גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 056-2009

אורכות להסכמי פיתוח בהרחבות ישובים חקלאיים

החלטה מס' 1075 של מועצת מקרקעי ישראל "ביטול עסקאות ומתן אורכות לביצוען" קובעת כי "מדיניות המינהל, ככלל, היא שלא לבטל עסקות".

החלטה מס' 1075 של מועצת מקרקעי ישראל "ביטול עסקאות ומתן אורכות לביצוען" קובעת כי "מדיניות המינהל, ככלל, היא שלא לבטל עסקות".

החלטה מאפשרת מתן אורכות בהסכמי פיתוח שבוצעו בפטור ממכרז בתשלום %¼ מהתמורה לכל שנת אורכה בתוספת הפרשי הצמדה אך לא פחות מ – 1000 ₪.

באזורי קו עימות וישובי רמת הגולן, כשהקרקע הוקצתה ללא תמורה, מתן האורכה מוגבל לתקופה שלא תעלה על 3 שנים ויותנה בתשלום 31% מערך הקרקע כפי שיוערך במועד הבקשה להארכה. מעבר לתקופה זו יבוצעו ארכות נוספות לפי תנאי האזורים האחרים.

למרות שמינהל מקרקעי ישראל (להלן - ממ"י) מחויב לפעול עפ"י מדיניות מועצת מקרקעי ישראל ובענייננו החלטה 1075, התקיים לאחרונה דיון בהנהלת ממ"י "בשאלה האם למרות מדיניות המינהל בדבר אי ביטול עסקאות, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת מועצה 1075, ניתן לבטל עסקאות שבוצעו עפ"י כללי 737 אולם לא מומשו".

ההחלטה שהתקבלה, קבעה כי "לאור המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי ובמטרה לעודד בניה במשק יש להמשיך ולפעול על פי החלטת המועצה התקפה מס' 1075".

לא יאומן כי יסופר - ממ"י מקיים דיון ומתלבט האם מותר לו לחרוג מסמכויותיו ולהתעלם מהחלטה 1075 המחייבת אותו.

בסופו של עניין ההחלטה שקיבלה הנהלת ממ"י תואמת את מדיניות מועצת מקרקעי ישראל (1075) אולם עצם הדיון בה ממחיש את בלבול היוצרות ביחסים בין מועצת מקרקעי ישראל וממ"י וממחישים את שורש כל הרע בתפקוד הלקוי של גופים אלו והצורך בביצוע רפורמה מקיפה.