גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 108-2009

מעבר לדיווח מקוון במע"מ

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, תוקן חוק מע"מ וזאת במטרה להיאבק בחשבוניות הפיקטיביות. עיקר התיקון ניכר בצורך להגשת דוחו"ת מקוונים לרשויות מע"מ. להלן הודעת רשות המיסים, כלשונה, כפי שפורסמה ביום 4 בנובמבר 2009:
במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, תוקן חוק מע"מ וזאת במטרה להיאבק בחשבוניות הפיקטיביות. עיקר התיקון ניכר בצורך להגשת דוחו"ת מקוונים לרשויות מע"מ.

להלן הודעת רשות המיסים, כלשונה, כפי שפורסמה ביום 4 בנובמבר 2009:

"המהלך להגשת דוח מקוון ומפורט למע"מ, הידוע כמאבק בחשבוניות פיקטיביות יצא לדרך. רשות המסים שלחה השבוע מכתבי היערכות ל- 27,000 עוסקים, שמחזור עסקאותיהם עולה על 4 מיליון ₪, המצטרפים לשיטת הדיווח החדשה בשלב הראשון ליישומה.

יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, העריך כי השימוש והסחר בחשבוניות פיקטיביות גורם, מידי שנה, נזק בהיקף של מיליארדי ש"ח לקופה הציבורית. הקושי בזיהוין של החשבוניות הפיקטיביות והאיחור באיתור וטיפול במפיציהן, העלה, לדבריו, את הצורך במציאת חלופות טכנולוגיות להתמודדות עם התופעה.

תיקון 37 לחוק מע"מ, שנחקק ב- 23.7.09 במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, שינה את אופן הדיווח התקופתי ואת תוכן הדיווח. בהתאם לתיקון, יידרש ציבור העוסקים להגיש דיווח מפורט על עסקאותיהם ותשומותיהם, בתדירות חודשית, באופן מקוון וחתום בחתימה אלקטרונית מאושרת. עם יישום המהלך יוקם מאגר שיכלול את העסקאות והתשומות ויאפשר הצלבת דיווחי ספק עם דיווחי הלקוח.

חובת הדיווח תחול בהדרגה מ- 2010 ועד 2012 על אוכלוסיות שונות של החייבים בדיווח, על-פי היקף וסוג פעילותם. החל מדיווח ינואר 2010 יחויבו בהגשת הדיווח עוסקים שמחזור עסקאותיהם בשנת 2009 עלה על 4 מיליון ש"ח והם חייבים בניהול חשבונות לפי השיטה הכפולה - כ- 27,000 עוסקים. הדיווח המפורט יוגש בנוסף לדוח התקופתי הרגיל למע"מ. עם זאת, לנוחיות העוסקים, יתאפשר תשלום הדוח מיד לאחר שידור הקובץ, כך שהדיווח המפורט ייחשב גם כדוח התקופתי.

בחודש יולי 2010, תחול חובת הדיווח על כ - 1,000 מדווחים נוספים, בהם עוסקים החייבים כיום בדיווח על בסיס שנתי (עוסקים באילת, יהלומנים) שמחזורם מעל 4 מיליון ש"ח, מוסדות כספיים ומוסדות ללא כוונת רווח המעסיקים 600 עובדים או יותר. החל מינואר 2011, חובת הדיווח המפורט תחול גם על עוסקים בעלי מחזור עסקאות מעל 1 מיליון ש"ח ועל כל העוסקים שחייבים לנהל ספרי חשבונות בשיטה הכפולה, וכן מלכ"רים המעסיקים 300 עובדים ויותר - סך כולל של כ - 150,000 מדווחים. בינואר 2012 יצטרפו לאוכלוסיית המדווחים כל העוסקים המורשים (שמחזורם מעל 100,000 ש"ח) וכל המלכ"רים. ביישום מלא של הרפורמה, ינואר 2012, יחליף הדיווח המפורט למע"מ את הדוח התקופתי המוגש כיום.


לכל החייבים בדיווח המפורט ייפתח באתר רשות המסים "אזור אישי" שדרכו ניתן יהיה לשדר דיווחים ולצפות בדיווחים ששודרו בעבר. כמו כן, לתיבת ההודעות ב"אזור האישי" יועברו הודעות בנוגע ליישום הרפורמה.

הדו"ח יועבר באמצעות אתר רשות המסים או באמצעות מייצג מקושר לשע"מ. כמו כן, במשרדי מע"מ האזוריים יועמדו לרשות המדווחים במהלך שנת 2010 עמדות מחשב ציבוריות, בהן ניתן יהיה לשדר את הדוח שהופק ממערכת החשבונות של המדווח."

כאמור, החובה תחול על כלל העוסקים - שמחזורם מעל 100,000 ₪ - וכל המלכ"רים, החל משנת 2012.

בשנת 2010 תחול החובה על כל עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2009 עלה על 4 מיליון ש"ח וחייב בניהול חשבונות לפי השיטה הכפולה.

בשנת 2011 תחול החובה על עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2010 עלה על מיליון ש"ח וחייב בניהול חשבונות לפי השיטה הכפולה.

על פי הוראת שעה שנקבעה לשנת 2010 ו- 2011, בנוסף לדו"ח התקופתי שיש להגיש בגין חודש ינואר 2010 (שיוגש בפברואר 2010) ואילך, חלה חובה להגיש דו"ח מפורט, תוך 15 יום לאחר המועד האחרון להגשת הדו"ח התקופתי למע"מ. במסגרת הדו"ח יפורטו נתוני הדו"ח התקופתי, ובנוסף יפורטו כל חשבוניות המס שהוציא העוסק בתקופת הדו"ח, כל רשימוני היבוא הנושאים את שמו של העוסק שהותרו בתקופת הדו"ח וכן כל חשבוניות הקניה (תשומות) שנכללו בדו"ח התקופתי. (פרטים נוספים ניתן לקבל באתר רשות המיסים ובמוקד הטלפוני: 4954* (*מסים), 1-222-4954 או 02-5656400).

החובה לדיווח מקוון חלה על מי שחייב בניהול חשבונות לפי השיטה הכפולה. יחד עם זאת, הוציאו רשויות מע"מ דרישה לכל העוסקים, לרבות אלו שאינם חייבים בניהול חשבונות לפי השיטה הכפולה.

נדגיש ונציין כי עוסק שקיבל דרישה לדיווח מקוון כאמור ואינו חייב בניהול חשבונות לפי השיטה הכפולה – עליו לפנות לרשויות מע"מ ולהודיע להם כי אינו חייב בדיווח המקוון שכן אינו חייב בניהול חשבונות בשיטה הכפולה.

הוראה זו חלה גם על איחוד עוסקים העונה למבחנים הנדרשים (גובה מחזור וחובת וניהול חשבונות בשיטה הכפולה).

נציין כי במרבית המקרים במושבים החברים המדווחים במשותף עם האגודה אינם חייבים בניהול חשבונות בשיטה הכפולה אולם עמדת מע"מ (בשלב זה) היא כי חובת הדיווח המקוון תחול על האגודה וכל חבריה כיוון שהאגודה חייבת בניהול חשבונות בשיטת הכפולה. באם יחולו שינויים בעמדת מע"מ נעדכן אתכם בהקדם.

תזכורת – חובת הגשת דוח שנתי ע"י עוסק באיחוד עוסקים

נזכיר כי החל מתום שנת 2009, כל עוסק, הרשום באיחוד עוסקים, נדרש לדווח עד תום חודש מרץ שלאחר שנת המס על סך עסקאותיו ותשומותיו בשנת המס וזאת בהתאם לצו מס ערך מוסף (דו"ח בדבר עסקאות ורכישות של עוסק הרשום כאחד עם עוסקים), התשס"ח – 2008.

יחד עם זאת נציין כי רוב רובם של המושבים רשומים עם חבריהם לצורכי במע"מ כשותפות (סוג תיק 48) ולא כאיחוד עוסקים (סוג תיק 61) על כן האגודה וחבריה אינם חייבים בדיווח הסוף שנתי הנדון לעיל, החל כאמור על עוסק הרשום באיחוד עוסקים.

פירוט אודות הצו – ראו חוזרנו 37/2009 'חובת הגשת דו"ח שנתי ע"י עוסק באיחוד עוסקים'.