גרסת הדפסה
מושבים מספר: 039-2009

הרפורמה המוצעת למשק המים

במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2009-2010 מוקדש פרק נרחב למשק המים והביוב.

במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2009-2010 מוקדש פרק נרחב למשק המים והביוב, בחרנו להתמקד בחוזרנו זה בשני סעיפים להם השלכות על המגזר החקלאי: "הסדרת סמכויות ומבנה התעריפים במשק המים" ו "היטל בשל מחסור במים".

1. הסדרת סמכויות ומבנה תעריפים במשק המים

"4. לשם הבטחת אכיפה יעילה בידי הגורם המנהלי המופקד על ההסדרה בתחום משק המים לפי הוראות חוק המים, לתקן את החוק האמור, כך שמנהל רשות המים יהיה בעל הסמכות להטיל עיצום כספי על מפיק מים, ספק מים, מי שהוא בעל רישיון לפי חוק המים או מי שמבצע פעולה המחייבת קבלת רישיון לפי הוראות החוק, אם היה לו יסוד סביר להניח כי הופרו הוראות לפי חוק המים, כנוסחו בהצעת החוק וכאמור בהחלטה זו, בנושאים אלה:

א. פעולות וכללים לשמירה על מים לפי סימן א' בפרק השני לחוק המים;

ב. מניעת זיהום מקורות מים לפי הוראות סעיפים 20ג, 20ה, 20ז ו- 20ח בסימן א'1 בפרק השני לחוק המים;

ג. הקמת מתקנים, מכונים או מבנים המיועדים להפקת מים, להטייתם ממקור אחר או להתפלת מי-ים, וכן הפקת מים, התפלת מי-ים והספקת מים, לפי הוראות סימן ב' בפרק השני לחוק המים;

ד. הוראות שקבעה מועצת רשות המים לפי סעיף 21 לחוק, שעניינו נורמות לכמויות מים, לאיכותם, למחירם, לחלוקתם בין מטרות המים השונות, לתנאי הספקתם ולשימוש בהם;

ה. העברת רישיון הקמה או רישיון הפקה לאחר או העברת שליטה בבעל רישיון כאמור בסעיף 28 לחוק המים;

.

.

.

7. לשם הגברת סמכויות הפיקוח והאכיפה של הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – רשות המים), לתקן את חוק המים חוק מדידת מים, התשט"ו-1955 (להלן – חוק מדידת מים) וחוק הפיקוח על קידוחי מים, התשט"ו-1955 (להלן – חוק הפיקוח על קידוחי מים), כך שלפקחים מטעם רשות המים יוקנו סמכויות פיקוח ואכיפה אלה:

א. פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק המים, חוק מדידת מים וחוק הפיקוח על קידוחי מים, ובכלל זה להיכנס למקומות, לערוך בדיקות או מדידות ולהורות על מסירת דוגמאות לבדיקות מעבדה או על שמירתן, וכן לדרוש ידיעות או מסמכים;

ב. אכיפת הוראות לפי חוק המים, חוק מדידת מים וחוק הפיקוח על קידוחי מים, כך שבמקרה שבו התעורר חשד לביצוע עבירה לפי הוראות החוקים האמורים יוקנו למפקחים סמכויות שונות, ובהן סמכויות חקירה, תפיסה, חיפוש ועיכוב, בדומה לסמכויות הנתונים לשוטר לפי הוראות הדין, וזאת בשינויים המחויבים לאופיין של העבירות הקבועות באותם חוקים.

.

.

.

10. בהמשך להוראת סעיף 9, לקבוע בחוק המים חזקה המטילה אחריות פלילית על נושא משרה בתאגיד ועל ראש רשות מקומית אם התאגיד או הרשות המקומית עברו עבירה לפי סעיף 8ד לכללי הקיצוב או לפי תקנות המים, אלא אם כן הוכיח נושא המשרד או ראש הרשות המקומית כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו. בנוסף, לקבוע כי עבירות לפי סעיף 8ד לכללי הקיצוב ולפי תקנות המים יהיו מסוג העבירות של אחריות קפידה."

זהו ניסיון למהלך משלים לתיקון המהותי שבוצע בחוק המים שנעשה ( כרגיל אצלנו ללא דיון מקיף אלא בחוק התקציב) במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2006 (הקמת רשות המים) לעניין סמכויות רשות המים וריכוזן ברשות לרבות קביעת תעריפים והיטלים שחלקן מצוי ברשויות המקומיות ואצל שר הפנים.

כמו כן מוצע להגביר את יכולת הפיקוח והאכיפה של הרשות באמצעות פקחי הרשות והאפשרות להטלת עיצום כספי על נושאי משרה בתאגיד ו/או ראשי רשויות בשל הפרות חובת פיקוח לעניין עבירות לפי הוראות סעיף 8(ד) לכללי הקיצוב ולעניין מניעתם של עבירות לפי תקנות המים.

2. היטל בשל המחסור במים

"1. בהמשך להחלטות מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – מועצת רשות המים) ולהחלטת ממשלה מס' 3533 מיום 1 ביוני 2008, אשר עניינן תכנית החירום להתמודדות עם המשבר החמור במשק המים והצעדים הנדרשים לשם כך, ובשל ההכרח להבטיח צמצום משמעותי בהיקף צריכת המים בעקבות אותו משבר, לקבוע בחקיקה הוראת שעה, שתוקפה יהיה מיום 1 באוגוסט 2009 ועד 31 בדצמבר 2010, לענין צריכת המים באותה תקופה, ואשר במהלכה יוטל היטל בשל המחסור במים על צריכת מים ביתית (להלן – ההיטל או היטל המחסור).

2. על היטל המחסור יחולו, בין היתר, העקרונות הבאים:

א. על צריכת המים החל ביום תחילתה של הוראת השעה כאמור בסעיף 1 ועד ערב יום התחילה של הכללים הראשונים שתקבע מועצת רשות המים לעניין התעריפים שיגבו תאגידי המים והביוב מצרכניהם בעד שירותי מים וביוב כאמור בסעיפים 101 ו- 102 לחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001 (להלן – כללי התאגידים) – ההיטל יחול, בכל חודש, על כמות צריכת המים הביתית לפי סעיף 4 (1.1.3) לכללי המים (תעריפים למים ברשויות מקומיות) התשנ"ד-1994 ("תעריף ג' ") (להלן – כללי הרשויות המקומיות).

ב. על צריכת המים החל ביום התחילה של כללי התאגידים ועד תום תוקפה של הוראת השעה – ההיטל יחול, בכל חודש, על צריכת מים בהיקף של 4 מ"ק ומעלה לנפש לכלל השימושים הביתיים.

ג. אשר לצרכן מים שלא חלים לגבי צריכת המים הביתית שלו התעריפים לפי כללי התאגידים וכללי הרשויות המקומיות, לרבות אם הפיק או סיפק את המים לצריכה ביתית עצמית – ההיטל יחול, בכל חודש, על צריכת מים בהיקף של 4 קוב ומעלה לנפש, וזאת החל ביום 1 בינואר 2010 ועד תום תקופתה של הוראת השעה.

ד. גובה היטל המחסור יעמוד על סך של 20 ₪ בעד כל מ"ק.

ה. ההיטל יתווסף לתעריף הקבוע בכללי הרשויות המקומיות ובכללי התאגידים לקבי צריכת המים של הצרכן בעד הכמויות כאמור בפסקאות א' עד ג', ולגבי צרכנים שמפיקים או מספקים מים לצריכה ביתית עצמית – ההיטל ייווסף לכל תשלום אחר שעליהם לשלם בעד צריכת המים כאמור.

ו. ספק המים יגבה את ההיטל, במלואו, מצרכן המים, ויעביר את סכומי ההיטל שגבה לאוצר המדינה. העברת הסכומים כאמור תהיה ביום הראשון של כל רבעון קלנדארי.

ז. שילם הצרכן באופן חלקי בעבור שירותי המים, ויעביר את סכומי ההיטל שגבה לאוצר המדינה. העברת הסכומים כאמור תהיה ביום הראשון של כל רבעון קלנדארי.

ח. הוראת החלטה זו יחולו על גביית ההיטל בידי ספק המים מכל תשלום שיעביר הצרכן לספק, לרבות בשל גביית יתרת התשלום הנדרש במועד מאורח למועד החיוב או תקופת הוראת השעה.

ט. כספי ההיטל יופקדו בידי ספק המים וינוהלו בחשבון נפרד, אשר ישמש את הספק אך ורק לשם העברת הכספים שהצטברו בו לידי אוצר המדינה במועדון ובתנאים הקבועים בהחלטה זו. הכספים בחשבון האמור לא יהיו ניתנים לשעבוד, להמחאה או לעיקול, ועיקול שהוטל לפני יום תחילתה של הוראת השעה לא יחול על כספים אלה.

.

.

.

כ. שר האוצר רשאי, לאחר התייעצות עם מנהל רשות המים, להאריך את תקופת הוראת השעה ולשנות את גובה ההיטל."

במטרה לצמצם את צריכת המים במגזר הביתי למינימום הכרחי, מבקשים רשות המים/האוצר להטיל היטל מחסור על מחיר מים ג' למגזר הביתי, כך שמחירם לצרכן יהיה כ- 28 ₪ למ"ק!!

ההנחה של רשות המים הינה כי גמישות הביקוש לצריכה בתעריף ג' בניגוד לצריכה בתעריפים א' ו- ב' (כ- 15 מ"ק לחודש לבית אב) גבוהה יחסית לשימוש במים הבסיסיים וכי היטל המחסור יביא לחיסכון משמעותי בשימושי משקי הבית (ייבוש הגינות הפרטיות).

ההצעות אמורות לעלות לדיון בימים הקרובים, במסגרת אישור חוק תקציב המדינה לשנים 2009-2010 , בממשלה ובכנסת.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לצ'סנר יעקב במשרדנו בת"א.