג המועצה האזורית בוועדת הקבלה יהיה ראש המועצה האזורית או סגנו, או עובד המועצה שימנה ראש המועצה, ובלבד שאינם תושבי הישוב הקהילתי – והוא יהיה יושב הראש.

ג. סירבה ועדת הקבלה לקבל מועמד לישוב הקהילתי, תמציא לו החלטה מנומקת בדבר סירובה.

ד. המועמד והישוב הקהילתי רשאים להגיש השגה על החלטת ועדת הקבלה לועדת ההשגות.

ה. ועדת ההשגות תורכב מחמישה חברים שימנה שר הבינוי והשיכון, והם: איש ציבור בעל השכלה בתחומי המשפט, העבודה הסוציאלית או מדעי ההתנהגות לפי המלצת שר המשפטים – והוא יהיה יושב הראש; רשם האגודות השיתופיות או סגנו; עובד רשות מקרקעי ישראל; עובד משרד הרווחה והשירותים החברתיים לפי המלצת שר הרווחה והשירותים החברתיים; ועובד משרד החקלאות ופיתוח הכפר לפי המלצת שר החקלאות ופיתוח הכפר.

ו. ועדת ההשגות רשאית לבטל את החלטת ועדת הקבלה, לאשרה, להחזיר את הנושא לדיון מחודש בפני ועדת הקבלה או לקבל החלטה אחרת במקומה.

ז. ועדת ההשגות תקבע את סדרי עבודתה, ותפרסם באתרי האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון ושל משרד המשפטים.

שיקולי ועדת הקבלה

6ג. א) ועדת קבלה רשאית לסרב לקבל מועמד לישוב הקהילתי בהתבסס על אחד או יותר משיקולים אלה בלבד:

1. המועמד הוא קטין.

2. המועמד נעדר יכולת כלכלית להקים בית בישוב הקהילתי בתוף פרק זמן הקבוע בהסכם הקצאת המקרקעין.

3. אין למועמד כוונה לקבוע את מרכז חייו בישוב הקהילתי.

4. המועמד אינו מתאים לחיי חברה בקהילה; החלטת ועדת קבלה לסרב לקבל מועמד בשל שיקול זה, תהיה על סמך חוות דעת מקצועית של מי שהתמחותו באבחון התאמה כאמור;

5. חוסר התאמה של המועמד למרקם החברתי-תרבותי של הישוב הקהילתי, שיש יסוד להניח כי יהיה בו כדי לפגוע במרקם זה;

6. מאפיינים ייחודיים של הישוב הקהילתי או תנאי קבלה הקבועים בתקנות האגודה, אם ישנם כאלה, ובלבד שקיבלו את אישור הרשם.

ב) בשוקלה את השיקולים האמורים בסעיף קטן (א), תיתן ועדת הקבלה את דעתה לגודל הישוב הקהילתי, לוותקו, לחוסנו ולאופי האוכלוסיה בו.

ג) ועדת הקבלה לא תסרב לקבל מועמד מטעמי גזע, דת, מין, לאום, מוגבלות, מעמד אישי, גיל, הורות, נטייה מינית, ארץ מוצא, השקפה או השתייכות מפלגתית-פוליטית.

שמירת סמכות

6ד. אין באמור בהוראות סעיפים 6ב ו – 6ג, כדי לחייב הקצאת מקרקעין לאדם שועדת הקבלה אישרה את מועמדותו".

3.

תיקון חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים

תחילה ותחולה

בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, בסופה יבוא:

"39. אגודות שיתופיות – החלטה של ועדת השגות לפי סעיף 6ב לפקודת האגודות השיתופיות".

4. תחילתו של חוק זה 30 ימים מיום פרסומו (להלן-יום התחילה).

5. הוראות חוק זה יחולו על הליכים בועדות קבלה בישובים קהילתיים שיחלו מיום התחילה ואילך; בסעיף זה, "ועדת קבלה" ו"ישוב קהילתי" – כהגדרתם בסעיף 2 לפקודה, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה."