גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 052-2009

שינוי קיצוני לרעה בכללי הרחבה של ישוב חקלאי – החלטה 1180

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1180 נחתמה ע"י שר האוצר ונכנסה לתוקפה ביום 10 במאי 2009. החלטה זו אודות "בניה למגורים באגודות ישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ או אגודה שיתופית חקלאית", מבטלת את קודמותיה החלטות מס' 959 ו- 1110 ומשנה בקיצוניות לרעה את אפשרויות ההרחבה של ישובים חקלאיים.

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1180 נחתמה ע"י שר האוצר ונכנסה לתוקפה ביום 10 במאי 2009. החלטה זו אודות "בניה למגורים באגודות ישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ או אגודה שיתופית חקלאית", מבטלת את קודמותיה החלטות מס' 959 ו- 1110 ומשנה בקיצוניות לרעה את אפשרויות ההרחבה של ישובים חקלאיים.

השפעתה של החלטה זו על ההתיישבות החקלאית הינה מרחיקת לכת והיא בבחינת שינוי 'סדרי עולם' מבחינתה: ההחלטה נוגעת ופוגעת ב'בטן הרכה' של ההתיישבות תוך התייחסות לנקודות עקרוניות כמו קביעת גובה הוצאות פיתוח נמוך מאוד במסלול הירוק, מתן כוח בלתי מרוסן לממ"י בהטלת סנקציה על יישובים, הכבדת הנטל הבירוקרטי על היישובים תוך דרישת אישורי מסים (שאינם עולים בקנה אחד עם גישתה של רשות המסים), איסור גביית השתתפות בתשתיות עבר, הצעה לא ריאלית לשדרוג תשתיות קיימות, שלילת הפיצוי על הקרקע הנגרעת ממשבצת היישוב, הקצאת מגרשים ללא המלצת האגודה תחילה, שיווק מגרשים באמצעות מכרז, התערבות בבניה המרוכזת עד כדי ביטולה ועוד.

להלן ההוראות המהוות שינוי לעומת כללי ההרחבה אשר היו נהוגים עד כה, המופיעות בהחלטה, כלשונן:

פיתוח ושדרוג תשתיות

"4.5 למרות האמור בסעיף 4.3 לעיל, אם הוצאות הפיתוח כולל הסבסוד אינן עולות על 100,000 ₪ כולל מע"מ (צמוד למדד תשומות הבניה נכון ליום 1.1.09), אומדני הפיתוח לא יבדקו על ידי המינהל.

4.6 הישוב החקלאי או מי מטעמו לא יגבה מהמומלצים כספים מעבר לעלויות הפיתוח שנקבעו כמפורט לעיל.

המינהל יפרסם באתר האינטרנט שלו וכן יביא לידיעת הציבור, את שווי המגרשים בהרחבה , את הוצאות הפיתוח שאושרו על ידו ואת האיסור לגבות כספים מעבר לעלויות אלו.

במידה ומשרד ממשלתי משתתף בעלויות הפיתוח (להלן: "סבסוד") כולן או חלקן, עלויות הפיתוח שאושרו על ידי המינהל יכללו את סכום הסבסוד. גובה הסבסוד לכל ישוב יפורסם באתר האינטרנט של המינהל והאגודה רשאית לגבות רק את ההפרש בין עלויות הפיתוח המאושרות לסכום הסבסוד.

4.7 האגודה תתחייב לפרסם את הוצאות הפיתוח שאושרו על ידי המינהל, ואת גובה הסבסוד בכל פרסום שלה לשיווק מגרשי ההרחבה, וכחלק מתנאי החוזה שלה עם המומלצים.
המינהל יקבע את הסנקציות שינקטו כנגד אגודה שלא תפרסם את הוצאות הפיתוח וגובה הסבסוד

4.8 האגודה והמומלץ, יעבירו למינהל, כחלק ממסמכי הבקשה להקצאה את החוזה שנערך ביניהם ואת העתק הדיווח עליו לרשויות המס. המינהל יבדוק שאין בחוזה זה תנאים שונים מתנאי החלטה זו. המינהל לא יתיר לגבות במסגרת חוזה זה, סכומים מעבר לעלויות הפיתוח שאושרו על ידו, בהפחתת הסבסוד ויהיה רשאי במקרים אלה לשווק את המגרשים במכרז פומבי או להורות לאגודה לשנות את תנאי החוזה, לפי שיקול דעתו.

4.9 המינהל יסייע בשדרוג התשתיות הקיימות בשכונות ותיקות ביישוב החקלאי בהתאם לתנאים שלהלן:

4.9.1 היקף השדרוג שיבוצע בחלק הותיק של היישוב החקלאי ורמתו יתואם בין המינהל, האגודה והמועצה האזורית.

4.9.2 עלויות הפיתוח הנוספות שיאושרו יעמדו על סך כמפורט להלן כשהן צמודות למדד תשומות הבניה נכון ליום 1.1.09 :

א. באזור עדיפות א' וקו עימות - 15,000 ₪ לכל מגרש.

ב. באזור עדיפות לאומית ב' - 10,000 ₪ לכל מגרש.

ג. באזורים שאינם מוגדרים כאזור עדיפות – 3,000 ₪ לכל מגרש.

4.9.3 כספי עבודות הפיתוח הנוספות יועברו למועצה האזורית לה שייך היישוב החקלאי, לאחר שזו תתחייב לפקח כי אלה ייועדו לפיתוח תשתיות כפי שתואם ואושר על ידי המינהל. הוראות סעיף 4.2 יחולו גם על הכספים המועברים אליה בהתאם לסעיף 4.9.

4.9.4 המינהל יעביר לקופת המועצה האזורית את מלוא חלף היטל ההשבחה בגין חטיבות הקרקע שיכללו בהסדר לשדרוג תשתיות קיימות בשכונות ותיקות.

למרות האמור לעיל, ובתאום עם המועצה האזורית רשאי המינהל להעביר מחצית כספי חלף היטל ההשבחה לקופת הפרוייקט.

לעניין החלטה זו – "קופת הפרויקט" – משמעה קופה תקציבית נפרדת שתוקם לצורך הענקת הסיוע בשדרוג התשתיות הקיימות.

4.9.5 הועבר מחצית חלף היטל השבחה לקופת הפרוייקט, המועצה האזורית והועדה המקומית לתכנון ובניה יוותרו על כל דרישה, טענה או תביעה כלפי המינהל באשר להעברת מחצית חלף היטל ההשבחה לקופת הפרוייקט, ולא תהינה זכאיות לקבל כל תשלום חלופי מהמינהל בשל כך.

הועבר מלוא חלף היטל ההשבחה לקופת המועצה האזורית, מתחייבת המועצה האזורית להפקיד 50% מתקבולי חלף היטל ההשבחה שהתקבלו מהשיווקים האמורים, בחשבון נפרד שייועד לתוכנית של שדרוג תשתיות. (להלן: "החשבון"), מיד עם קבלת חלף היטל ההשבחה מהמינהל.

לא הופקדו 50% מתקבולי חלף היטל ההשבחה ע"י המועצה האזורית בקופה נפרדת בתום חודשיים מהמועד האמור לעיל, יושבו כספי העלויות הנוספות שהועברו על ידי המינהל לאוצר המדינה, וההסדר יבוטל.

4.9.6 תוקף סעיף 4.9 עד ליום 31.12.2011.

4.10 תנאי החלטה זו מהווים את הפיצוי הסופי בגין גריעת השטח ממשבצת הישוב, ולא ישולם עליהם כל פיצוי כספי."


הליכי הקצאת מגרשים לבניה למגורים

"5.1 שיווק בישובים המצויים באזורי עדיפות לאומית.

5.1.1 תנאי סעיף זה יחולו על הקצאת מגרשים בישובים באזור עדיפות א', אזור עדיפות ב', קו עימות וקו תפר.

5.1.2 מגרשי בניה למגורים ביישובי עדיפות לאומית, יוקצו על ידי המינהל, בפטור ממכרז, על פי המלצת האגודה.

5.1.3 המינהל יוודא שהאגודה או מי מטעמה אינם גובים כספים אלא על פי החלטה זו. במקרים בהם השתכנע המינהל כי האגודה מתנה את המלצתה בתשלום כספים שלא עפ"י החלטה זו, רשאי המינהל להקצות מגרשים אף ללא המלצת האגודה.

5.2 שיווק בישובים באזורים ללא עדיפות לאומית.

5.2.1 שיווק מגרשי בניה למגורים בישובים באזורים ללא עדיפות לאומית ייעשה בפטור ממכרז על פי המלצת האגודה לגבי מס' מגרשים השווה ל-115% מתקן הנחלות. יתרת המגרשים תשווק על ידי המינהל במכרז פומבי.

5.2.2 שיווק מגרשי בניה למגורים על פי המלצת האגודה ייעשה בתנאים שלהלן:

5.2.2.1 שיווק מקדים שיתבצע ע"י המינהל של 10% מכלל המגרשים המיועדים לשיווק ביישוב. הנהלת המינהל תהיה רשאית בנסיבות מיוחדות לקבוע כמות מגרשים קטנה מזו שנקבעה לעיל ובלבד שלא תפחת מ-5 מגרשים. השיווק המקדים כאמור יתבצע גם במקום בו אין יתרת מגרשים מעבר ל-115% כאמור בסעיף 5.2.1 . הנהלת המינהל רשאית לקבוע הוראות מעבר לסעיף זה.

5.2.2.2 מסירת הודעת היישוב החקלאי בדבר הסכמתו לביצוע ההרחבה בתנאי החלטה זו.

5.2.2.3 שווי המגרשים בפטור ממכרז יקבע בהתייעצות עם השמאי הממשלתי בהתאם לממוצע סכומים שנתקבלו בגין המגרשים אשר שווקו במכרז בשיווק המקדים ע"י המינהל

5.3 הוראות כלליות

5.3.1 סעיפים 5.1., 5.2 לעיל, לא יחולו על מגרשים המיועדים לחברי קיבוץ במסגרת שיוך דירות.

5.3.2 מגרשי בניה למגורים אשר יוקצו בפטור ממכרז ,יוקצו ע"י המינהל למומלצי האגודה , שהינם יחידים ואשר אינם בעלי זכות בנחלה, במשק עזר או במגרש מגורים כלשהו, במועד הקצאת המגרש בהרחבה. למרות האמור , לעיל ניתן יהיה להקצות מגרש בניה למגורים למומלץ שהינו בעל זכות בנחלה, במגרש מגורים או במשק עזר אשר זכויותיו בנחלה, במגרש המגורים או במשק העזר שלא הוקצו לו ע"י המינהל בפטור ממכרז.

לא תותר למקבל מגרש בפטור ממכרז העברת זכויות במשך 5 שנים מיום חתימת חוזה חכירה. במקרים חריגים יאשר המינהל העברת זכויות במהלך תקופה זו, בכפוף לתשלום של 3% מערך הקרקע כפי שמופיע בחוזה (ללא הנחת אזור) לכל שנה שתחסר מתקופה זו בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.

החלטות מועצה 953 ו-1081 לא יחולו על עסקות שאושרו בהתאם להחלטה זו.

5.3.3 על הליכי המלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין תחול החלטת מועצה מס' 1064 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה. למען הסר ספק יודגש כי המלצת הישוב החקלאי תידרש גם להעברת זכויות במגרשי בניה למגורים, ובלבד שמתן ההמלצה לא יותנה בתשלום.

5.3.4 במגרשים אשר ישווקו במכרז, המציעים יגישו את הצעתם למכרז בצירוף בקשתם למתן המלצה מאת ועדת הקבלה של הישוב החקלאי, כהגדרתה בהחלטת מועצה 1064 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה, בתחומיהם מבקשים לרכוש מגרש. "

בניה מרוכזת

"9.1. המינהל יתיר בניה מרוכזת בתנאים הבאים:

9.1.1 הישוב החקלאי יבחר את הקבלן המבצע את הבניה המרוכזת באמצעות מכרז שפרסומו יותנה באישור תנאיו מראש ע"י המינהל.

9.1.2 שיעור הבניה המרוכזת לא יעלה על-50% מכלל המגרשים אשר מיועדים לשיווק ע"י האגודה ביישוב חקלאי.

שווקו כל המגרשים שאושרו לבניה מרוכזת ונותרו מגרשים לבניה עצמית , יאפשר המינהל להגדיל את שיעור הבניה המרוכזת עד כדי 80% מכלל המגרשים אשר מיועדים לשיווק על ידי האגודה.

9.1.3 היישוב החקלאי יאפשר בכל עת למומלצים לבחור בין האפשרות למגרש בבניה עצמית לבין האפשרות למגרש בבניה מרוכזת בהתאם לשיעורים שנקבעו ואושרו.

9.1.4 במקרה בו מספר המבקשים מגרש לבניה עצמית יעלה על מספר המגרשים שנקבעו, תיערך הגרלה ע"י האגודה בפיקוח המינהל."

תוקף ותחולה

"10.1 תוקף החלטה זו מיום אישורה כדין.

10.2 הנהלת המינהל תקבע תוך 45 יום, מיום אישורה של החלטה זו ע"י המועצה, הוראות מעבר ליישום החלטה זו."

משמעותה המעשית של החלטה זו היא קץ עידן ההרחבות של ישובים חקלאיים, מפעל התיישבותי מפואר אשר הניב למעלה מ- 25,000 מגרשים בכל רחבי הארץ. יודגש כי בשנים 2008 – 2004 בלבד הוקצו כ- 2,500 מגרשים בקו עימות צפון, הצלחה מדהימה המגשימה את מדיניות העידוד של הממשלה. לא ברור מה הניע את מועצת מקרקעי ישראל לקבל בחפזון וללא מתן שימוע לנציגי המגזר ההתיישבותי החלטה כה גרועה העומדת בניגוד ליעדי העידוד של הממשלה.

הרחבה נוספת ראו בחוזרנו מס' 53/2009 "קץ עידן ההרחבות בישובים החקלאיים בעקבות החלטה 1180".

במצב עניינים עגום זה, לא נותר לקברניטי התנועות ההתיישבותיות אלא לשים מבטחם בעתירות לבג"צ אשר יפסול ההחלטה ודרכי קבלתה.