גרסת הדפסה
מושבים מספר: 082-2008

עקרונות לחלוקת מכסות המים במושב ובכפר שיתופי –החלטת רשם האגודות

החלטת רשם האגודות השיתופיות בענין עקרונות לחלוקת מכסות המים במושב ובכפר שיתופי, מצטרפת להחלטה קודמת מדצמבר 2002, בעקבות קיצוצי מכסות המים ותביעות של חברי מושבים לעניין חלוקת המכסה המקוצצת ביניהם.

החלטת רשם האגודות השיתופיות בענין עקרונות לחלוקת מכסות המים במושב ובכפר שיתופי, מצטרפת להחלטה קודמת מדצמבר 2002, בעקבות קיצוצי מכסות המים ותביעות של חברי מושבים לעניין חלוקת המכסה המקוצצת ביניהם.

לבקשת משרד החקלאות באמצעות המשנה למנכ"ל קבע רשם האגודות השיתופיות, כי החל משנת 2008 יחולו על האגודות השיתופיות המסווגות ככפר שיתופי או מושב עובדים העקרונות הבאים:

1. "בהחלטה זו:

"צריכה" - השימוש בפועל במים לצרכי חקלאות על ידי נחלה בשנת 2007.

"מכסה" - כמות המים המוקצית לאגודות לצורכי חקלאות לפי קביעת רשות התכנון במשרד החקלאות ורשות המים.

"נחלה" - חלקת אדמה חקלאית בגודל שנקבע על ידי שר החקלאות בהתייעצות עם מינהל התכנון, הנמצאת בבעלות המדינה, קרן קיימת לישראל או רשות הפיתוח והוחכרה – לתקופה ארוכה למתיישב.

"עיבוד משותף" - מיזם במשותף של האגודה לצורך פעילות חקלאית.

2. מכסת המים היא נכס של האגודה.

3. חלוקת מכסת המים לחקלאות לכל נחלה, תעשה באופן שוויוני לפי מספר הנחלות המאוישות באגודה. תוצאת החלוקה תהיה כמות מים שווה לכל נחלה. אם וכאשר יהיה קיצוץ במכסת המים של האגודה, תקטן באופן יחסי גם כמות המים לכל נחלה ונחלה.

4. האגודה רשאית, בהסכמת בעל הנחלה, לנייד את מכסת המים של הנחלה לאחר או לאחרים באותה אגודה ובהתאם להחלטות שתקבע האגודה.

5. באגודה שבה קיים עיבוד משותף, תקצה האגודה לעיבוד המשותף לא יותר מ-30% ממכסת המים שהוקצתה לאגודה. יתרת מכסת המים תחולק כאמור בסעיף 3 להחלטה זו.

6. בישוב בו האגודה הקצתה לעיבוד משותף יותר מהכמות הקבועה בסעיף 5, או ישנם בעלי נחלות הצורכים בפועל כמות מים העולה על חלקם במכסת האגודה, קיצוץ כמות מים עודפת זו תעשה כמפורט להלן:

א. ענף בעיבוד משותף, או בעל נחלה שבשנת 2007 צרך מים בכמות העולה על הקבוע בסעיף 3, או 5, בהתאם להחלטתי (להלן: "כמות המים העודפת"), יחול האמור בסעיפים ב' ו-ג' שלהלן:

ב. החל משנת 2009 תקזז האגודה 25% מכמות המים העודפת, בכל שנה, עד לביטולה.

1. בשנת 2008 תקבל הנחלה או הענף בעיבוד המשותף, לפי העניין 100% מכמות המים העודפת.

2. בשנת 2009 תקבל הנחלה או הענף בעיבוד המשותף, לפי העניין 75% מכמות המים העודפת.

3. בשנת 2010 תקבל הנחלה או הענף בעיבוד המשותף, לפי העניין 50% מכמות המים העודפת.

4. בשנת 2011 תקבל הנחלה או הענף בעיבוד המשותף, לפי העניין 25% מכמות המים העודפת.

5. בשנת 2012 לא תהיה כל כמות מים עודפת ומכסת הנחלה או כמות המים המוקצית לעיבוד המשותף תהא כמכסה בסעיף 3 או 5, לפי העניין.

ג. אם יחול קיצוץ במכסת המים של האגודה, בשנים המפורטות בסעיפים 6(ב)(1) עד (4) לעיל, יהיה שיעור הקיצוץ של כמות המים העודפת בגובה שיעור של כל הקיצוצים המצטברים של מכסת המים של האגודה החל משנת 2008 ועד אותה שנה.

7. תחולה מיום 18.9.08."

התייחסותנו

ראוי להוסיף כי למרות שבבסיס ההחלטה עומד עיקרון חשוב ויסודי והוא עיקרון השיוויון, קיימת סכנה מוחשית, כי כתוצאה משיטת קביעת המכסות בשנת 2008 (ע"פ השימוש בפועל של כל אגודה בשנים 2005-2006), לא תנוצל המכסה המקוצצת, בהעדר הסכמה של בעל או בעלי נחלות לניוד מכסות המים, ואזי הבסיס לקביעת מכסות לשנה לאחר מכן יקטן, וחוזר חלילה.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדנו בת"א.