גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 036-2011

הקמת מתקן פוטו וולטאי בחלקה א׳ בנחלה

תמ״א 10 ד׳ 10, תכנית המתאר הארצית למתקנים פוטו - וולטאים מאפשרת בינוי משמעותי למתקנים אלו במרחב הכפרי. התמ״א מאפשרת בינוי בהיתר למתקנים אלו בחלקות א׳ במושבים.

תמ״א 10 ד׳ 10, תכנית המתאר הארצית למתקנים פוטו - וולטאים מאפשרת בינוי משמעותי למתקנים אלו במרחב הכפרי. התמ״א מאפשרת בינוי בהיתר למתקנים אלו בחלקות א׳ במושבים.

מאחר ולמתקנים אלו יש פוטנציאל רב לצד השלכות משמעותיות אנו מבקשים את תשומת לבכם למספר הדגשים מתוך התמ״א ומצרפים בנוסף את עמדתו של משרד החקלאות בנושאים שונים הקשורים לכך.

לאור ההחלטה, יזמים רבים מציעים לבעלי נחלות חקלאיות לחכור את חלקת הקרקע בחלקה א' לשם הקמת מתקן פוטו וולטאי בתמורה לדמי שכירות שנתיים.

כתנאי להסכם מבקשים יזמים לשעבד את הקרקע במידת הצורך ולפי דרישות הבנק.

אנו מפנים את תשומת הלב כי שעבוד הקרקע משמעו שעבוד כל הזכויות בנחלה כולה ולא רק של חטיבת הקרקע עליה יוקם המתקן.

מומלץ לתת ביטוי הולם בהסכם להשלכות והמשמעויות הקנייניות והכספיות הנובעות ממהלך זה בהווה ובעתיד.

להלן הנחיות שהוצאו ע"י האגף לתכנון כפר אזורי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר:


" אישור משרד החקלאות למתקנים פוטו וולטאים על מבנים חקלאיים (סעיף 8.5 בתמ״א):

״היתר למתקן פוטו וולטאי על גג מבנה חקלאי או חזיתו שנבנה בדין שאינו צמוד דופן לשטח המיועד לבינוי או לפיתוח, יינתן רק אם שוכנע מוסד התכנון כי המתקן מוקם על גבי מבנה חקלאי המשמש והנדרש במישרין לשם השימוש החקלאי, לאחר שקיים התייעצות עם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ולאחר שווידא כי קיים חיבור חשמל.״

סעיף זה מצריך את ההתייעצות עם משרד החקלאות על מנת לוודא כי המבנה משמש ונדרש במישרין לפעילות חקלאית. יש להבהיר כי במידה והמבנה אינו צמוד דופן לחלקת המגורים, גם אם המבנה החקלאי ממוקם בחלקה א׳, עדיין הוא נדרש לאישור זה ממשרד החקלאות. במידה והמבנה צמוד דופן לחלקת המגורים והוא בהיתר אין הוא נדרש לאישור המשרד.

סעיף 9.8 בתמ״א אשר מאפשר הקמה בהיתר של מתקן פוטו וולטאי בשטח בייעוד חקלאי.

"9.8 היתר להקמת מתקן פוטו וולטאי בייעוד חקלאי בתחום חלקה א׳ בנחלה

מקום שתכנית הכוללת הוראות מפורטות חלה בישוב כפרי, ומייעדת שטח לשימושים חקלאיים בתחום חלקות א׳ של הנחלות שהוקצו למתיישבים, תותר בשטח שאינו מיועד למגורים בתחום חלקות א' הקמת מתקן פוטו וולטאי בכפוף לאמור בסעיפים 9.1 ו-9.2 שלעיל ובלבד שמתקיימים התנאים הבאים:

א. המתקן פוטו וולטאי מצוי בשטח הצמוד למבנה המגורים או למבנה משק שמיקומו צמוד לשטח המגורים;

ב. שטח המתקן הפוטו וולטאי יהיה עד 1 דונם, ומתקנים על גגות וחזיתות בחלקה א׳ לא יבואו בחישוב שטח זה;

ג. יועדף השימוש בעמודים או בטרקרים, על מנת למנוע ככל הניתן פגיעה בשימושים החקלאיים."

סעיף 9.8 מאפשר הקמת מתקן פוטו וולטאי על גבי שטח בייעוד חקלאי בתחום חלקות א׳, הכלול בתכנית עם הוראות מפורטות, צמוד לשטח המגורים, וכאשר גודלו המרבי של שטח זה אינו עולה על 1 ד׳. יש לוודא כי בחישוב השטח מחושבים שטחי ברוטו כולל מעברים, מתקני תשתית, ניקוז, גידור וטיפול נופי.

להלן הוראות נוספות למתן היתרים בתחום חלקה א׳

9.1 הוראות למתן היתרים על פי סעיפים 9.3 עד 9.8

"מקום שתכנית הכוללת הוראות מפורטות חלה בייעודים או בשימושים המפורטים בסעיפים 9.3 עד 9.8 להלן, תותר הקמת מתקן פוטו וולטאי בתנאים הבאים:

א. המתקן הפוטו וולטאי יהיה על עמודים, על טרקרים ו/או על הקרקע, לאחר ששוכנע מוסד
תכנון כי לא ניתן להקימו על גג מבנה או חזיתו;

ב. הדבר לא נאסר בתכנית האמורה;

ג. ההיתר יהיה תואם לשטחי הבניה ולמגבלות הבניה הקבועות בתכנית;

ד. נשמרה הגישה למבנה ולתשתיותיו ואין בהקמת המתקן הפוטו וולטאי כדי לפגוע בשימוש
המותר;

ה. על מתקן פוטו וולטאי שיוקם על גגות מבנים וחזיתות בייעודים ובשימושים האמורים יחולו
הוראות סעיף 8 ובמקום הוראות סעיף 8.2 יבואו הוראות סעיף 9.2."

גובה המתקן

לפי סעיף

ייעוד או שימוש

גובה מרבי מעל גג המבנה שעליו ניצב המתקן

גובה מרבי מעל פני הקרקע

9.8

בחלקה א' בנחלה

לא יעלה על 3 מ'

לא יעלה על 20 מ' מעל פני הקרקע ולכל היותר עד 3 מ' מעל לגובה המרבי שנקבע בתכנית בעלת הוראות מפורטות החלה במקום.

המלצות לועדות המקומיות

"משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה יתרון ומעדיף הקמת מתקנים פוטו וולטאים על גג מבנים קיימים באישור על פני הקמתם על קרקע חקלאית. הועדות המקומיות יכולות לתת היתר למתקן על הקרקע רק לאחר שבחנו את האפשרות לבנות את המתקנים על גבי גגות מבני משק מאושרים (כאמור גם בסעיף 9.1 (א) בתמ"א).

במידה וכל חלקה א׳ תפוסה על ידי בתי צמיחה למיניהם וקיימת בקשה למתקן פוטו-וולטאי אשר לא ניתן להקימה על גג מבנה חקלאי אחר, אנו מבקשים לא לאשר הקמת מתקן על חשבון פירוק בתי צמיחה פעילים.

להזכירכם, התמ"א (האמור בסעיף 8.4) אינה מאפשרת לאשר הקמת מתקן פוטו-וולטאי בהליך של היתר על גבי בתי צמיתה.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר לא ימליץ על אישור או מתן לגיטימציה למבנים חקלאיים אשר אינם משמשים לחקלאות לטובת הקמת מתקן פוטו-וולטאי. המלצה לבינוי חקלאי חדש תינתן רק לאחר ששוכנענו כי הוא משמש בראש ובראשונה לפעילות חקלאית ולא להקמת המתקן הפוטו - וולטאי.

יש לקחת בחשבון את גודל המתקן ביחס לגודל חלקה א׳ ולוודא שנותרו שטחים מספיקים לבינוי חקלאי - משרד החקלאות מבקש לוודא כי הקמת המתקן לא תפגע בפוטנציאל של הבינוי החקלאי בחלקה א׳ ושלא תגרום על ידי כך לזליגה של בינוי חקלאי לחלקות החקלאיות מחוץ לחלקה אי.

יש לוודא כי המתקן יהיה צמוד דופן לחלקת המגורים או צמוד דופן למבנה משק (ולא מבנה אחר) אשר הוקם על פי היתר במיקום הצמוד לחלקת המגורים (כאמור בסעיף 9.8 (א) בתמ״א). כל זאת בהיקף שלא יעלה על 1 דונם.

יש לוודא כי אין בהקמת המתקן על הקרקע לגרום לכריתת עצים לשם מקסום פוטנציאל קליטת השמש. בכל מקרה יש להפנות את מבקשי הבקשה להיתר לפקיד היערות כחלק מהליך האישור.

עקב מבנה הנחלה כל בינוי בחלקות הסמוכות או אף עצים צומחים עלולים לגרום לסכסוכי שכנים. לפיכך מומלץ לכוון ככל הניתן לבינוי המתקנים על הגגות וליידע את המקדמים מתקנים קרקעיים בחלקה א׳ בדבר פוטנציאל הסתרת השמש מחלקות השכנים.

יש לוודא כי אין בהקמת המתקן הפוטו-וולטאי בכדי לחסום את צירי הניקוז ואת המעבר החופשי לאורך החלקה.

משרד החקלאות ממליץ כי היתר להקמת מתקן פוטו-וולטאי על הקרקע יותנה בכך שאין לבצע כל עבודות של הכשרת קרקע. עבודות אלו עלולות לשנות את משטר הזרימה והניקוז ועלולות להשפיע על חלקות סמוכות (על מוסד התכנון לבחון את השינויים שיגרמו במערכת הניקוז הטבעית ובמערכת ההידרולוגית, כאמור בסעיף 10.10 (א) בתמ׳׳א).

כאשר מדובר בהצבת מתקן בחלקה א׳, על פי הוראות התמ״א (סעיף 9.8 (ג)) יש למנוע ככל הניתן פגיעה בפעילות החקלאית. הטכנולוגיה של שימוש בטרקרים היא אפשרות סבירה הידועה לנו כיום.

תכסית המתקן - התמ״א אינה קובעת את היקף התכסית בתחום חלקה א׳. על מנת לקיים את כל דרישות התמ׳׳א (לדוגמא, טיפול נופי), על מנת לאפשר גידול חקלאי צמוד או במשולב עם המתקן ועל מנת למזער את פוטנציאל ההסתרה של קליטת השמש אנו ממליצים כי התכסית תהה בין -40% 50% מהשטח המיועד למתקן.

בהליך של היתר התמ״א לא מחייבת את ההתייעצות או את האישור של משרד החקלאות להקמת מתקן פוטו-וולטאי על הקרקע. יחד עם זאת כל המלצה למבנה חקלאי נדרשת לחוו"ד של משרד החקלאות.

בהתאם לסעיף 10.9 סעיף קטן ה׳ וסעיף 10.14, אנו ממליצים כי הועדות המקומיות יקבלו התחייבות לפינוי המתקן עם סיום השימוש בו לאתר מורשה ולהשבת השטח לחקלאות.

״ה. אופן פירוק המתקן הפוטו וולטאי והמבנים הנלווים לו, והבטחת פינוי השטח בתום הפעלתו.״

״10.14 תנאי לקבלת ההיתר יהיה הגשת כתב התחייבות על ידי מבקש ההיתר לפירוק המתקן בתום הפעלתו או בתום תוקף הרישיון לייצור החשמל.״

לפרטים ולהבהרות נוספות ניתן לפנות לעו"ד רו"ח חן שחרור במשרדנו בת"א.