גרסת הדפסה
מושבים מספר: 033-2011

מעבר להקצאת מים ביתית על פי צריכה בישוב מתוכנן

ביום 14/3/2011 פורסמו ברשומות כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון), התשע"א - 2011, בחוזרנו מספר 4/2011 התייחסנו בהרחבה לשינויים המוצעים בכללי הקיצוב והשפעתם על היישוב המתוכנן, קיבוץ, מושב שיתופי מושב וכפר שיתופי.

כללי

ביום 14/3/2011 פורסמו ברשומות כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) (תיקון), התשע"א - 2011, בחוזרנו מספר 4/2011 התייחסנו בהרחבה לשינויים המוצעים בכללי הקיצוב והשפעתם על היישוב המתוכנן, קיבוץ, מושב שיתופי מושב וכפר שיתופי.

בין יתר הכללים נקבע כי ישוב שלא יעבור למדידה נפרדת של מים ביתיים וחקלאיים ולמשטר דיווח של מדידה נפרדת עד 1/8/2011, יחושבו לו 300 מ"ק לנפש לשנה כהקצאה נורמטיבית ביתית זאת לעומת 150 מ"ק לנפש עד יום התחולה.

"לישוב מתוכנן שבו לא קיימת מדידה נפרדת של כמות המים המסופקת לכל מטרה, תוקצה בעד כל נפש ביישוב המתוכנן כמות של 300 מטרים מעוקבים לשנה, אך לא יותר מסך כל הכמות שסופקה לרשת האספקה הביתית בשנה הקודמת לשנת ההקצאה, כהקצאה למטרת בית; קביעת מספר הנפשות בישוב המתוכנן תיעשה לפי כמות הנפשות שדיווח הישוב המתוכנן בהתאם לחובתו לפי סעיף 4ב' לכללי המים (תעריפי מים שמספקים ספקים מקומיים) התשנ"ד-1994".

ראוי לציין כי ישובים שלא דיווחו במועד על מספר הנפשות כאמור, רשות המים הקטינה את "הכמות המוכרת" (תעריף ביתי א') לשנת 2011 למחצית מהכמות של שנת 2010!

1. מנהל רשות המים פרסם נוהל מעבר להקצאה ביתית על-פי צריכה בישובים המתוכננים:

להלן עיקרי הנוהל:

א. סדר פעולות לביצוע האסדרה:

"1. בתחילת השנה יישארו ההקצאות בהתאם להקצאה הנורמטיבית של 150 מ"ק לנפש על פי אוכלוסיית היישוב בשנת 2008 כפי שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

2. האגודה תעביר את שמות ומספרי כל המתקנים המודדים את כניסת המים למחנה, כפי שיירשמו בטופס מספר 3 סעיף א' (המתייחס למתקנים ולכמויות המים במחנה) לא יאוחר מתאריך 1.5.11 לפקס במספר 02-6506139.

3. מורשי החתימה מטעם האגודה יגישו בקשה לאישור רשות המים על עמידה בכללים. הבקשה תוגש על גבי טופס מספר 4, ויצורפו לו כל הנספחים הנ"ל (טפסים 1-3 מלאים וחתומים כנדרש). העברת המסמכים הנדרשים ע"י האגודה תתבצע לא יאוחר מתאריך 1.8.11. עקב ריבוי הישובים, מומלץ להעביר את המסמכים מוקדם ככל האפשר (ניתן לרשום על המסמכים – ליישום החל מ- 1.8.11.

4. ישובים אשר כל הצריכה שלהם במחנה הינה ביתית (כלומר, יש הפרדת רשתות בישוב), אינם מחויבים בהזמנת סוקר, ויכולים להגיש את הבקשה על גבי טופס 4 בצירוף טופס 3 בלבד.

5. נמצא כי הבקשה ונספחיה מולאו כנדרש וכי הפעולות הנדרשות לצורת הפרדת המדידה הושלמו במלואן, ולא נמצאו ליקויים הקשורים לעמידת הספק בהוראות כל דין, תאשר רשות המים את בקשת האגודה.

בהמשך, תישקל אפשרות כי יוקצה לאגודה מספר רישיון נוסף ברשות המים. רישיון אחד יהיה לאספקת מים בתחום המחנה (לבית ולשאר המטרות ככל שישנן) ורישיון שני לאספקת מים מחוץ למחנה (בד"כ לחקלאות בלבד). הפרדה זו תאפשר בקרה על הכמויות הנצרכות, וחיוב מדויק יותר בחשבונות המים לאגודה.

6. רשות המים תעביר לספק המים של הישוב (חברת מקורות או אחר) את החלק היחסי של הכמות המבוקשת על ידי האגודה כפי שנרשמה בטופס 3, (בהתאם למועד בו הוגשה הבקשה שאושרה) ככמות מוקצית למטרת בית. יובהר, כי כמות זו לא תוקצה לפני המועד שבו הוגשה הבקשה לאישור.

יודגש כי שינוי ההקצאה לבית לא יביא לשינוי בהקצאה החקלאית של הישוב.

7. כמות של 50 מ"ק לנפש, על פי אוכלוסיית היישוב בשנת 2008 כפי שפורסמו על ידיי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תתווסף לכמות 89 ' למטרת חקלאות (לפעולה זו השפעה על תעריפי המים לחקלאות).

7. עם מתן ההקצאה על פי הכמות המבוקשת יבוטלו כל ההקצאות למטרת בית לצרכנים המפורטים ברישיון, והם ייכללו בהקצאה הכוללת. על האגודה להודיע לצרכניה על השינוי האמור."

ב. פעולות שעל האגודה לבצע לצורך אישור לעמידה בכללים:

"1. זיהוי המתקנים המזינים את אספקת המים למחנה ) מתקני הפקה וחיבורי צרכן של ספקי מים לאגודה).

2. ביצוע הפרדת מדידה בין המטרות: בין צריכת מים לחקלאות לבין צריכת מים לבית ולתעשייה, ככל שישנה.

3 ביצוע מדידה נפרדת לכל משתמש.

4. ביצוע התקשרות עם סוקר המופיע במאגר הסוקרים המאושר באתר רשות המים. ניתן לבקש השתתפות בעלות ביצוע הסקר מכספי הסכם המים.

5. הזמנת סקר הפרדת מדידה בישוב, המאשר את הפרדת המדידה כאמור, ועריכת כל התיקונים הנדרשים, ככל שיהיו, בהתאם לתוצאות סקר הביניים שהוגשו לה. על האגודה לקבל לידיה אישור של הסוקר על השלמת הפרדת המדידה בהתאם לדרישותיו. האישור יהיה על גבי טופס מספר 1 המצורף לנוהל זה.

6 איסוף חתימות של כל בעלי המשקים, אשר בהם מתבצעת צריכה מעורבת של מים לחקלאות ולבית על טפסי הצהרה טופס מספר 2, המצורף לנוהל זה.

8. הכנת קובץ דיווח קריאות וצריכות באמצעות קובץ EXEL לצורך חישוב הצריכה על-פי מטרות וקריא מד המים של כל מונה במועד הנקוב להלן. הקובץ ייערך . בפורמט המוצג בקובץ דיווח קריאות וצריכות - טופס מספר 3."

ג. פיקוח על הנוהל:

"1. בהתאם לסמכותם על פי דין, יגיעו פקחים מטעם רשות המים לבחון את הפרדת המדידה ואת דיווחי אספקת המים. תיאום הביקור עם נציגי האגודה יהיה על פי שיקול דעתם של הפקחים. ביקשו הפקחים כי נציג האגודה יתלווה לביקור, תדאג האגודה לנוכחות של נציגה הרלוונטי בביקור.

2. אם במהלך הביקורת, יימצאו מקרים שאינם תואמים את ההתחייבות להפרדה מלאה בין מדידת הצריכה החקלאית לבין מדידת הצריכה הביתית או אי התאמות אחרות יוגדר הישוב כישוב מתוכנן, שבו לא קיימת מדידה נפרדת של כמות המים המסופקת לכל מטרה כנוסחו בסעיף 13 (ב) בכללי הקיצוב.

3. עד 15 בפברואר בכל שנה תעביר האגודה את קריאות סוף השנה הקודמת של מדי המים וכן את הכמויות שנצרכו עד אותו המועד לכל מטרה, על גבי קובץ דיווח קריאות וצריכות (טופס 3) עליו נמסרו הקריאות ההתחלתיות. קיבלה רשות המים את הדיווח כאמור ואישרה אותו תעדכן את הכמות שדווחה לצורך עדכון החיובים אצל ספק המים. קריאות מדי המים של סוף שנה, יהוו את הקריאות ההתחלתיות של השנה העוקבת.

4. הסתבר כי הכמות שסופקה למחנה מכלל מקורות המים, עולה על הכמות שנמכרה על ידי האגודה לצרכניה במערכת מדודה במלואה בלבד, יחולק פחת המים בין המטרות השונות באופן יחסי למטרות המים, על פי הכמויות שנמדדו לכל מטרה."

בדבר פרטים נוספים ניתן לפנות למר צ'סנר יעקב במשרדנו בת"א.