גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 073-2009

הוצאות בגין טיפול בילדים

ביום 13 ביולי 2009, התקבל בכנסת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 170), התשס"ט – 2009. תיקון זה נובע בעיקרו מפסק הדין שניתן בבית המשפט העליון בע"א 4243/08 ורד פרי נגד פקיד שומה גוש דן.

ביום 13 ביולי 2009, התקבל בכנסת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 170), התשס"ט – 2009. תיקון זה נובע בעיקרו מפסק הדין שניתן בבית המשפט העליון בע"א 4243/08 ורד פרי נגד פקיד שומה גוש דן.

לפירוט והרחבה אודות פסק הדין שניתן בערכאה הראשונה, בביהמ"ש המחוזי בת"א, ראו חוזרינו 38/2008.

פסק הדין, שניתן בביהמ"ש העליון ביום 30 באפריל 2009, קבע כי בהעדר הוראת חוק הקובעת מפורשות שהוצאות השגחה על ילדים אינן מותרות בניכוי, תהא הוצאה זו מותרת, כהוצאה בייצור הכנסה, על פי הפקודה.

בנוסף לכך, קבע בית המשפט כי די בזיקה ישירה וממשית בין ההוצאה לייצור ההכנסה. בכך שינה את ההלכה לפיה תנאי להכרה בהוצאה לצרכי מס הוא שאותה הוצאה היא אינטגראלית, משתלבת בהפקתה ובמקורה של ההכנסה ומהווה חלק בלתי נפרד מהם.

יחד עם זאת, קבע ביהמ"ש כי מועד תחולתה של פסיקתו הוא פרוספקטיבי, החל משנת 2010. זאת, בין היתר, בשל הצורך להגן על אינטרס ההסתמכות שיצרה ההלכה הישנה.

במסגרת פסק הדין הבהיר ביהמ"ש העליון:

"אם סבור המחוקק היום כי יש להתיר בניכוי הוצאה שאינה מותרת או כי יש לאסור בניכוי הוצאה מותרת, ביכולתו ובסמכותו המלאות לעגן זאת בחקיקה מפורשת"

"כל שפסקנו היום הוא שבהעדר חקיקה קמה על פי דין חובת ניכוי. המחוקק יוכל להחליט אחרת – וככל שלא עשה כן אין אנו אלא מצהירים על המצב הקיים."

הוספת נקודת זיכוי - תיקון 170 לפקודת מס הכנסה

כאמור, המחוקק לא נותר אדיש אל מול קביעתו של ביהמ"ש ומיהר לחוקק את תיקון 170, ולקבוע כללים ביחס להוצאות השגחה על ילדים.

ראשית, תיקן המחוקק את סעיף 32 לפקודה, הקובע ניכויים שאין להתירם. במסגרת תיקון הסעיף קובע בו המחוקק ממפורשות כי לא יותרו בניכוי הוצאות טיפול או השגחה על ילדים או הוצאות טיפול או השגחה על כל אדם אחר.

יחד עם זאת, המחוקק חושש שתעלה דרישה להרחבת תחולת פסק הדין האמור על הוצאות נוספות שעד היום לא הותרו בניכוי ולפיכך מוסיף ומבהיר מפורשות, בסעיף 32 לפקודה, כי רק הוצאה המשתלבת בתהליך ייצור ההכנסה גופו, קרי עומדת במבחן האינצידנטליות, תותר בניכוי.

בנוסף, מתקן המחוקק את סעיף 40(ב)(1) לפקודה, וקובע כי החל בשנת המס 2012 תינתן נקודת זיכוי נוספת (סה"כ שתי נקודות זיכוי) לנשים ולהורים במשפחות חד הוריות, בעד כל ילד משנת המס שלאחר שנת לידתו ועד לשנת המס שבה מלאו לו חמש שנים (החל משנת המס בה מלאו לילד שש שנים – המצב הקיים לא משתנה ותינתן נקודת זיכוי אחת בגינו).

מטרת התיקון כדברי המחוקק בהצעת החוק:

"עידוד תעסוקת נשים והורים במשפחות חד הוריות באמצעות מערכת המס אינו מתחשב בגיל הילדים ובסכום הוצאות הטיפול וההשגחה עליהם. מאחר שהקושי העיקרי, מבחינה כלכלית, להשתלב בשוק העבודה, הוא באותם גילאים שבהם אין זכאות לחינוך חינם, וכדי לעודד תעסוקת אמהות והורים במשפחות חד הוריות לילדים כאמור להשתלב בשוק העבודה על אף הוצאות אלה, מוצע לקבוע, ..., כי תינתן נקודת זיכוי נוספת לנשים ולהורים במשפחות חד הוריות, בעד כל ילד, משנת המס שלאחר שנת לידתו ..."

נציין כי ערכה של נקודת זיכוי לשנת המס 2009 הוא 2,364 ש"ח, סכום השווה בערכו לתשלום חודשי או, לכל היותר, דו חודשי בעבור גן ילדים/ מעון ו/או כל מסגרת אחרת בה נאלצים ההורים להיעזר על מנת לצאת לעבודה.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.