גרסת הדפסה
מושבים מספר: 024-2009

מיסוי מכירת מכסות אישיות בענף הלול

בתחילת נובמבר 2008 פורסמה הצעת חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 16), התשס"ט – 2008. מטרת התיקון היא להתאים את הוראות חוק המועצה לענף הלול לשינויים שחלו בענף בשנים האחרונות, ולתרום לקידומה של התייעלות בתחום הייצור והשיווק של תוצרת הלול, שמירה על איכות הסביבה ושיפור התנאים התברואתיים והווטרינריים.

בתחילת נובמבר 2008 פורסמה הצעת חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 16), התשס"ט – 2008.

מטרת התיקון היא להתאים את הוראות חוק המועצה לענף הלול לשינויים שחלו בענף בשנים האחרונות, ולתרום לקידומה של התייעלות בתחום הייצור והשיווק של תוצרת הלול, שמירה על איכות הסביבה ושיפור התנאים התברואתיים והווטרינריים.

התיקון הינו רחב ומקיף ומתקן עיוותים קיימים בנשיאת נטל ההיטלים, בהרכב המועצה ובסמכותה, בסמכויותיו של שר החקלאות ופיתוח הכפר ועוד.

המיסוי הנוכחי

סעיף 34 (ד) בחוק הקיים, קובע כי על פיצוי שיקבל בעל מכסה המוותר על מכסתו, יחול מס בשיעור 10%:

"(ד)

(1) בעל מכסה, שהודיע למועצה על ויתור על מכסתו, יהיה זכאי לפיצוי מהמדינה; גובה הפיצוי ואופן ביצועו ייקבעו בידי שר החקלאות ושר האוצר באישור ועדת הכלכלה של הכנסת;

(2) על פיצוי המתקבל לפי סעיף זה בשל ויתור על מכסה, החל בשנת 1995

ואילך, יחול מס בשיעור של 10%."

המיסוי המוצע בהצעת החוק

בתיקון החוק, מוצע לקבוע הוראה כי גם על תמורה המתקבלת בעבור מכסה אישית שהועברה במלואה מבעל מכסה אישית לבעל מכסה אישית אחר, יחול מס מופחת בשיעור של 10% וזאת עד לסכום תמורה שיקבע שר החקלאות.

וכך נכתב בהצעת החוק:

בסעיף קטן (ד), פסקה (2) – תימחק;

אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:

"(ה) על תמורה המתקבלת אצל בעל מכסה אישית שהעביר את מכסתו, במלואה, לבעל מכסה אישית אחרת, לפי סעיף קטן (א), עד לגובה שיקבע השר, ועל פיצוי המתקבל לפי סעיף קטן (ד)(1) בשל ויתור על מכסה, יחול מס בשיעור 10%."

קביעת שיעור המס המופחת, כמו שינויים נוספים המוצעים בהצעת החוק כאמור, הינה בהמשך לקביעה בהחלטת הממשלה מס' 1855, מיום 24 ביוני 2007, אשר עסקה בין השאר, בעידוד התייעלות במשק הייצור והשיווק בענף ביצי המאכל.

נציין כי אנו פועלים להשגת חקיקה דומה ביחס לתמורה המתקבלת מהעברה ו/או ויתור על מכסות החלב.

להרחבה ופירוט בעניין מיסוי ענף הלול ראו חוזרנו 1/2009 "סוגיות מיסוי בענף הלול".

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לרו"ח עו"ד חן שחרור או לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.