גרסת הדפסה
מושבים מספר: 106-2009

הערכות לדיווח מקוון במע"מ

ביום 7/12/09 פורסמו באתר רשות המיסים דברי הסבר ביחס למעבר לדיווח מקוון למע"מ (להלן "ההוראות") אשר בהם ניתן פירוט נוסף להוראות החלות בעניין. דברי ההסבר והטופס הנלווה רצ"ב. בעקבות פניות רבות שהגיעו למשרדנו נפנה תשומת הלב לנושאים שלהלן:
ביום 7/12/09 פורסמו באתר רשות המיסים דברי הסבר ביחס למעבר לדיווח מקוון למע"מ (להלן "ההוראות") אשר בהם ניתן פירוט נוסף להוראות החלות בעניין. דברי ההסבר והטופס הנלווה רצ"ב.

בעקבות פניות רבות שהגיעו למשרדנו נפנה תשומת הלב לנושאים שלהלן:

1. מספר הרישום של לקוח או עוסק שמדווח באיחוד עוסקים - בהתאם לסעיף 5.1(3) להוראות יש לרשום את מספר איחוד העוסקים של הלקוח בחשבונית המוצאת לו. מי שמדווח באיחוד עוסקים חייב לוודא כי מספר איחוד העוסקים שלו רשום על גבי החשבונית.

2. תחולת ההוראה – התחולה מ – 1/1/2010 היא לעוסקים מורשים אשר מחזור העסקאות שלהם גבוה מ – 4 מיליון ש"ח החייבים בניהול ספרי חשבונות בשיטה הכפולה על פי הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) (להלן – "הוראות ניהול ספרים").

בסעיף 2.1.6(4) להוראות – נקבע כי איחוד עוסקים אשר אף לא אחד מהחברים בו מחוייב בניהול ספרים לפי השיטה הכפולה אינו חייב בדיווח, בשלב זה (תשומת הלב כי בטופס הנלווה נוסף התנאי הרגיל של מחזור מעל 4 מיליון ש"ח).

נזכיר כי חקלאי אשר חלה עליו תוספת י"ב להוראות ניהול ספרים, שמחזורו בחקלאות עולה על 4.1 מיליון ש"ח חייב בניהול הנהלת חשבונות כפולה.

מן האמור עולה כי מושבים אשר מנהלים איחוד עוסקים ומחזור ההכנסות של המושב נמוך מ – 4.1 מיליון ש"ח כאמור וכן לא נכללים באיחוד העוסקים חברים אשר מחוייבים בניהול הנהלת חשבונות כפולה פטורים מהגשת הדיווח, בשלב זה.

נזכיר כי "מחזור" לעניין הוראות ניהול ספרים הוא "סכום המכירות וסכום התמורה בעד שירותיםלרבות מיסים עקיפים, בשנת המס הקודמת או בשנת המס האחרונה שלגביה נערכה שומה סופית (להלן "השנה הקובעת") והכל לפי הסכום הגבוה, כשהוא מוכפל ב – 12 ומחולק לחודשי פעילות העסק בשנת המס הקודמת או בשנה הקובעת, לפי העניין". מחזור כולל גם סכומים שנגבו מחברים במסגרת איחוד העוסקים.

על מנת לצאת מן הדיווח, בשלב זה, יש להגיש בקשה בטופס המצורף לדברי ההסבר. הטופס צריך להיות מאושר על ידי נציג איחוד העוסקים ומייצג התאגיד במע"מ. לקוחות המשרד אשר העניין נוגע אליהם מוזמנים לחתום ע"ג הטופס ולהעבירו למשרדנו להמשך טיפול.

בכל מקרה החל מ – 1/1/2012 ידרשו כלל העוסקים בדיווח המקוון. חלק מן איחודי העוסקים אשר יופטרו מהדיווח המקוון בשנת 2010 ידרשו בדיווח בשנת 2011 בשל הנמכת סף הדיווח.

3. הדיווח השוטף - סע' 2.1.8 להוראות - עד 1.1.2012 יש להגיש את הדוח המפורט יחד עם הדוח השוטף, אולם ניתן לשדר את הדוח ולשלמו ובכך להפכו לדוח התקופתי.

4. הדיווח על חשבוניות עסקה - יש לכלול דיווח ביחס לכל חשבונית עסקה אשר סכומה עולה על 5,000 ש"ח (לפני מע"מ). חשבוניות עסקה בסכום נמוך יותר ניתן לדווח במקובץ.

במכירה לעוסק, מלכ"ר או מוסד כספי אשר סכומה עולה, לפני מע"מ על 5,000 ש"ח יש חובה לכלול את מספר הרישום של הקונה. במכירה ללקוח פרטי אין חובה לכך.

5. חובת דיווח על חשבוניות תשומה - קיימת חובה לדווח על כל חשבוניות התשומות. עם זאת ניתנת הקלה ביחס לחשבוניות אשר המע"מ בהן נמוך מ – 300 ש"ח אשר ניתנות לדיווח במסגרת מקובצת.

6. הפרטים אשר נדרשים להיכלל בחשבוניות - הדיווח על חשבוניות עסקה ותשומה החייבות בדיווח יכלול את הפרטים הכלולים בסע' 2.2.1.2(5)להוראות בפועל מדובר על תוספת מס' הרישום של הספק או הלקוח או מס' איחוד העוסקים לפי העניין.

7. תיקון חשבוניות – יתבצע באופן המפורט בסע' 2.2.3(4) להוראות, על דרך של ביטול החשבונית השגויה והוצאת חשבונית חדשה מתוקנת.

8. דוחות להחזר – תשומת הלב לאמור בסע' 4 להוראות לדרישה נוספת לפיה יש להעביר לממונה האיזורי של מע"מ עותק של חשבונית אשר סכומה עולה על 50,000 ש"ח וכן חשבוניות בגין עסקאות החייבות ברישום סטוטורי (נדל"ן, רכב וכו').

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לרו"ח דוד רותם או לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.